Tråden for dumme spørsmål.

Hvordan instiller jeg ink Birden så den ikke står konstant på cooling eller heating?

Vedlegg

• DC57C3CF-C560-43D7-8860-4CF430C3A0C2.jpeg
    DC57C3CF-C560-43D7-8860-4CF430C3A0C2.jpeg
    164,8 KB · Sett: 25
  • B2DC1BB7-21D9-4CEB-AF1E-2526BC5E9E14.jpeg
    B2DC1BB7-21D9-4CEB-AF1E-2526BC5E9E14.jpeg
    169,5 KB · Sett: 25
Hvordan instiller jeg ink Birden så den ikke står konstant på cooling eller heating?
Ser rett ut det der, men den starter ikke kjølinga før ved 31 grader sånn den står nå, og starter ikke varminga før ved 12 grader. Jeg har pluss minus 0.3 i skapet mitt, føler rett på tanken med neopren teipet utapå.

Ser rett ut det der, men den starter ikke kjølinga før ved 31 grader sånn den står nå, og starter ikke varminga før ved 12 grader. Jeg har pluss minus 0.3 i skapet mitt, føler rett på tanken med neopren teipet utapå.

Det er greit det, er ikke koblet til no varme eller kjøling nå
men hvorfor står det at den aktiverer kjølekilden da?

I dag gjorde jeg enten noe utrolig dumt eller helt genialt, bomma litt på OG og bestemte meg for å tilsette litt dme. Rørte det bare ut i gjæringskaret uten no oppkok først, ble litt klumper, men tenkte gjæren tar seg av det tilslutt. Hva tenker dere?

I dag gjorde jeg enten noe utrolig dumt eller helt genialt, bomma litt på OG og bestemte meg for å tilsette litt dme. Rørte det bare ut i gjæringskaret uten no oppkok først, ble litt klumper, men tenkte gjæren tar seg av det tilslutt. Hva tenker dere?
Det kan kanskje ta litt tid, men jeg tror sulten gjær tar den maten den kan få.

Kan jo oppdatere litt allerde. Da jeg først rørte ut ble det som sagt litt klumper og da jeg strødde i tørrgjæra havna jo noen av disse korna på klompene. Det bekymret meg litt, men meste parten fløt jo oppå vørter.
Da jeg kom tilbake etter en halvtime så neste alt ut til å ha løst seg opp så da ga jeg det bare en liten omrøring og satte karet i gjæringskapet
Nå ser jeg til og med antydning til aktivitet på toppen

Sist redigert:
Det er greit det, er ikke koblet til no varme eller kjøling nå
men hvorfor står det at den aktiverer kjølekilden da?
Det er vel to ting som kan skjære seg her: Hvis det aldri løser seg opp får du mindre effekt ut av det og DME-klumper i bunnfallet. Hvis det er med noe forurensing kan du få.en infeksjon. Mikroorganismer er ikke så veldig glade i så rent sukker så om du ikke har vært ekstremt uheldig går drt sannsynligvis bra.

Det er vel to ting som kan skjære seg her: Hvis det aldri løser seg opp får du mindre effekt ut av det og DME-klumper i bunnfallet. Hvis det er med noe forurensing kan du få.en infeksjon. Mikroorganismer er ikke så veldig glade i så rent sukker så om du ikke har vært ekstremt uheldig går drt sannsynligvis bra.

Nå tror jeg du siterte meg på feil innlegg ;)

Er det skadelige å reise temperaturen for høyt og for raskt etter stormgjæring? Tok gjæringskaret ut av kjøleskapet i går for å gjøre plass til litt andre ting, men var litt varmere i rommet enn jeg trodde og nå er temperaturen oppe i ~25 C (har gjæret på 19 -20 C)

Er det skadelige å reise temperaturen for høyt og for raskt etter stormgjæring? Tok gjæringskaret ut av kjøleskapet i går for å gjøre plass til litt andre ting, men var litt varmere i rommet enn jeg trodde og nå er temperaturen oppe i ~25 C (har gjæret på 19 -20 C)
Så lenge det aller meste av gjæringen er unnagjort, vil jeg anta det går helt fint. Blir sikkert raskere ferdig utgjæret.

Har prøvd å regne selv men greit å få bekreftet/ avkreftet at jeg har gjort riktig.

Har splittet en imperial stout. I 13 L som hadde en abv på 12% har jeg tilsatt 1 dl konjakk med 40%. Min utregning tilsier av abv øker med ca 0,25%. Stemmer dette sånn noenlunde?

Noe for de med bedre mattekunnskap enn meg f.eks. @PetterL .

Har prøvd å regne selv men greit å få bekreftet/ avkreftet at jeg har gjort riktig.

Har splittet en imperial stout. I 13 L som hadde en abv på 12% har jeg tilsatt 1 dl konjakk med 40%. Min utregning tilsier av abv øker med ca 0,25%. Stemmer dette sånn noenlunde?

Noe for de med bedre mattekunnskap enn meg f.eks. @PetterL .
Er i Tyrkia og drikker Efes i solen, beklager treig respons :p :beercheers:

Skal brygge pils i morgen og klarer ikke kjøle ned temperaturen på vørteren helt ned til 11 grader. Tipper jeg pitcher rundt 16-17 grader. Jeg har glykolkjøling og kan dermed kjøle relativt raskt ned til 11 grader etter pitch. Er det et problem å kjøle raskt ned etter pitch, eller bør jeg gjøre det sakte? Eventuelt over hvor lang tid?

Kan nevne at jeg skal bruke tørrgjær (W-34/70).

Før noen foreslår at jeg kan kjøle ned med glykol før jeg pitcher så kan jeg nevne at jeg da må ut med kjølespiralen igjen for å pitche gjær, og det er litt styrete - så vil gjerne unngå det :)

Skal brygge pils i morgen og klarer ikke kjøle ned temperaturen på vørteren helt ned til 11 grader. Tipper jeg pitcher rundt 16-17 grader. Jeg har glykolkjøling og kan dermed kjøle relativt raskt ned til 11 grader etter pitch. Er det et problem å kjøle raskt ned etter pitch, eller bør jeg gjøre det sakte? Eventuelt over hvor lang tid?

Kan nevne at jeg skal bruke tørrgjær (W-34/70).

Før noen foreslår at jeg kan kjøle ned med glykol før jeg pitcher så kan jeg nevne at jeg da må ut med kjølespiralen igjen for å pitche gjær, og det er litt styrete - så vil gjerne unngå det :)

Jeg kan ikke svare direkte på hva som er best, men det jeg gjorde i dag var å pitche US-05 på 20 C og siden jeg ikke lener meg på aktiv kjøling denne gang satte jeg gjæringskaret ut tildekket med en regnfrakk (er meldt 12 -14 C i natt)
Så kanskje det beste er å kjøle langsomt ned over natta. Håper det ;)

W-34/70 er vel også ganske robust og jeg har ikke hatt problemer med å pitche på 17 ish og kjøle ned til 13 over natta

Tilbake
Topp