Kloakk
Norbrygg-medlem
Bruker du kjøler? Den tar jo litt plass.Hvordan er det mulig å ha 17 liter vørter i kjelen ved kokeslutt, men kun ende opp med 14,5 liter i bøtta når det også er mindre enn 1 liter trub?
Bruker du kjøler? Den tar jo litt plass.Hvordan er det mulig å ha 17 liter vørter i kjelen ved kokeslutt, men kun ende opp med 14,5 liter i bøtta når det også er mindre enn 1 liter trub?
Bruker du kjøler? Den tar jo litt plass.
Eikefat?Jeg fikk plutselig lyst til å helle alle gamle stouts jeg er så måte fornøyd med over på et purget fat og tilsette lønnesirup og kaffe. Hva tror dere om den ideen?
Eikefat?
Nei ikke gjør det!Jeg fikk plutselig lyst til å helle alle gamle stouts jeg er så måte fornøyd med over på et purget fat og tilsette lønnesirup og kaffe. Hva tror dere om den ideen?
Er ikke det bare en tungvint omvei?Jeg fikk plutselig lyst til å helle alle gamle stouts jeg er så måte fornøyd med over på et purget fat og tilsette lønnesirup og kaffe. Hva tror dere om den ideen?
Nei, la den holde på.Gammel gjær, Imperial triple double, best før mai 23. Stått på rører i 18 timer. Bare å gi opp når den ser sånn ut?Vis vedlegget 65044
Et lite tillegg: En sending med gjær fra Imperial var blitt stående uten kjøling før Strømmen fikk henta den, så de plasserte disse i en egen eske. Det var vel redusert pris - eller de bare ga dem bort; jeg husker ikke.Nei, la den holde på.
Er det best før, eller produksjonsdato? Det er den siste som står på posen. Jeg hadde nettopp en av samme (B48), med produksjonsdato i mai i år, som brukte et par døgn på å komme skikkelig i gang. Den har seinere utfolda seg særdeles livlig i en dunk med dubbel.
Best før. Ok, da spinner den videre.Nei, la den holde på.
Er det best før, eller produksjonsdato? Det er den siste som står på posen. Jeg hadde nettopp en av samme (B48), med produksjonsdato i mai i år, som brukte et par døgn på å komme skikkelig i gang. Den har seinere utfolda seg særdeles livlig i en dunk med dubbel.
Omtrent som jeg også tror da. Men man ender vel opp med snart å bruke mer tid på gjærpleie enn selve bryggingen, og kanskje med litt uvisst resultat? Tenker at når det er forskjell på det samme ølet bare når jeg gjenbruker slurry fra tørrgjær, må det vel endre karakteristikken å kjøre halvdau gjær gjennom startersteg tre-fire ganger?Tror jeg.
Deler din tro/dine troer.Gjærcellene i en pose kan være døde eller levende. De levende kan være sliten, stressa, mangle råstoff for membranbygging etc. Men de vil fremdeles være de individene de var da de ble putta i posen. Får de pleie og stell kommer de seg og blir friske og sunne som deler seg som de skal..
Tror jeg.
Når de er få og havner i en stor kraftig starter får de i tillegg sukkersjokk. Det blir for mye mat. Så må de dele seg flere ganger for å nå opp i et fornuftig volum.
Selvfølgelig er det en sjanse for at gjærceller muterer, men den er ikke veldig stor.
Tror jeg.
Det var store diskusjoner for 10-12 år siden om hvordan små mengder gjær blir store mengder gjær. Troelster mente/mener vel at startvolumene ikke betyr så mye.
Vet du at gjæren du har må få ekstra god pleie for å komme seg er en liten, tynn starter å foretrekke. Deretter kan du steppe opp.
Det er jo normal praksis i profesjonell omgang med gjær å dyrke den opp i flere steg fra en nedfryst "slant", så det med flere steg ville jeg ikke bekymre meg for. Det eneste er faren for kontaminasjon, for vi jobber jo ikke under sterile laboratoriebetingelser. På den annen side trur jeg ikke det er behov for så mange steg. Jeg heiv den tvilsomme posen med B48 oppi en normal starter på 1,2 liter, som jeg så brukte som den var, dvs. jeg heiv hele greia oppi ølet. Jeg hadde satsa på at gjæren i posen var helt fin, så jeg satte den bare til å spinne på morgenen bryggedagen - men den var ikke klar til bruk før seint på kvelden dagen etter. Og den har deretter oppført seg helt normalt, dvs. at den har stelt i stand et helvete med søl og styring med blow off. (Men den er ikke gjæra ferdig ennå, så det er litt for tidlig å si at det gikk helt fint.)Omtrent som jeg også tror da. Men man ender vel opp med snart å bruke mer tid på gjærpleie enn selve bryggingen, og kanskje med litt uvisst resultat? Tenker at når det er forskjell på det samme ølet bare når jeg gjenbruker slurry fra tørrgjær, må det vel endre karakteristikken å kjøre halvdau gjær gjennom startersteg tre-fire ganger?
Jeg har fått liv i ett år gammel Imperial-gjær. Men som sagt; det er umulig å si noe generelt, sida ulike gjærtyper kan ha ganske forskjllig tåleevne når det gjelder lagring. Og informasjon om hvilke som tåler og hvilke som ikke tåler lang lagring har jeg ikke kunnet finne.Det ble i alle fall to poser på 3 liter starter i vanlig styrke.
Det var utsolgt for ferskere gjær, hadde nok ikke tatt omveien om gjenoppliving ellers.
Kjøpte en for noen år siden, prøvde et par tapp men gikk fort nok tilbake til den "vanlige". Ble mye skum og egentlig bare litt ekstra griseri på tappekrana.Noen som har prøvd keglands stout spout uten nitrogen? Har det noe for seg med disse diskene?
Akkurat, da styrer jeg unna denKjøpte en for noen år siden, prøvde et par tapp men gikk fort nok tilbake til den "vanlige". Ble mye skum og egentlig bare litt ekstra griseri på tappekrana.