Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Kjør på med bringebær, det blir digg. Men ikke la det ligge for lenge (om du bruker hele bær), det trekkes ut tanniner fra skinnet som gir en ubehagelig beskhet. Jeg ville most bærene, og gitt det en mnd.SG ved siste måling var 1.002, blir ikke overrasket om det ender på 1.000.
Bringebær hadde en sg på 1.040 siste jeg målte. Det er lavere enn 1.054 som det var på ølet. Det er en del væske i denne slik at jeg tror totalen blir litt lavere. Laktose må jo kokes i væske slik at, den totale væskemengden bør dra ned ABV. Bringebær synes jeg gir en søtlig sødme, selv utgjæret.
Brett kan renske opp turbiditet, hvis du vil ha klart øl. Du kan jo kjøre på med litt maltodekstrin (brew body) så brett’n får noe å feste på, så vil den etterhvert gomle videre på annet den finner. Hvis du vil gi den tid til å utvikle litt funk. Roeselaire, eller suburban brett, (lettere å oppdrive), passer bra med rød frukt.
Skal du bruke lys («fleshy») frukt, er Where da Funk (Omega) fin, gir masse fersken, mango, tropisk.