Vis din kegerator / øleskap!

Til info så gjelder dette kun hveteølen. IPAen er fin når den tappes. 1.5m slange der og. Kjører det på alle.
 
Har prøvd med kompensatoren helt åpen. Jeg satser på å få byttet ut slangen i morgen.

Spørsmål: Det er vel vanlig å samme serveringstrykk og karboneringstrykk? I så tilfelle, er det vanlig at ølet blir mer karbonert desto lenger ned i fatet man kommer? Om det har noe for seg at headspace volum øker. Så tendenser til mer skum etter x antall tapp med picnic krane og, men ikke sånn som dette her.

Såvidt jeg vet så skal det ikke det. Det er like mye co2 i ølet og i headspace, målt i volum, uansett hvor mye som er igjen. Sekundærregulatorene kan du iallefall avskrive som en potensiell feilkilde.
 
Da er øleskapet så og si ferdig. Fikk en god pris på januarsalg på elkjøp. Fjernet håndtak, logo, huller og skuffer. Malte fronten med tavlemaling. Laget nye hyller i tre, og monterte på en sekundærmanifold. Monterte på 4x Intertap m/ flow control. Har plass til 5x 19L fat + 2kg CO2 flaske.

Måtte du pusse overflaten på skapet før du malte med tavlemaling eller holder den godt fast selv? Prøvde meg på noe lignende for en stund tilbake, men opplever at malingen flasser av svært lett etter noen uker. Kan hende jeg har kjøpt dårlig maling, selvsagt..
 
Måtte du pusse overflaten på skapet før du malte med tavlemaling eller holder den godt fast selv? Prøvde meg på noe lignende for en stund tilbake, men opplever at malingen flasser av svært lett etter noen uker. Kan hende jeg har kjøpt dårlig maling, selvsagt..

Nei, renset bare over med rødsprit. Malte tre strøk med tavlemaling. Har ikke merket noe til flassing :)
 
Jeg ble anbefalt av malingsbutikken å pusse ned min fryseboks før jeg malte over med tavlemaling. Den er like fin i dag, over et år etterpå.
 
Jeg har litt av de samme problemene, har ikke løst de fullt enda. Men fikk faktisk et tips om at man kan ha for lang 3/16 slange også. En som mente at alt over 1,5 meter var ikke bra.

Ja, det ble jeg og forklart hos den lokale forhandleren idag. Økte lengden på linene fra 1.5m til 1.7m. Tror deg egentlige grunnen er at jeg har overkarbonert ølet. Burde nok ikke gått over 3 co2 volumer.

Har blødd av trykket og skal forsøke å få ut litt co2 av ølet. Noen som har forslag? Riste litt i fatet og blø av mer kanskje? Eller forsvinner mye av aromaen da?
 
Sist redigert:
Ja, det ble jeg og forklart hos den lokale forhandleren idag. Økte lengden på linene fra 1.5m til 1.7m. Tror deg egentlige grunnen er at jeg har overkarbonert ølet. Burde nok ikke gått over 3 co2 volumer.

Har blødd av trykket og skal forsøke å få ut litt co2 av ølet. Noen som har forslag? Riste litt i fatet og blø av mer kanskje? Eller forsvinner mye av aromaen da?

Noe aroma forsvinner hver gang du blør av. Den lukta du kjenner er jo lukt som ikke er i fatet lengre.. Men det er jo eneste måten hvis du har overkarbonert. Med mindre vil vil tappe skum til du får liketrykk igjen uten skum, eller skaffe veldig lange slanger slik at det ikke skummer ved det trykket.. Hvis du ikke vil stresse med det så kan du sette fatet ut av kjøleskapet over natta, og så blø av neste dag, og se hvor det lander.
 
Klarte å redusere trykket i fatet ved litt risting i fatet og blø av trykk flere ganger. Er ikke mye kullsyre nå. Starter karboneringen på nytt nå på 3 co2 volumer.

Takk for tips folkens :)
 
Hei,tenkte selv å åpne ein tråd som denne men så fant eg ut at denne eksisterte allerede:) uannsett..legger inn bilde av min "keggerator".Fikk tak i kjøleskap som eg pussa ned og fikk lakka svart.Ønsket var og ha et tappetårn,men i og med frysedel var øverst så ble løsningen kran i kjøleskapdør og er veldig fornøyd med det:) utstyret eg har " montert" er følgende: Perlic 630 SS tappekran,19 liter Corneliusfat og 2 kg Co2 flaske.Tappeline er skumdempende sett fra Garobrygg og medfølgende gass slange i kampanjetilbudet Bryggselv kjørte på fatoppsett her forleden til 2700 kr:) satt også på et 15 cm driptray under Perlic kranen som er kjøpt sammen med 7 cm shank gjennomføring med nippel fra Brewshop i Trondheim:)utrolig kjekt å ha mancave hvor det er mulig å tappe seg ei "beer on tap" SKÅL
 

Vedlegg

  • 20180424_214425.jpg
    20180424_214425.jpg
    180,5 KB · Sett: 659
  • IMG_20180421_221823_419.jpg
    IMG_20180421_221823_419.jpg
    167,9 KB · Sett: 642
  • 20180424_214353.jpg
    3,9 MB · Sett: 136
Hjemmesnekret kasse kledd med parkett og en finerplate med kontaktplast som dør. Toppen er av eik. På innsiden står et vanlig kjøleskap med plass til to fat.

Etter litt godsnakking med sjefen fikk jeg til og med lov til å flytte den fra garasjen og inn i stua. Kjellerstua altså.

Denne så veldig fin ut. Regner med du får 2 fat inn, hvilket skap har du da brukt?
 
For å kunne ha en tappekran i stuen måtte jeg komme opp med en idé som fruen ville akseptere. Hadde aldri sluppet unna med et enkelt kjøleskap med kran skrudd i døren. Nå gjenstår det bare å se om dette blir godkjent inntil Furtebua er ferdig innredet...
 

Vedlegg

  • PSX_20190616_195716.jpg
    PSX_20190616_195716.jpg
    1,5 MB · Sett: 293
For å kunne ha en tappekran i stuen måtte jeg komme opp med en idé som fruen ville akseptere. Hadde aldri sluppet unna med et enkelt kjøleskap med kran skrudd i døren. Nå gjenstår det bare å se om dette blir godkjent inntil Furtebua er ferdig innredet...
Lekkert! Kvar er tønna i frå? Er det furu?
 
Endelig etter mange måneder er endelig keezeren/baren ferdig. Basert på en Senz FB2001W1 fryseboks med plass til 4 19l fat komfortabelt eller 5 med litt makt. 4 Intertap tappekraner med 3m UBS ølslange med individuelle co2 regulatorer.
Flyttet hengslene til siden for å slippe å dra baren vekk fra veggen for å åpne lokket, dette gjør at det blir en litt stygg kant på den ene siden, men for mitt bruk så er ikke det synlig grunnet plasseringen av baren.

Legger ved SketchUP filen hvis noen er interessert i å lage noe lignende eller ta utgangspunkt i designetIMG_0149.jpegIMG_0149.jpeg IMG_0147.jpeg IMG_0146.jpeg IMG_0142.jpeg IMG_3688.jpeg IMG_3687.jpeg IMG_9530.jpeg IMG_5562.jpeg IMG_5278.jpeg IMG_4784.jpeg IMG_3713.jpeg IMG_3706 2.jpeg IMG_0032.jpeg image.png IMG_0146.jpegIMG_0142.jpegIMG_3688.jpegIMG_3687.jpegIMG_9530.jpegIMG_5562.jpegIMG_5278.jpegIMG_4784.jpegIMG_3713.jpegIMG_3706 2.jpegIMG_0032.jpeg
 

Vedlegg

  • Keezer Frame.skp.zip
    1,2 MB · Sett: 2
Tilbake
Topp