Tråden for dumme spørsmål.

Jeg vurderer å prøve meg på fat. Har forumet en "Kom igang med fat for dummys"? Jeg har ikke funnet noen. Hvis ikke - er det noen som har noen forslag til gode guider? Jeg lurer på så mangt, og kan så veldig veldig lite. Mye av det jeg leser tar for gitt mange ting jeg ikke forstår. Noen ting jeg lurer på:

Hva er minimum utstyr jeg _må_ ha? Fat ok, men hva med koblinger, slanger, verktøy, "lube" (hva slags?) og andre ting? Jeg er ikke ute etter å lage kegerator eller lignende, jeg er fornøyd med å ha fatene stående i et kjøleskap med den enkleste tenkelige serveringsmekanikken.

Hvis jeg karbonerer naturlig, må jeg allikevel koble på CO2 for å få ølet ut av fatet igjen? Må det være CO2 kobla på til enhver tid? Eller kan jeg ha fire fat og én CO2-tank og få det til å svinge?

Kan jeg ha en kort slange med kran festa til fatet liggende i et kjøleskap sånn nogenlunde fast, eller må jeg fjerne serveringsutstyr for rengjøring og desinfisering jevnlig? Hvor ofte?

Hvor langt kommer man med en 5kg CO2-flaske? Eller er det Sodastream som gjelder? Hvor lenge varer den?

Jeg ser det ligger en del fat på finn - er det trygt å kjøpe brukt, eller er det tryggest å kjøpe nytt?

Jeg skulle gjerne hatt en god guide som forklarer meg alt jeg trenger å vite uten å anta noe forkunnskap. Jeg antar at jeg kan gå til en bryggebutikk å få hjelp til flere av disse tingene, men jeg liker å orientere meg litt på forhånd. Se an litt hva det koster og hva det krever av meg.

Takker for all hjelp :)
Vi har planer om et fat-kurs, i alle fall:). See you!

Jeg vurderer å prøve meg på fat. Har forumet en "Kom igang med fat for dummys"? Jeg har ikke funnet noen. Hvis ikke - er det noen som har noen forslag til gode guider? Jeg lurer på så mangt, og kan så veldig veldig lite. Mye av det jeg leser tar for gitt mange ting jeg ikke forstår. Noen ting jeg lurer på:

Hva er minimum utstyr jeg _må_ ha? Fat ok, men hva med koblinger, slanger, verktøy, "lube" (hva slags?) og andre ting? Jeg er ikke ute etter å lage kegerator eller lignende, jeg er fornøyd med å ha fatene stående i et kjøleskap med den enkleste tenkelige serveringsmekanikken.

Hvis jeg karbonerer naturlig, må jeg allikevel koble på CO2 for å få ølet ut av fatet igjen? Må det være CO2 kobla på til enhver tid? Eller kan jeg ha fire fat og én CO2-tank og få det til å svinge?

Kan jeg ha en kort slange med kran festa til fatet liggende i et kjøleskap sånn nogenlunde fast, eller må jeg fjerne serveringsutstyr for rengjøring og desinfisering jevnlig? Hvor ofte?

Hvor langt kommer man med en 5kg CO2-flaske? Eller er det Sodastream som gjelder? Hvor lenge varer den?

Jeg ser det ligger en del fat på finn - er det trygt å kjøpe brukt, eller er det tryggest å kjøpe nytt?

Jeg skulle gjerne hatt en god guide som forklarer meg alt jeg trenger å vite uten å anta noe forkunnskap. Jeg antar at jeg kan gå til en bryggebutikk å få hjelp til flere av disse tingene, men jeg liker å orientere meg litt på forhånd. Se an litt hva det koster og hva det krever av meg.

Takker for all hjelp :)
Litt mye å skrive svar på alt spør om.
Jeg bruker fat. Du kan slå på tråden. Eller vi tar det over en øl.

Mine tanker rundt fat.

Funker å kjøpe brukt. Har gjort det på alle mine fat. Husk å rengjør alt selv om selger sier at de er rengjort. Jeg har også byttet alle pakninger slik at jeg vet at de er friske og nye.

Jeg har gått bort i fra 2 og 5kg flaskene med CO2, enklere og ha sodastream flasker og heller noen flere regulatorer hvis behovet er der.
Fordel med Sodastream flasker er at de er billige på tilbud ligger de på 30kr i innbytte. Og det er for 425gr. Får du lekkasje så slipper du kosten for fylling av stor flaske. Dette har skjedd meg noen ganger.
Så nå har jeg rundt ca 10 Sodastream flasker, alltid godt å ha noen fulle.

Regulatorer: Her har jeg både AGA sin og Kegland sin. Personlig liker jeg best AGA varianten da den er enklere med bare et hjul for justering. Har fra Kegland både analog og digital manometer. Liker ikke digital da du må trykke på den for å få frem trykket.

Slanger/koblinger: Når det gjelder slanger og koblinger har jeg gått all in med Kegland. Bruker 8mm EVABarrier slanger på både øl og CO2.Enkelt å kjøpe 12m for å enkelt dele opp og få ønsket lengde. Dette er også myke slanger så enkelt å ha med å gjøre. Og Duotight ballock grå/rød for CO2 og sort/gul for Øl.

Tapping: Her kan du bruke hva du vil. Enkleste her er å kjøpe et ferdig Picnic tappekran sett. Da får du slange og kran. Eventuelt en
Picnic Tap 2.1 da kobler man rett på fatet og kan tappe.

Karbonering: Du kan karbonere naturlig på fatet. Ikke noe problem på fat. Jeg trykk fermenterer og har over på fat. Fatet trenger ikke stå tilkoblet hele tiden, men man trenger CO2 for å drive ut ølet når man tapper.

Håper dette svarte på noen av de tingene du lurer på.

Fordel med Sodastream flasker er at de er billige på tilbud ligger de på 30kr i innbytte. Og det er for 425gr. Får du lekkasje så slipper du kosten for fylling av stor flaske. Dette har skjedd meg noen ganger.
Så nå har jeg rundt ca 10 Sodastream flasker, alltid godt å ha noen fulle.
Kjører også kun sodastream. Som du sier billig å bytte på tilbud, og mister ikke så mye co2 ved lekkasje.
Hvis du skal kjøpe sodastream "fra bunnen av" er vel Byggmax billigst. Mener du havner litt over 200 kr. uten innbytte.

Regulatorer: Her har jeg både AGA sin og Kegland sin. Personlig liker jeg best AGA varianten da den er enklere med bare et hjul for justering. Har fra Kegland både analog og digital manometer. Liker ikke digital da du må trykke på den for å få frem trykket.
Har litt forskjellig, men har sansen for Mini Core 360 fra Kegland. En må bare behandle de pent ;)

Byggmax tar også kun kr 40,- i bytte. Det går gjerne litt tid mellom hver gang Europris, Clas Ohlson og tilsvarende har reduserte priser
Det jeg mente var at hvis du skal kjøpe flaske uten å ha innbytte, så tror jeg Byggmax er billigst (179 + 40). Ser også at Wassermaxx hos Europris er 220.

For de som bor i nærheten av Moss, er det en som selger tomme sylindre for 20 kr stk. Han sender ikke

Jeg gjorde 3 feil, det slipper du.

Ikke kjøp billig regulator på alibaba, eller du kan det, men finn i tilfelle en som virker som den skal, og er anbefalt av flere.

Ikke kjøp billige slanger på alibaba, kjøp de som er anbefalt hos feks olbrygging.no

Kjøp enveisventil på gass siden. En regulator er "helt" umulig å få renset om du skulle være uheldig.

For de som bor i nærheten av Moss, er det en som selger tomme sylindre for 20 kr stk. Han sender ikke

Det er hundre kr under panten det.

I en egen tråd diskuteres hvilke flasker som passer til hvilke regulatorer (uten fasit).
Det finnes to veldig forskjellige flaskekoblinger, som selges som like. Det er i hovedsak senter-stempelet som er forskjellig. Gjengene er like.
Jeg har vært heldig med alle mine ventiler, så de passer på alle typer.

Har litt forskjellig, men har sansen for Mini Core 360 fra Kegland. En må bare behandle de pent ;)
Denne? https://www.homebrew.no/kegland/102...ator-regulator-inline-regulator-med-manometer

Såvidt jeg skjønner kan den kobles rett på en sodastream-flaske? Kan Sodastream-flaska da bare henge rett på fatet?

Dersom ølet i fatet er ferdig karbonert (enten naturlig, eller med tvang) så trenger jeg bare å ha CO2 kobla på for servering? Så jeg kan klare meg med en flaske som jeg bare flytter rundt etter hva jeg har lyst på? :D

• Like
Reaksjoner: Ove
Denne? https://www.homebrew.no/kegland/102...ator-regulator-inline-regulator-med-manometer

Såvidt jeg skjønner kan den kobles rett på en sodastream-flaske? Kan Sodastream-flaska da bare henge rett på fatet?

Dersom ølet i fatet er ferdig karbonert (enten naturlig, eller med tvang) så trenger jeg bare å ha CO2 kobla på for servering? Så jeg kan klare meg med en flaske som jeg bare flytter rundt etter hva jeg har lyst på? :D
Jeg har både SodeSteam (Ss) + 2kg og 5kg.
Jeg hadde ikke kjøpt 2/5 nå.
I serveringsskapet har jeg kun Ss med 3/16 rør. Kobler på John Guest splittere dersom jeg trenger flere. De koster kronestykker.
Ja - du trenger kun en Ss og flytte rundt.
Du blir trolig lei av det… og da er 2++ med 3/16 en billig utvidelse
1759434743777.png

Jeg har både SodeSteam (Ss) + 2kg og 5kg.
Jeg hadde ikke kjøpt 2/5 nå.
I serveringsskapet har jeg kun Ss med 3/16 rør. Kobler på John Guest splittere dersom jeg trenger flere. De koster kronestykker.
Ja - du trenger kun en Ss og flytte rundt.
Du blir trolig lei av det… og da er 2++ med 3/16 en billig utvidelse
Vis vedlegget 74645
Aha, så jeg kan splitte etter regulatoren? Jeg trodde jeg måtte ha flere av dem.

Tilbake
Topp