Tråden for dumme spørsmål.

7,8 kilo malt er for mye for maltrøret til en Brewzilla 35L. Spesielt når maltrøret sklir nedi kjelen under koking!
Så ikke bra ut!

Med fare for å være Captain Hindsight, men for dere med slike bryggemaskiner; er det vanlig å la maltkurven hvile over kokende vørter? Ser ut som en risikabel anordning, noe @Agropelter sin post viser.

Jeg har latt den hvile over for å få ut de siste desiliterne på vei opp til kok i tidligere brygg uten problemer. Men denne gangen måtte jeg røre i malten siden det var stuck, da dyttet jeg på posisjonen til maltrøret når jeg rørte. Ikke noe de bare føttene mine satte særlig pris på heller. Lesson learned og 8 liter mindre i gjæringskaret!

Jeg har latt den hvile over for å få ut de siste desiliterne på vei opp til kok i tidligere brygg uten problemer. Men denne gangen måtte jeg røre i malten siden det var stuck, da dyttet jeg på posisjonen til maltrøret når jeg rørte. Ikke noe de bare føttene mine satte særlig pris på heller. Lesson learned og 8 liter mindre i gjæringskaret!
Been there... Det gjorde vondt. Du har min fulle medfølelse.

er det vanlig å la maltkurven hvile over kokende vørter?
Jeg har siden BB30 dagene hatt talje av to årsaker. Unngå dette med veltefare eller at den faller nedi igjen, men positivt og at man får heisa saktere opp og malten får sette seg i maltrøret.

Men denne gangen måtte jeg røre i malten siden det var stuck, da dyttet jeg på posisjonen til maltrøret når jeg rørte. Ikke noe de bare føttene mine satte særlig pris på heller. Lesson learned og 8 liter mindre i gjæringskaret!
Det var det jeg mistenkte siden meskespaden stod i malten der, og det var vann i bøtta. Ikke ferdig å skylle tenkte jeg, så kanskje det ikke var helt kokende i det minste.

Håper det gikk bra med føttene, har brent meg på kokende vørter selv, så vet hvor vondt det kan gjøre.

Jeg har siden BB30 dagene hatt talje av to årsaker. Unngå dette med veltefare eller at den faller nedi igjen, men positivt og at man får heisa saktere opp og malten får sette seg i maltrøret.

Det var det jeg mistenkte siden meskespaden stod i malten der, og det var vann i bøtta. Ikke ferdig å skylle tenkte jeg, så kanskje det ikke var helt kokende i det minste.
Helt riktig. Da har jeg lært. Det blir garantert talje i fremtiden. Badet dufter nå hint av kaffe, toffee, mørk sjokolade og røstede korn, om ikke annet.

Tilbake
Topp