Tråden for dumme spørsmål.

Har en Blond i gjæringskapet, og tenkte jeg skulle prøve cold crash for første gang. Høres det ut som om jeg har koll på forløpet?
1. Senke tempen ned mot 2-4 grader (fra 22) i løpet av 48 timer.
2. Bære karet inn i varmen for tapping, og tappe som vanlig når dette har romtemperatur.
3. Sette til karbonering som vanlig.

Noen som ser noen åpenbare blundere?
Er berre å flaske når det er nedkjølt. Kvifor ta opp temperaturen ?

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Er berre å flaske når det er nedkjølt. Kvifor ta opp temperaturen ?

frå min HTC "smart-tellefon "
Hensikten er vel bare å få arbeidet inn på kjøkkenet i stedet for en kald kjellerbod. Tenker det ikke kan skade da det uansett skal opp i temperatur i karboneringsfasen.
Så rent praktiske årsaker.
 
Hensikten er vel bare å få arbeidet inn på kjøkkenet i stedet for en kald kjellerbod. Tenker det ikke kan skade da det uansett skal opp i temperatur i karboneringsfasen.
Så rent praktiske årsaker.
Ja det kan du vel gjere sjølv om ølet har 4-5 grader når det vert tappa på flaskene. Har tappa nokre 1000 flasker på denne måten oss. Eg ser ikkje noke problemer

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Skal du bære karet etter å ha latt det stått så er det fort gjort å gjøre slik at ting virvles opp igjen.
 
Spørsmål ang. en pils jeg nettopp har kegget.

Lagde en pils av oppskriften til Joakim Ruud. Eneste forskjell var at jeg bytta ut dansk gjær med WLP833 german bock.

Gjæret i tre uker på først 10 grader, så 11,5.

OG = 1050, FG = 1010.

Lukter bra pils, men smaker egentlig som en simpel blanding av vann, litt malt og et svakt hint av alkohol.

Er klar over at pils skal modnes, men kommer det til å skje sååå store forandringer i modningstiden? For dette er langt ifra bra øl.

Noen innspill? :)
 
Ja det kan du vel gjere sjølv om ølet har 4-5 grader når det vert tappa på flaskene. Har tappa nokre 1000 flasker på denne måten oss. Eg ser ikkje noke problemer

frå min HTC "smart-tellefon "
Godt poeng. Ser at det ikke er vits i å ha noe temperaturstigning.

Da ser jeg for meg en omstikking hvor jeg tilsetter sukkerlake, for så å tappe på flaske på kjøkkenet rett etterpå.

Må jo bli gull :)
 
Fatet en Citra SMaSH IPA i går. Den ble tørrhumlet på dag 10. Og kun det. Sikker på at du skal lage IPA og ikke humlegrøt..? :p

Neida, men det hørtes noget voldsomt ut for min del. Men kanskje for science?
Hvor mange liter var til gjæring? Og hvor mye humle hadde du i?
 
Det var 12-13 liter til gjæring (planlagt 19, men nytt oppsett og litt bom på BeerSmith-profilen gjorde sitt til at volumet ble kraftig redusert). Tørrhumlet med 40 gram.
 
Det var 12-13 liter til gjæring (planlagt 19, men nytt oppsett og litt bom på BeerSmith-profilen gjorde sitt til at volumet ble kraftig redusert). Tørrhumlet med 40 gram.
Hvor mye er for mye egentlig? Kommet over noe i arbeidet med kalkulatoren dine? Tenker gram aromahumle per liter eller lignende som gir et slags metningspunkt. Har sett andre oppskrifter med "ekstreme" mengder tørrhumle, men aner ikke hvordan disse er i forhold til andre med mer moderate mengder på smak.
Har en egenkomponert 27l IPA på gang som ble tørrhumlet med 90g på dag 10. Smakte nydelig da, og startet CC i kveld. Ser en del oppskrifter tørrhumler på tappedag (0 dager), og har 50g Chinook igjen fra bitterhumlen som bare skriker etter å få bli med :p
Blir i såfall 400g humle totalt...
And another thing... -er det egentlig forskjell på å porsjonere tørrhumlingen over flere dager kontra alt på en gang? Eksponerer jo bare ølet for mer oksygen, og jo nærmere tappedag, jo mer grums risikerer å bli med under tapping.
 
Mange takk! Jeg ser meg nødt til å stille enda et spørsmål, og huker tak i deg siden du var den første til å svare: Hvilken gjengestørrelse er det på "ut-siden" av disse adapterne? Vil de passe rett på f.eks en MicroMatic- eller en ODL-regulator med 3/4-toms mutter, eller må jeg ha enda et mellomledd?

På utsiden på adapteren er det som på en vanlig CO2-flaske. Den passer altså rett på en vanlig trykkregulator. Dette med forbehold om at du kjøper med metriske gjenger og ikke et eller annet fra US, UK osv. selvfølgelig. Selv anbefaler jeg denne og et par av disse.
 
Headspace i flasker:

Jeg hadde en bombe og en kork som spratt av i går. Noen av flaskene har øl "opp til korken" er det uheldig?

Sukkermengden er rett, prøvesmakte på batchen i går, da var det litt lite fizz, så jeg bestemte meg for å gi flaskene en liten turn. Bomben kom senere.
 
Nytt spørsmål. Gikk så greit å sette opp stc 1000, men sliter med magnetrøreren. Den "hakker" eller tar en pause når den går.
Koblet en fra strømmen inn på potmeteret og en rett i viften. Så den som går ut fra potmeteret inn på viften.
Har riktignok to ledninger fra viften som jeg da ikke vet hva jeg skal gjøre med, så de henger bare og slenger.
Noen som har noen tanker?
Det er ikke magnetene som "låser" selve viften til motoren da? Vi opplevde dette. Limte fast en kloss (ca. 1 cm) på viften og limte magnetene så på klossen. Fikk da mer luft mellom selve viftehuset og magnetene ig da gikk viften mye bedre. Mistenker altså at det er magnetene dine som gjør at viften ikke går/stopper/hakker.
 
Har ikke gjort det enda. Men jeg tror jeg går for plan B. Setter rakkerskapet i en tålig kald bod. Det er en kolsh.
liker dårlig å ikke ha kontroll på temp. Føler jeg ikke vet helt hva jeg gjør da.
men men er man dum så blir det slik av og til.
Skal drikke den på trass....
 
Tilbake
Topp