Tråden for dumme spørsmål.

Ikke overraska. Jeg har jo tenkt tanken, men aldri tenkt å teste den:).

De sier jo også at man ikke skal bære dunken med håndtaket når den er fylt, men det gjør jeg hele tida - riktig nok med en hjemmelaga "klave" - og det har gått bra så langt. Og hva er vitsen med håndtaket om man ikke skal kunne bære dunken med innhold? At de selger håndtaket til tross for advarselen, er dobbeltkommunikasjon. Poenget er vel å gardere seg mot eventuelle søksmål om det faktisk skulle gå galt.
Jeg har bært All Rounder 60L med 60 liter vørter etter de originale håndtakene så da har jeg testa for deg at du har GOD sikkerhetsmargin :p
 
Hva har du å gjære i? Har du en brukt gjæringsbøtte, er denne fin, men denne vil i så fall måtte dedikeres til vill/sur-øl. Ellers har Jula noen fine 15l bøtter med lokk. Jeg bruker også 5l vannkanner til småbatcher, slike som det selges vann på, på feks Rema1000, ("Bare Vann"). Fordelen med disse er at de ikke slipper inn mye luft, (i motsetning til plast gjæringsbøtter, el. tlsv. kanner med "uklar" plast, som slipper gjennom noe mer luft).
Effekten av at øl'et får luft er at gjæren blir litt mer aktiv, men samtidig dannes det mer eddiksyre - som jo er ønskelig i en begrenset grad. Så man kan styre modningen til en hvis grad - starte den i gjæringsbøtte, la dette stå noen mnd, eller opp til ett år, så testsmake. Vil man lagre lenger, kan man tappe på 5l kanne. Eller flaske det.

Jeg ville kanskje kula'n med eikechipsene, men hvis du vil ha med litt eik, tenk på det som tørrhumle i forhold til mengde, dog endel mer tid. Noen uker er ofte anbefalt. Jeg bruker tønner, så jeg har ikke kjempemye erfaring med chips, men her er mine tips:
- Bruke lyse chips for "lettere" vanilje-preg. Mørkere (kraftigere roast) passer til mørkere bær. Medium roast er nok fint med kirsebær.
- Bruk en humlepose, og legg i noe tungt. Bind den sammen med en hyssing, med lang tamp. Da synker den til bunn, (og du slipper at det vokser skorpe (pellicle) på posen). Du kan "ankre" snora i proppen til gjæringslåsen. Da er det lettere å løfte ut posen etter noen uker.

Mitt forslag er:
1) Kjøp en pose Suburban Brett til Blond'en, og kjør på 4-5kg kirsebær pr. 10l øl. Kirsebær, ikke moreller. Du kan godt blande alt sammen, men det er mer trad å blande Brett'en oppi først, la den jobbe noen mnd, og så kjøre oppi bæra. Knus, eller sprekk bæra først, (klem på dem så de sprekker lett - da får gjæren lettere tak på innholdet). Lar du dette stå riktig lenge, vil det meste spises opp, (etter noen år vil selv steinene tæres bort - det er da man får den klassiske marsipansmaken du kjenner på en Kriek).
2) Kjør en pose Brett Claus på Barley Wine'n. Dette er jo den engelske villgjæren, som infiserte det meste av engelsk øl i gamle dager. Da får du en 'ekte' old-school Barley Wine. Den produserer tropiske smaker (ananas osv), og kan passe fint. De fleste variantene av denne, (feks White Labs) er uten lactobacillus, så det blir ikke noen surhet, men den vil rundes av og du får ett fruktig preg. Tror jeg ville vært forsiktig med eik på denne, men litt lys roast kan nok funke. Selv om det ikke "trengs", (i England brukte man div stoffer på innsiden av eiketønnene for å redusere oksydering og eikesmak, så eik er ikke typisk engelsk).

Vær tålmodig. La det stå endel mnd får du åpner. Det vil danne seg en skorpe (pellicle) - det betyr bare at gjæren jobber, og det beskytter mot oksygen. Invester i en vintyv, og trekk av litt øl, (ikke ødelegge skorpa for mye, bare lag ett lite hull). Smak på hvordan den ligger an. Trenger den mer karakter (Brett)? Mer tid. Eller syrlighet? Mer tid. Eller kan den tappes? Kan være smart å tappe på champagneflasker, de tåler jo mer trykk. Den vil jo fortsette å utvikle seg, og kan fortsatt danne trykk. Ellers er det med karbonering som det er med annet øl. Er den tørr tåler den høy karbonering, (som en saison). Man tilsetter sukker omtrent som normalt.

Jeg har en 11,4 liters pet jeg pleier bruke til "eikelagring" med chips (amerikansk type).
Hadde i utgangspunktet tenk å blande tripelen og barley winen, det er altså ikke store batchen jeg snakker om uansett og jeg har rom for å eksperimentere litt.
Vet det er mest tradisjonelt med sure kirsebær, men hadde vel ikke blitt vondt om jeg bare får tak moreller heller? Bare en litt annen bærsmak?

Her er hva jeg tenker; blande sammen 10 liter tripel (og kanskje BW), 10 g chips, én pose Suburban Brett (eller blir det for mye?), knuste kirsebær/moreller (kanskje jeg venter med bæra å gjærer med bretten først) og la det stå et par måneder
Tappe på flasker og karbonere med sukker (trenger vel ikke ekstra gjær til karbonering?)
 
Sist redigert:
Jeg har en 11,4 liters pet jeg pleier bruke til "eikelagring" med chips (amerikansk type).
Hadde i utgangspunktet tenk å blande tripelen og barley winen, det er altså ikke store batchen jeg snakker om uansett og jeg har rom for å eksperimentere litt.
Vet det er mest tradisjonelt med sure kirsebær, men hadde vel ikke blitt vondt om jeg bare får tak moreller heller? Bare en litt annen bærsmak?

Her er hva jeg tenker; blande sammen 10 liter tripel (og kanskje BW), 10 g chips, én pose Suburban Brett (eller blir det for mye?), knuste kirsebær/moreller (kanskje jeg venter med bæra å gjærer med bretten først) og la det stå et par måneder
Tappe på flasker og karbonere med sukker (trenger vel ikke ekstra gjær til karbonering?)
Moreller og kirsebær er veldig ulike. Moreller smaker ingenting i f.x syltetøy. Tror du gjør lurt å vente til kirsebær er modne om en stund.
 
Satte akkurat en starter på fire 0.33 bokser med vørterøl med en slant oslo-kveik. Har alltid behandlet oslo-kveiken som "vanlig" gjær. Men er den såpass hissig så jeg kan bruke resultatet i en 40l batch med cream-ale OG 1.048 ? @Steinar Huneide jeg tagger deg som er en ihugga kveiker :p
 
Hvordan instiller jeg ink Birden så den ikke står konstant på cooling eller heating?
 

Vedlegg

  • DC57C3CF-C560-43D7-8860-4CF430C3A0C2.jpeg
    DC57C3CF-C560-43D7-8860-4CF430C3A0C2.jpeg
    164,8 KB · Sett: 25
  • B2DC1BB7-21D9-4CEB-AF1E-2526BC5E9E14.jpeg
    B2DC1BB7-21D9-4CEB-AF1E-2526BC5E9E14.jpeg
    169,5 KB · Sett: 25
Hvordan instiller jeg ink Birden så den ikke står konstant på cooling eller heating?
Ser rett ut det der, men den starter ikke kjølinga før ved 31 grader sånn den står nå, og starter ikke varminga før ved 12 grader. Jeg har pluss minus 0.3 i skapet mitt, føler rett på tanken med neopren teipet utapå.
 
Ser rett ut det der, men den starter ikke kjølinga før ved 31 grader sånn den står nå, og starter ikke varminga før ved 12 grader. Jeg har pluss minus 0.3 i skapet mitt, føler rett på tanken med neopren teipet utapå.

Det er greit det, er ikke koblet til no varme eller kjøling nå
men hvorfor står det at den aktiverer kjølekilden da?
 
I dag gjorde jeg enten noe utrolig dumt eller helt genialt, bomma litt på OG og bestemte meg for å tilsette litt dme. Rørte det bare ut i gjæringskaret uten no oppkok først, ble litt klumper, men tenkte gjæren tar seg av det tilslutt. Hva tenker dere?
 
I dag gjorde jeg enten noe utrolig dumt eller helt genialt, bomma litt på OG og bestemte meg for å tilsette litt dme. Rørte det bare ut i gjæringskaret uten no oppkok først, ble litt klumper, men tenkte gjæren tar seg av det tilslutt. Hva tenker dere?
Det kan kanskje ta litt tid, men jeg tror sulten gjær tar den maten den kan få.
 
Kan jo oppdatere litt allerde. Da jeg først rørte ut ble det som sagt litt klumper og da jeg strødde i tørrgjæra havna jo noen av disse korna på klompene. Det bekymret meg litt, men meste parten fløt jo oppå vørter.
Da jeg kom tilbake etter en halvtime så neste alt ut til å ha løst seg opp så da ga jeg det bare en liten omrøring og satte karet i gjæringskapet
Nå ser jeg til og med antydning til aktivitet på toppen
 
Sist redigert:
Det er greit det, er ikke koblet til no varme eller kjøling nå
men hvorfor står det at den aktiverer kjølekilden da?
Det er vel to ting som kan skjære seg her: Hvis det aldri løser seg opp får du mindre effekt ut av det og DME-klumper i bunnfallet. Hvis det er med noe forurensing kan du få.en infeksjon. Mikroorganismer er ikke så veldig glade i så rent sukker så om du ikke har vært ekstremt uheldig går drt sannsynligvis bra.
 
Det er vel to ting som kan skjære seg her: Hvis det aldri løser seg opp får du mindre effekt ut av det og DME-klumper i bunnfallet. Hvis det er med noe forurensing kan du få.en infeksjon. Mikroorganismer er ikke så veldig glade i så rent sukker så om du ikke har vært ekstremt uheldig går drt sannsynligvis bra.

Nå tror jeg du siterte meg på feil innlegg ;)
 
Tilbake
Topp