Tråden for dumme spørsmål.

Hadde i utgangspunktet sett for meg esker som er lave slik at det går kun et lag med bokser, men de flaskeinnsatsene som passer til eskene der gjør jo det høyaktuelt. Takker for tipset.
 
Har noen en link til den tabellen som viser forventet SG i forhold til kg malt pr liter vann ?
Har byttet mobil og nå har jeg mistet linken.
 
Har en kollega som brygger 100liter hveteøl med WLP400, han setter 0.5 liter starter med 2 rør gjær på magnetrører et par dager.
Dekanterer ikke, alt går i på bryggedagen.
Han sier han måler ABV på 4.5%, gjæringa starter kjapt og plopper avgårde. Jeg syntes det virker som altfor lite gjær? Kjapt på pitch-kalkulator her får jeg 4.7l starter med 2 pakker ferskgjær. Han er ikke helt fornøyd med smaken, kan det være den lave gjærmengden?
 
Jeg syntes det virker som altfor lite gjær? Kjapt på pitch-kalkulator her får jeg 4.7l starter med 2 pakker ferskgjær. Han er ikke helt fornøyd med smaken, kan det være den lave gjærmengden?
Tja. Kanskje? Det er en solid underpitch da. Pleier selv å ha 0.35 pitch rate på hvete/wit/saison som har fungert godt. Men selv da med to pakker så er det knappe 2 liter starter som er utregnet i Brewfather. Presser han gjæra med litt lav temperatur og da, så kan det nok tenkes at usmaker kommer lurende..
 
Tja. Kanskje? Det er en solid underpitch da. Pleier selv å ha 0.35 pitch rate på hvete/wit/saison som har fungert godt. Men selv da med to pakker så er det knappe 2 liter starter som er utregnet i Brewfather. Presser han gjæra med litt lav temperatur og da, så kan det nok tenkes at usmaker kommer lurende..
Han har aldri regnet på gjærmengde, godt resultat første gang, dårligere andre og tredje.. Hvete/wit/saison kan en jo lykkes med lavere pitch rate som du skriver. Typet inn 0.35 i BF nå, med 2 pakker gjær får jeg 3.4L. starter. 666mrd. celler.
 
Har en kollega som brygger 100liter hveteøl med WLP400, han setter 0.5 liter starter med 2 rør gjær på magnetrører et par dager.
Dekanterer ikke, alt går i på bryggedagen.
Han sier han måler ABV på 4.5%, gjæringa starter kjapt og plopper avgårde. Jeg syntes det virker som altfor lite gjær? Kjapt på pitch-kalkulator her får jeg 4.7l starter med 2 pakker ferskgjær. Han er ikke helt fornøyd med smaken, kan det være den lave gjærmengden?
Det der virker helt meningsløst. Det hadde vært langt bedre å ikke sette en starter, eller å eventuelt sette en oppfriskningsstarter på bryggedagen. Helsetilstanden til den gjæren som har stått og snurra 2 dager på en halvliter vørter vil være kraftig redusert. Sukkeret vil jo være spist opp på kort tid, og etter det vil gjæren måtte tære på reservene sine. At gjæringa kommer kjapt i gang er ikke så rart, for siden gjæren har brukt opp de energireservene (av glykogen) som den skulle ha brukt under syntetiseringa av membranråstoffer, må den kjapt skaffe seg denne energien fra gjæring i stdet. Normalt vil gjæren gjennomføre syntetiseringa av membranråstoff før den går i gang med formering, og det er grunnen til at vi vanligvis vil ha en fase hvor det tilsynelatende ikke skjer noe ("lag-phase" på engelsk). Først etter at denne fasen er gjennomført begynner det å komme tegn til liv fra gjæringsdunken. Det som da skjer er at gjæren kommer i gang med formering (celledeling), og den energien den trenger for å gjøre det, skaffer den seg gjennom fermentering av sukkeret i vørteren.

At gjæringa kommer kjapt i gang, er bare et godt tegn dersom årsaken er at gjæren er i toppform og ikke har behov for å bruke så mye tid på å forberede seg på å komme i gang med formeringa. Rask start som skyldes mangel på energireserver er derimot et veldig dårlig tegn.

En starter må ikke få stå og spinne etter at gjæren har spist opp sukkeret. Og å sette en starter på en halv liter med to pakker gjær gir overhodet ingen mening - annet enn eventuelt som en oppfrisker, og da skal den nok stå bare en ganske kort tid.

Det virker nokså sannsynlig at den dårlige smaken på ølet skyldes mishandlinga av gjæren. Ikke bare er det for lite gjær, men gjæren er i dårlig form etter de to dagene på magnetrøreren. Det siste er antakelig verre enn at det er lite gjær.

Her er en liten innføring i å lage gjærstartere: https://forum.norbrygg.no/threads/gjaerstarter.43129/
 
Da har jeg gått igjennom eisbock-ritualet og tatt vekk fire, av 19 liter, is/vann/utfryst øl. Så da lurer jeg på hvordan jeg finner ut den nye prosenten? Har ikke fått målt FG på det "nye" ølet enda.
 
Hei vurderer ny gjæringstank hvilken anbefaler dere Apollo eller allrounder?
Apollo. Har hatt to fra Kegland, blant annet en allrounder. Min erfaring er at de slites for raskt, blant annet i gjengene. Min allrounder er ikke lenger trykktett og blir erstattet av en Apollo. Når det et sagt så var jeg meget fornøyd med allrounderen i bruk.
Har en annen trykktank fra Keg King, som produserer Apollo. Min subjektive oppfatning er at de er av bedre byggkvalitet
 
Gjengene til ball lock'ene eller lokket?

Har brukt to all roundere og en konisk Fermzilla i noen år nå, er veldig fornøyd med alle tre, ingen lekkasjer.
På 27liiteren med oppsamler var det gjengene på ventilen i bunnen som ikke holdt. De ble umulige å løsne fra hverandre og snurret bare rundt hverandre. I tillegg har gjengene på ballocken på lokkene blitt såpass slitt at de ikke holder tett. Dette gjelder begge lokkene. Skal ikke underslå muligheten for at jeg har dratt til for hardt i utgangspunktet for å få det tett og at dette har svekket konstruksjonen. Evt bruk av starsan eller likn kan ha tæret på. Eller en kombo.
 
Dumt spørsmål ang humle. Har god erfaring med ekstrakt. Nettopp gått over til bryggemaskin og satte min første APA her for leden. Fulgte oppskriften til punkt og prikke, men ble veldig usikker på humlen. Oppskriften bestod av tre poser. En ble kokt i 45min, en i 10min og en skulle ikke kokes. Ble derfor lagt opp i etter kok. Alle tre i humleposer. Så startet usikkerheten. Hvor lenge skulle de være i vørteren. Jeg beholdt alle under nedkjøling, men fjernet de ved tapping over i gjæringskar. Skulle de egentlig ha blitt med over i gjæringskaret eller skal de fjernes før tapping? Noen gylden regel her? På forhånd takk fra en i lære!
 
Høres riktig ut det, men neste gang ville jeg droppa humlepose
Er du sikker på at den siste humla ikke var ment som tørrhumle?
 
Høres riktig ut det, men neste gang ville jeg droppa humlepose
Er du sikker på at den siste humla ikke var ment som
Høres riktig ut det, men neste gang ville jeg droppa humlepose
Er du sikker på at den siste humla ikke var ment som tørrhumle?
Det lurte jeg også på, men oppskriften nevnte bare antall minutter kok. På siste humletype
stod det 0 min. Det var den eneste opplysningen jeg hadde å gå ut i fra.
 
Nytt dumt spørsmål som jeg ikke finner svaret på en annen plass: etter at ølet er ferdig gjæret på dunk, hvor lenge kan det stå før det bør tappes?? Forstår det slik at to dager med samme SG-målinger og evt ingen plopping i gjærlåsen indikerer ferdig prosess.

Nå har det seg slik at jeg skal reise bort i 4 dager, og jeg er redd ølet potensielt er ferdig ca når jeg reiser. Er vel ikke alene om å ha bommet på tappedag Er det trygt å la det stå så lenge uten å tappes eller skal jeg satse på at det er ferdig og tappe før avreise?

Gjennomsnittlig gjæring er 14 dager en Pale Ale jeg har brygget. Temperaturen har ligget på en grad over anbefalt temperatur i noen dager nå, uten å få den ned til 20. Mulig det påvirker tiden noe?? Anyways, jeg reiser på dag 12 og er tilbake på dag 16 etter gjæringsstart.
 
Nytt dumt spørsmål som jeg ikke finner svaret på en annen plass: etter at ølet er ferdig gjæret på dunk, hvor lenge kan det stå før det bør tappes?? Forstår det slik at to dager med samme SG-målinger og evt ingen plopping i gjærlåsen indikerer ferdig prosess.

Nå har det seg slik at jeg skal reise bort i 4 dager, og jeg er redd ølet potensielt er ferdig ca når jeg reiser. Er vel ikke alene om å ha bommet på tappedag Er det trygt å la det stå så lenge uten å tappes eller skal jeg satse på at det er ferdig og tappe før avreise?

Gjennomsnittlig gjæring er 14 dager en Pale Ale jeg har brygget. Temperaturen har ligget på en grad over anbefalt temperatur i noen dager nå, uten å få den ned til 20. Mulig det påvirker tiden noe?? Anyways, jeg reiser på dag 12 og er tilbake på dag 16 etter gjæringsstart.
De fire dagene der går helt fint.
 
Tilbake
Topp