Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Med den gjæren på den tempen kan den vel være ferdig jaTa en måling nå.
Med den gjæren på den tempen kan den vel være ferdig jaTa en måling nå.
Dag fire, bør ikke være noe problem. Regner med at det siver ut CO2 fra ølet og gjærkaka enda.Den var ferdig den ja, 1.010.
Brukerfeil på spundle, sto åpen begge veier. Derav ingen plopp i låsen, får håpe jeg slipper unna oksidering nå da..?
Det stemmer også bra! Jeg må likevel opp med lokket på dag 7 for tørrhumling. Purger med CO2 etter det.Dag fire, bør ikke være noe problem. Regner med at det siver ut CO2 fra ølet og gjærkaka enda.
Du kan godt tørrhumle så snart som råd.Det stemmer også bra! Jeg må likevel opp med lokket på dag 7 for tørrhumling. Purger med CO2 etter det.
Hei, ja kan tilsettes rett i fatet. Jeg har lite erfaring med hop burst, men den lille erfaringen jeg har er at dette er et "meh"-produkt. Gir ikke særlig mye i forhold til pris spør du meg.Brygga en Ink and Dagger IPA, der endel av humla skal i 0min. Glemte dette før jeg kjølte ned, og tilsatte når temperaturen var 65-70 grader (svært lite utbytte?). Tørrhumla med 183g, men føler likevel at humla er totalt fraværende etter et par uker på fat. Kan HopBurst (flytende humle) tilsettes rett i fatet som står på 4gr? Føler mer på en Golden ale enn IPA
Lukket overføring til starsan purget fat?Brygga en Ink and Dagger IPA, der endel av humla skal i 0min. Glemte dette før jeg kjølte ned, og tilsatte når temperaturen var 65-70 grader (svært lite utbytte?). Tørrhumla med 183g, men føler likevel at humla er totalt fraværende etter et par uker på fat. Kan HopBurst (flytende humle) tilsettes rett i fatet som står på 4gr? Føler mer på en Golden ale enn IPA
Jepp. Glemte CC, så endel tette slanger under overføring. Måtte koble av og på fatet 50 gangerLukket overføring til starsan purget fat?
Ser/smaker ølet oksidert? I så tilfellet hjelper det lite til ingenting å bruke kostbar humle for å få 10 dager med litt mer aroma og smak før også den forsvinner.Jepp. Glemte CC, så endel tette slanger under overføring. Måtte koble av og på fatet 50 ganger
Ikke ennå, men kan nok komme etter hvertSer/smaker ølet oksidert? I så tilfellet hjelper det lite til ingenting å bruke kostbar humle for å få 10 dager med litt mer aroma og smak før også den forsvinner.
Har du ikke en spiralkjøler?Noen som har forsøkt kjøle ned vørter ved å hive i isbiter istedefor vente på rett hopstand temperatur?
Hvor mye vil man trenge på 20 liter fra 100 til 80 C?
Har du ikke en spiralkjøler?
Jeg rører inni kjøler'n. Funker helt fint.Jo, men den blir på en måte i veien for malstrøm effekten. Også syntes jeg det er litt "klønete" og kjøle litt ned. Stenge og kjøle ned igjen
Jeg rører inni kjøler'n. Funker helt fint.
hmm - schwunger greit nok her. Du skal jo bare ha bevegelse i vørteren rundt kjøler'n. Når jeg har kjølt ned, tar jeg den så klart ut, og så roterer jeg vørter'n med spaden et par minutter for å få samla trubet mest mulig i midten.Har prøvd det, men får ikke samme "swungen"
Trur du må ha uhorvelige mengder. Det blir tynt øl.Vel, jeg får prøve med isbiter neste gang da. Hvis ingen andre har turt
Trur du må ha uhorvelige mengder. Det blir tynt øl.