Tråden for dumme spørsmål.

Jeg skal brygge øl til et bryllup.
Har det klart når det gjelder det lyse ølet, men jeg tenkte å ha et mørkere øl som er lettdrikkelig for de fleste.
Enkelt å lage, gjerne med US-05 eller annen tørrgjær.
Noen som har et bankers forslag ?

Nå får jeg vel så mange forslag at jeg blir bare enda mer forvirret.
 
Jeg skal brygge øl til et bryllup.
Har det klart når det gjelder det lyse ølet, men jeg tenkte å ha et mørkere øl som er lettdrikkelig for de fleste.
Enkelt å lage, gjerne med US-05 eller annen tørrgjær.
Noen som har et bankers forslag ?

Nå får jeg vel så mange forslag at jeg blir bare enda mer forvirret.
Jeg kommer også til å følge godt med på svarene.
Er på jakt etter den litt mørkere og friske lageren, som feks Macks Bayer og Nordlys.
De jeg har brygget selv har foreløpig blitt litt for tunge og søte, og selv om jeg er kjempefornøyd har jeg enda ikke truffet maks.
 
Har det klart når det gjelder det lyse ølet, men jeg tenkte å ha et mørkere øl som er lettdrikkelig for de fleste.
Enkelt å lage, gjerne med US-05 eller annen tørrgjær.
@Finn Berger sin Best Bitter.
Eller, spørs jo hvor mørkt du mener da. Porter kan vel være et alternativ.

70% pale/MO
15% brown
10% chocolate rye
5% beech smoked

Kan gjære med en engelsk tørrgjær, S-04 eller Nottingham funker begge. Humle med 4 gr / liter East Kent Goldings som kokes i en halvtime - thats it. Liker denne på OG rundt 1.052-56 ish.
 
Sist redigert:
@Finn Berger sin Best Bitter.
Eller, spørs jo hvor mørkt du mener da. Porter kan vel være et alternativ.

70% pale/MO
15% brown
10% chocolate rye
5% beech smoked

Kan gjære med en engelsk tørrgjær, S-04 eller Nottingham funker begge. Humle med 4 gr / liter East Kent Goldings som kokes i en halvtime - thats it. Liker denne på OG rundt 1.052-56 ish.
Denne her er kjempe god. Jeg brygget den til et bryllup hvor kravet var en god porter i kakene.
 
@Finn Berger sin Best Bitter.
Eller, spørs jo hvor mørkt du mener da. Porter kan vel være et alternativ.

70% pale/MO
15% brown
10% chocolate rye
5% beech smoked

Kan gjære med en engelsk tørrgjær, S-04 eller Nottingham funker begge. Humle med 4 gr / liter East Kent Goldings som kokes i en halvtime - thats it. Liker denne på OG rundt 1.052-56 ish.
Porter blir nok for mørk .
Tenker litt lysere. En bitter eller kanskje en red ale.
 
Jeg skal brygge øl til et bryllup.
Har det klart når det gjelder det lyse ølet, men jeg tenkte å ha et mørkere øl som er lettdrikkelig for de fleste.
Enkelt å lage, gjerne med US-05 eller annen tørrgjær.
Noen som har et bankers forslag ?

Nå får jeg vel så mange forslag at jeg blir bare enda mer forvirret.
Blir Brooklyn lager for lys?

Alternativt Altbier. Har fått gode tilbakemeldinger på denne.
 
Denne er mørkere, lettdrikkelig og god! Oppskrift er å få tak i også:

 
Jeg synes en dark mild er et lettdrikkelig og smakfullt øl, med relativt beskjeden alkoholprosent. Kanskje det også trekker ned for noen.
 
Jeg skal brygge øl til et bryllup.
Har det klart når det gjelder det lyse ølet, men jeg tenkte å ha et mørkere øl som er lettdrikkelig for de fleste.
Enkelt å lage, gjerne med US-05 eller annen tørrgjær.
Noen som har et bankers forslag ?

Nå får jeg vel så mange forslag at jeg blir bare enda mer forvirret.
Hvor mørkt tenker du deg det?

En litt mørkere pilsnertype? Jeg har et øl jeg er godt fornøyd med, inspirert av Hansas Høstøl (som de dessverre ikke brygga i fjor). Det er et snilt og lettdrikkelig øl med litt farge, men ikke direkte mørkt; 13 EBC. Du finner oppskrifta her: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-621282

Humla kan du bytte med Mittelfrüh, Saaz eller noe annet klassisk, og gjæren med en eller annen god lagertørrgjær. Eller du kan brygge det med 05. Da blir det noe som ligner litt på en bitter, vil jeg tru.

Legger du inn en liten dose Carafa Special II, kan du gjøre det mørkere og få inn et hint av røsta karakter. Det trur jeg kan bli godt.
 
Lag en «snill amerikansk amber», humle forsiktig (min erfaring er i hvert fall at mye humlearoma/smak er en deal-breaker for mange). Karamell- og mørkt karamellmalt, heller enn Munich og gjæres med US-05.
Amber er absolutt en mulig kandidat.
Skal se på en oppskrift jeg brukte for lenge siden.
 
Denne er mørkere, lettdrikkelig og god! Oppskrift er å få tak i også:

Ja den der er god . Har brygget den for en god stund siden. Får kikke på oppskriften.
 
Hvor mørkt tenker du deg det?

En litt mørkere pilsnertype? Jeg har et øl jeg er godt fornøyd med, inspirert av Hansas Høstøl (som de dessverre ikke brygga i fjor). Det er et snilt og lettdrikkelig øl med litt farge, men ikke direkte mørkt; 13 EBC. Du finner oppskrifta her: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-621282

Humla kan du bytte med Mittelfrüh, Saaz eller noe annet klassisk, og gjæren med en eller annen god lagertørrgjær. Eller du kan brygge det med 05. Da blir det noe som ligner litt på en bitter, vil jeg tru.

Legger du inn en liten dose Carafa Special II, kan du gjøre det mørkere og få inn et hint av røsta karakter. Det trur jeg kan bli godt.
Har egentlig slått fra meg tanken på å brygge mere lager. Har 40 liter pils ferdig. Så blir det 40 liter Skoddehav.
Så tenkte jeg på en Amber ish ale. Men ikke for mye humle og bitterhet i.
 
Jeg skal brygge øl til et bryllup.
Har det klart når det gjelder det lyse ølet, men jeg tenkte å ha et mørkere øl som er lettdrikkelig for de fleste.
Enkelt å lage, gjerne med US-05 eller annen tørrgjær.
Noen som har et bankers forslag ?

Nå får jeg vel så mange forslag at jeg blir bare enda mer forvirret.
Jeg ville gått for en ordinary bitter. Et øl som bøttes ned på engelske puber. (Den ble det i hvert fall til Stella overtok). Legg den gjerne i øvre sjikt av alkohostyrke.

Kan forøvrig nevne at jeg til et bryllup leide en slik Lintr(?) kjøle og tappemaskin. ølet var karbonert på forhånd, men jeg trykket det frem med luft. Fungerte veldig bra. Enkelt sammenlignet med å dra med seg CO2.
 
Tilbake
Topp