Tråden for dumme spørsmål.

Jeg ville gått for en ordinary bitter. Et øl som bøttes ned på engelske puber. (Den ble det i hvert fall til Stella overtok). Legg den gjerne i øvre sjikt av alkohostyrke.

Kan forøvrig nevne at jeg til et bryllup leide en slik Lintr(?) kjøle og tappemaskin. ølet var karbonert på forhånd, men jeg trykket det frem med luft. Fungerte veldig bra. Enkelt sammenlignet med å dra med seg CO2.
Har litt trua på en bitter også.
Jeg skal dyrke fram Wlp 013 og da passer en bitter bra.
 
Tja, hvorfor ikke bare bruke lagergjær?
Har hengt meg litt opp i en lettdrikkelig ale med ikke alt for mye bitterhet og humle for å tekkes de som ikke liker det. Har på menyen en Skoddehavklone for de som liker litt bitterhet og en litt nøytral pils samt en pils med Sladek som har mye smak og aroma.
 
Altbier er en god middelvei mellom pils og ale.
Noe tid siden sist jeg brygget stilen, men en god stilart brygget med k-97.
Har ikke brygget altbier før.
Sikkert en god øl .
Men vet ikke om jeg skal teste den ut for første gang i ett bryllup.
 
Jeg takker for alle svar.
Som jeg fryktet er jeg mere forvirret nå enn før jeg spurte :p
Jeg havner antagelig på en bitter eller en Irsk rød.
Begge er maltdrevet og ikke så veldig bitter.
 
Jeg takker for alle svar.
Som jeg fryktet er jeg mere forvirret nå enn før jeg spurte :p
Jeg havner antagelig på en bitter eller en Irsk rød.
Begge er maltdrevet og ikke så veldig bitter.
Bare gi ølet et eget navn. Altbier og Bitter er ikke navn som trekker folk som er ukjent med øltypen.

"Jaa, den var jo ikkje så bitter den her då"
"Altbier? Gammalt øl?"

- Hørt på Hareid
 
Bare gi ølet et eget navn. Altbier og Bitter er ikke navn som trekker folk som er ukjent med øltypen.

"Jaa, den var jo ikkje så bitter den her då"
"Altbier? Gammalt øl?"

- Hørt på Hareid
Tausa og Drengen kanskje?
Hvem som er bitter er usikkert.
Går for en bitter tror jeg. Har Wlp 013 til dyrking nå .
 
Jeg takker for alle svar.
Som jeg fryktet er jeg mere forvirret nå enn før jeg spurte :p
Jeg havner antagelig på en bitter eller en Irsk rød.
Begge er maltdrevet og ikke så veldig bitter.
Hvis du ikke har startet ville jeg gått for en svært lys og lett pils med mais, type Astoria-ish, og en litt mer fruktig og fyldig ordinary bitter med 4.0% ABV i forholdet 2:1. Folk er ikke så glad i alle etter pils.
 
Hvis du ikke har startet ville jeg gått for en svært lys og lett pils med mais, type Astoria-ish, og en litt mer fruktig og fyldig ordinary bitter med 4.0% ABV i forholdet 2:1. Folk er ikke så glad i alle etter pils.
Skal tenke på det. Har også erfaring at folk helst vil ha lyse øl.
 
Førstegangsbrygger her. Har ikke noen som helst form for kontroll her haha:)
1. Kjøpte eplesaft i Hardanger og tømte lake tilsvarende 3kg sukker pr 25L. Fikk ikke målt OG..
2. Hadde karene opprinnelig på lagring i boden men pga manglende aktivitet i gjærlås (egentlig pga lekkasje i driten europris solgte meg) fikk jeg litt småpanikk, og flyttet jeg de til gjesterommet etter ca tre uker. I boden var det ca 8 grader og på gjesterommet ca 18.
3. Over tre mnd senere var det ikke lengre aktivitet i gjærlåsene, men da jeg målte SG var denne kun 1017.
4. I mangel på bedre forslag bestemte jeg meg for å stikke om, så jeg satt karene oppå en disk for å hjelpe med heverten.
Idag ser jeg at det er tidvis er ganske bra aktivitet i gjærlåsen, raskeste jeg har målt idag er 1 min mellom bloppene.

Hva er fornuftig å gjøre her?
Bør jeg bare stikke disse om, og la de fortsette å gå litt ?
Jeg vurderte å flaske på plastflasker pga den høye SGen..
 
Førstegangsbrygger her. Har ikke noen som helst form for kontroll her haha:)
1. Kjøpte eplesaft i Hardanger og tømte lake tilsvarende 3kg sukker pr 25L. Fikk ikke målt OG..
2. Hadde karene opprinnelig på lagring i boden men pga manglende aktivitet i gjærlås (egentlig pga lekkasje i driten europris solgte meg) fikk jeg litt småpanikk, og flyttet jeg de til gjesterommet etter ca tre uker. I boden var det ca 8 grader og på gjesterommet ca 18.
3. Over tre mnd senere var det ikke lengre aktivitet i gjærlåsene, men da jeg målte SG var denne kun 1017.
4. I mangel på bedre forslag bestemte jeg meg for å stikke om, så jeg satt karene oppå en disk for å hjelpe med heverten.
Idag ser jeg at det er tidvis er ganske bra aktivitet i gjærlåsen, raskeste jeg har målt idag er 1 min mellom bloppene.

Hva er fornuftig å gjøre her?
Bør jeg bare stikke disse om, og la de fortsette å gå litt ?
Jeg vurderte å flaske på plastflasker pga den høye SGen..
Her er det nok gjæren som har hatt tøffe forhold å jobbe under. Hva slags gjær, og hvor mye?
8C - lav temp. Gjæren synker/lite aktiv
18C - bra temp.
Etter omstikk tilføres oksygen - som får gjæren til å formere seg. Så starter aktivitet igjen.
I tillegg trenger cider gjærnæring - eplemost har veldig lite næring.
 
Sist redigert:
Hva er forskjellen om man tørrhumler etter f.eks 3, 7 eller 11 dager ? Smaken blir vel tatt opp ganske fort ?
Det er ikke etter x antall dager som normalt beskrives i oppskrifta. Humlen skal ligge i ølet i x antall dager.
Stemmer, Steinar. Hvor mye utnyttelse (aroma) av humla man får avhenger også av temperatur, eventuelt trykk og om humla får flyte fritt i ølet eller ligger i en pose e.l.

For mest mulig utnyttelse av de riktige smakskomponentene fra humla er det 15C, lavt eller ikkeno trykk (0-3 PSI) og at humla får flyte fritt i ølet.
Humla bør ikke ligge i ølet lenger enn 5 dager.
 
Tilbake
Topp