Tråden for dumme spørsmål.

Hvor kaldt for at det skal ha effekt?
Jeg klarer ikke huske hva produktet heter men er sikker på det er de samme bokstavene 2 ganger som for eksempel magamaga, som det ikke heter, men var her på forumet jeg leste om det, så noen vet, det fungerer som gelatin, selv i romtemperatur.
 
Ta dette med en klype salt, det er fra delvis vag hukommelse fra noen år tilbake, og jeg orker ikke gå opp den løypa igjen akkurat nå.

Jeg mener å huske at gelatin fungerer uavhenig av temperatur, det som varierer er effekten med varierende temperatur.

Det er collagen som er ingrediensen som gjør susen i gelatin. Collagen skifter polaritet ved en viss pH. Skiftet skjer ved en pH som uansett er så høy at ølbryggere ikke trenger å tenke på det. Tror det er rundt pH 9-10 eller noe. I øl-pH er collagen positivt ladet, gjær er negativt ladet på det stadiet man tilsetter collagen (gelatin).

Den store bumpen i effekt ved lavere temperatur, tror jeg kommer fra at ved lavere temperatur så floccer gjæren allerede av seg selv, da er det lettere å binde opp mer gjær og dra det til bunns raskere med ekstra vekt av collagen.

Husker jeg rett så går collagen på gjær, mens whirlflock/moss går på proteiner. Men ikke ta dette for bankers kyllingplanke.
 
Hva slags klarningsmiddel annbefaler dere for å få pilsen litt klarere? Trenger ikke være superklar eller glutenfri
Har faktisk aldri brukt klarningsmiddel i annet enn vin, men har gått litt tom for ideer hva jeg skal brygge, så tenkte jeg like gjerne kunne brygge en pils igjen (er jo rette tia for det nå) istede for å kjøpe pils på butikken de få gangene jeg har lyst på (antagelig blir det bedre også)

Ja, også et dumt spørsmål til; vil Styrian Golding passe i pils?
Hjelper denne?

 
Ta dette med en klype salt, det er fra delvis vag hukommelse fra noen år tilbake, og jeg orker ikke gå opp den løypa igjen akkurat nå.

Jeg mener å huske at gelatin fungerer uavhenig av temperatur, det som varierer er effekten med varierende temperatur.

Det er collagen som er ingrediensen som gjør susen i gelatin. Collagen skifter polaritet ved en viss pH. Skiftet skjer ved en pH som uansett er så høy at ølbryggere ikke trenger å tenke på det. Tror det er rundt pH 9-10 eller noe. I øl-pH er collagen positivt ladet, gjær er negativt ladet på det stadiet man tilsetter collagen (gelatin).

Den store bumpen i effekt ved lavere temperatur, tror jeg kommer fra at ved lavere temperatur så floccer gjæren allerede av seg selv, da er det lettere å binde opp mer gjær og dra det til bunns.

Husker jeg rett så går collagen på gjær, mens whirlflock/moss går på proteiner. Men ikke ta dette for bankers kyllingplanke.
Jeg tror du husker feil, jeg tror gelatina tar proteinene, og at det funker bedre ved lav temperatur fordi da kjeder de seg. Altså kobler seg sammen til lengre kjeder, ikke at de har lite å gjøre.
 
Aha, nå ble jeg veldig gira på å gå opp igjen den løypa :D
Done.Vil fortsatt påstå at det jeg sa stemmer ut i fra dette:

"The largest component of isinglass is collagen, which carries a net positive charge when it is dispersed in beer. The side chains attract the negatively charged yeast cells and the whole complex precipitates and can be removed from the beer"

Fra

Og fra egen epost-korrespondanse med en fra Murphy & Son om protaflock, som ikke er collagen, de virker "motsatt"

"No worries. Over dosing carrageenan means the flocc are less dense and float, under dosing leaves lots of protein behind so the cold wort is cloudy."

Min utheving med feite typer.

Braukaiser:

This is the case for collagen's (Gelatin or Isinglass) affect on yeast cells and to some extend the case for carrageen's (Irish Moss or Whirlfloc) affect on wort proteins
 
Jeg klarer ikke huske hva produktet heter men er sikker på det er de samme bokstavene 2 ganger som for eksempel magamaga, som det ikke heter, men var her på forumet jeg leste om det, så noen vet, det fungerer som gelatin, selv i romtemperatur.
Du tenker kanskje på agar agar. Et plante/algebasert alternativ til griseprodusert gelatin.
 
Done.Vil fortsatt påstå at det jeg sa stemmer ut i fra dette:

"The largest component of isinglass is collagen, which carries a net positive charge when it is dispersed in beer. The side chains attract the negatively charged yeast cells and the whole complex precipitates and can be removed from the beer"

Fra

Og fra egen epost-korrespondanse med en fra Murphy & Son om protaflock, som ikke er collagen, de virker "motsatt"

"No worries. Over dosing carrageenan means the flocc are less dense and float, under dosing leaves lots of protein behind so the cold wort is cloudy."

Min utheving med feite typer.

Braukaiser:

This is the case for collagen's (Gelatin or Isinglass) affect on yeast cells and to some extend the case for carrageen's (Irish Moss or Whirlfloc) affect on wort proteins
Og jeg som har brukt gelatin for å bli kvitt kjøletåke.
 
Og jeg som har brukt gelatin for å bli kvitt kjøletåke.
Aha, ney.. Bruk en blanding kanskje, hvis du vil bli kvitt både proteiner og gjær? Har aldri prøvd selv, kanskje det funker dårlig. Kanskje agentene blander seg sammen og gir for det meste eff i gjær og protein? Kanskje du ender opp med å klemme ut noe som ligner en bløt nyrestein på første tapping?:D
 
Aha, ney.. Bruk en blanding kanskje, hvis du vil bli kvitt både proteiner og gjær? Har aldri prøvd selv, kanskje det funker dårlig. Kanskje agentene blander seg sammen og gir for det meste eff i gjær og protein? Kanskje du ender opp med å klemme ut noe som ligner en bløt nyrestein på første tapping?:D
Men når jeg Googler står det noe sånt som "gelatina binder seg til proteinene og drar dem med til bunns", bare på engelsk, da
 
Du tenker kanskje på agar agar. Et plante/algebasert alternativ til griseprodusert gelatin.
Det stemmer, mange takk, såvidt jeg har forstått fungerer det uavhengig av temperatur :)

Edit: Ser at agar agar skal koke i 5 minutter som betyr at det kanskje også er mindre O2 i blandingen, det er vel positivt.
 
Sist redigert:
Jeg synes artikkelen er unøyaktig/slurvete skrevet.

Det går på plusser og minuser først og fremst.

Det første jeg vippet på øyenbrynene på var at det stod at man skal koke vørteren så hardt som mulig. Farvel lettdrikkelig øl og 1.0 poeng lavere SG.
 
Jeg synes artikkelen er unøyaktig/slurvete skrevet.

Det går på plusser og minuser først og fremst.

Det første jeg vippet på øyenbrynene på var at det stod at man skal koke vørteren så hardt som mulig. Farvel lettdrikkelig øl og 1.0 poeng lavere SG.
Det kan godt være, men jeg mener altså fortsatt at barnelærdommen sier at gelatin tar kjøletåke, og at det er fordi det binder seg til proteiner. Jeg har ikke tid til å gjøre noe mer research nå, så jeg får slå meg til tåls med det.
 
Tilbake
Topp