Tråden for dumme spørsmål.

Er det skadelige å reise temperaturen for høyt og for raskt etter stormgjæring? Tok gjæringskaret ut av kjøleskapet i går for å gjøre plass til litt andre ting, men var litt varmere i rommet enn jeg trodde og nå er temperaturen oppe i ~25 C (har gjæret på 19 -20 C)
 
Er det skadelige å reise temperaturen for høyt og for raskt etter stormgjæring? Tok gjæringskaret ut av kjøleskapet i går for å gjøre plass til litt andre ting, men var litt varmere i rommet enn jeg trodde og nå er temperaturen oppe i ~25 C (har gjæret på 19 -20 C)
Så lenge det aller meste av gjæringen er unnagjort, vil jeg anta det går helt fint. Blir sikkert raskere ferdig utgjæret.
 
Har prøvd å regne selv men greit å få bekreftet/ avkreftet at jeg har gjort riktig.


Har splittet en imperial stout. I 13 L som hadde en abv på 12% har jeg tilsatt 1 dl konjakk med 40%. Min utregning tilsier av abv øker med ca 0,25%. Stemmer dette sånn noenlunde?

Noe for de med bedre mattekunnskap enn meg f.eks. @PetterL .
 
Har prøvd å regne selv men greit å få bekreftet/ avkreftet at jeg har gjort riktig.


Har splittet en imperial stout. I 13 L som hadde en abv på 12% har jeg tilsatt 1 dl konjakk med 40%. Min utregning tilsier av abv øker med ca 0,25%. Stemmer dette sånn noenlunde?

Noe for de med bedre mattekunnskap enn meg f.eks. @PetterL .
Er i Tyrkia og drikker Efes i solen, beklager treig respons :p :beercheers:
 
Skal brygge pils i morgen og klarer ikke kjøle ned temperaturen på vørteren helt ned til 11 grader. Tipper jeg pitcher rundt 16-17 grader. Jeg har glykolkjøling og kan dermed kjøle relativt raskt ned til 11 grader etter pitch. Er det et problem å kjøle raskt ned etter pitch, eller bør jeg gjøre det sakte? Eventuelt over hvor lang tid?

Kan nevne at jeg skal bruke tørrgjær (W-34/70).

Før noen foreslår at jeg kan kjøle ned med glykol før jeg pitcher så kan jeg nevne at jeg da må ut med kjølespiralen igjen for å pitche gjær, og det er litt styrete - så vil gjerne unngå det :)
 
Skal brygge pils i morgen og klarer ikke kjøle ned temperaturen på vørteren helt ned til 11 grader. Tipper jeg pitcher rundt 16-17 grader. Jeg har glykolkjøling og kan dermed kjøle relativt raskt ned til 11 grader etter pitch. Er det et problem å kjøle raskt ned etter pitch, eller bør jeg gjøre det sakte? Eventuelt over hvor lang tid?

Kan nevne at jeg skal bruke tørrgjær (W-34/70).

Før noen foreslår at jeg kan kjøle ned med glykol før jeg pitcher så kan jeg nevne at jeg da må ut med kjølespiralen igjen for å pitche gjær, og det er litt styrete - så vil gjerne unngå det :)

Jeg kan ikke svare direkte på hva som er best, men det jeg gjorde i dag var å pitche US-05 på 20 C og siden jeg ikke lener meg på aktiv kjøling denne gang satte jeg gjæringskaret ut tildekket med en regnfrakk (er meldt 12 -14 C i natt)
Så kanskje det beste er å kjøle langsomt ned over natta. Håper det ;)

W-34/70 er vel også ganske robust og jeg har ikke hatt problemer med å pitche på 17 ish og kjøle ned til 13 over natta
 
Jeg kan ikke svare direkte på hva som er best, men det jeg gjorde i dag var å pitche US-05 på 20 C og siden jeg ikke lener meg på aktiv kjøling denne gang satte jeg gjæringskaret ut tildekket med en regnfrakk (er meldt 12 -14 C i natt)
Så kanskje det beste er å kjøle langsomt ned over natta. Håper det ;)

W-34/70 er vel også ganske robust og jeg har ikke hatt problemer med å pitche på 17 ish og kjøle ned til 13 over natta

Jeg målte temperaturen på vannet i springen, og det holder drøye 12 grader, så da er jeg kanskje nærmere gjæringstemp etter kjøling enn jeg først antok. Som du skiver er vel 34/70 (og US-05) og ganske robust, så det går vel gjerne bra med både ditt og mitt øl :)
 
Jeg brygger på maskin og opplever kraftig temp.dropp ved innmesk, ikke uvanlig at jeg rører inn på 10C lavere enn oppskrift. Temp ligger da på 50 tallet et sted. Kan ta opp mot 10min før jeg treffer mesketemperaturen min. Innmesktemp er tatt høyde for i BF og står 5C høyere.
Eksempel:
Innmesktemp satt på 69C,
Ønsket mesketemp 64C.
Temperatur etter innmesk 54C.

Hvilke innvirkning har dette på resulatet? Lett irriterende.
 
Skal brygge pils i morgen og klarer ikke kjøle ned temperaturen på vørteren helt ned til 11 grader. Tipper jeg pitcher rundt 16-17 grader. Jeg har glykolkjøling og kan dermed kjøle relativt raskt ned til 11 grader etter pitch. Er det et problem å kjøle raskt ned etter pitch, eller bør jeg gjøre det sakte? Eventuelt over hvor lang tid?

Kan nevne at jeg skal bruke tørrgjær (W-34/70).

Før noen foreslår at jeg kan kjøle ned med glykol før jeg pitcher så kan jeg nevne at jeg da må ut med kjølespiralen igjen for å pitche gjær, og det er litt styrete - så vil gjerne unngå det :)
I henhold til Fermentis går det bra å pitche litt over gjæringstemp.

 
Jeg brygger på maskin og opplever kraftig temp.dropp ved innmesk, ikke uvanlig at jeg rører inn på 10C lavere enn oppskrift. Temp ligger da på 50 tallet et sted. Kan ta opp mot 10min før jeg treffer mesketemperaturen min. Innmesktemp er tatt høyde for i BF og står 5C høyere.
Eksempel:
Innmesktemp satt på 69C,
Ønsket mesketemp 64C.
Temperatur etter innmesk 54C.

Hvilke innvirkning har dette på resulatet? Lett irriterende.
Hvorfor varmer du ikke opp vannet sånn at du treffer på innmesk-temp? Blir vel bare en pitteliten proteinrast ut av det som vel ikke er stort å frykte.
 
Jeg brygger på maskin og opplever kraftig temp.dropp ved innmesk, ikke uvanlig at jeg rører inn på 10C lavere enn oppskrift. Temp ligger da på 50 tallet et sted. Kan ta opp mot 10min før jeg treffer mesketemperaturen min. Innmesktemp er tatt høyde for i BF og står 5C høyere.
Eksempel:
Innmesktemp satt på 69C,
Ønsket mesketemp 64C.
Temperatur etter innmesk 54C.

Hvilke innvirkning har dette på resulatet? Lett irriterende.
Jeg opplever det stikk motsatte. Tempen i mesken faller kun 1-2 grader hos meg, med f.eks 26L meskevann på 70 grader, og 5,7kg malt på 11 grader endte opp på 68 grader. Selv etter 10min mesk så har ikke temperaturen gått ned til mesketemp på 66 grader. Er det en årsak til det?
 
Jeg brygger på maskin og opplever kraftig temp.dropp ved innmesk, ikke uvanlig at jeg rører inn på 10C lavere enn oppskrift. Temp ligger da på 50 tallet et sted. Kan ta opp mot 10min før jeg treffer mesketemperaturen min. Innmesktemp er tatt høyde for i BF og står 5C høyere.
Eksempel:
Innmesktemp satt på 69C,
Ønsket mesketemp 64C.
Temperatur etter innmesk 54C.

Hvilke innvirkning har dette på resulatet? Lett irriterende.
Jeg brygger på netthandel sin 40liter, og merker heller ikke noe temp.dropp. (med 27 liter meskevann og typisk 5,5 til 6 kg. malt.
 
Hvorfor varmer du ikke opp vannet sånn at du treffer på innmesk-temp? Blir vel bare en pitteliten proteinrast ut av det som vel ikke er stort å frykte.
Ja, har bare hatt en tanke om at nesten 80C innmesktemp. ikke er bra, da er kanskje proteinrasten heller å foretrekke..?

Dere som snakker om tempdropp, måler dere med hurtig termometer i mesken eller leses displayet av..?
Displayet, synes det stemmer bra med hurtig termometeret. Ikke så ofte jeg bruker hurtig termometer lenger, hva med deg?
 
Dere som snakker om tempdropp, måler dere med hurtig termometer i mesken eller leses displayet av..?
Begge deler. Det var en liten temp differanse, men ikke stor nok til at jeg noterte meg det. Så tempen jeg refererer til er fra displayet. Uansett så er det langt ifra det Brewfather angir som innmesk temp. I appen så skal vel innmesk temp på 72 grader, med malt på 20 grader, som skal ende opp på 66 grader. Jeg hadde innmesk temp på 70 grader, malt på 11 grader, og endte opp på 68 grader.
 
Ikke så ofte jeg bruker hurtig termometer lenger, hva med deg?
Har snart 150 batcher på Brewtoolsen, erfaring gjør at jeg treffer godt på innmesk hver gang. Hos meg dropper det fra 60 liter 71C til 65C med 14-15 kilo malt. Panelet viser så temperaturen i meskevannet inntil det er sirkulert over malten lenge nok - men jeg sirkulerer gjennom kjøleren uten kjølevann så blir det omtrent det jeg ønsker som er 2 grader over mesketemperatur i vannet som sirkuleres på utsida av maltrøret.

Jeg gikk på noen blemmer tidlig i karrieren før jeg kjøpte to termometere, et langt og et hurtig kort.
 
Har litt bokser av 0,5 størrelse som jeg skal sette i en kjellerbod for lagring samt at jeg også ønsker å plassere noe der så leiligheten ikke ser ut som en lagerhall. Er det noen som har forslag til hvor man kan få tak i kasser/esker med lokk som passer bra til størrelse på bokser. Boksene er ca 17 cm høye, så er det esker med løst lokk på toppen gjør det ikke noe om høyden er en cm eller to lavere.

Er en låsbar gjennomsiktig bod i fellesområde så ønsker ikke bare sette de på hyllene løse eller i blanke plastkasser. Ser for meg esker som tar ca 20-24 bokser i et lag, men det er viktigere med minimum av headspace slik at man kan stable oppå hverandre uten at eskene kneler og at det ikke tar så stor plass.
 
Tilbake
Topp