The grainfather.

Jeg kjøpte min på ebay ja, for å flashe den trenger du en Arduino, noen ledninger og kontakter for å lodde på printkortert.
@msevland har laget en bra oppsummering, les også readme veiledningen på https://github.com/matsstaff/stc1000p/blob/master/README.md for hvordan du flasher.

https://forum.norbrygg.no/threads/stc1000.23267/page-17#post-271886

Firmware og brukerveiledning finner du på https://github.com/matsstaff/stc1000p-ovbsc
Så du flashet den selv. Ingen som selger ferdig flashete enheter?
 
:) Min ankom også i dag (vel, torsdag). Rakk ikke mer enn å montere + rengjøre. Blir vel noe brygging i helgen.
 

Hm. Da lurer jeg på om jeg er ute på bærtur med oppskriften, ser ut til at BeerSmith estimerer dette til 68 IBU (Tinseth), før jeg har hatt oppi 60-minutters-humlen. Da er det "plass" til ca 2g Mosaic for å treffe 70, og det virker så pass lite at jeg lurer på om jeg er helt på viddene her.

Nå er jo kanskje ikke dette ekstremt kritisk, men om jeg skal svi av flere hundre kroner i ingredienser er det greit om jeg samtidig prøver å treffe noe som kan bli drikkendes :)
 
Det viktigaste er nok at de begge køyrer same standard, Tinseth eller Rager. 68 eller 70 spelar nok mest inn på psyken.
 
Da har posten gjort sitt. Resten er opp til meg og mine medbryggere. Regner med de stiller opp i morgen tidlig... Bør klare 3-4 brygg i helga
 
Hm. Da lurer jeg på om jeg er ute på bærtur med oppskriften, ser ut til at BeerSmith estimerer dette til 68 IBU (Tinseth), før jeg har hatt oppi 60-minutters-humlen. Da er det "plass" til ca 2g Mosaic for å treffe 70, og det virker så pass lite at jeg lurer på om jeg er helt på viddene her.

Nå er jo kanskje ikke dette ekstremt kritisk, men om jeg skal svi av flere hundre kroner i ingredienser er det greit om jeg samtidig prøver å treffe noe som kan bli drikkendes :)
60 min humla er den siste man legger til i programmet, og da bruker man bare nok til å treffe total ibu. Jeg hadde ikke behov for 60min humle fordi det var nok alfasyre til å gi 70 ibu fra 15 min og ut. 68 ibu er nære nok, du trenger ikke justere på 60 min for å komme opp til 70. Tinseth er samme skala som jeg bruker. Dersom du liker dobbel IPA med mye alkohol og mye smak og aroma, så synes jeg denne ble bra.
 
Jeg hadde første brygg (en APA) på Grainfather i dag. Tror jeg skal bli venner med den først, OG endte på 12 poeng lavere enn planlagt (jeg valgt å ikke justere med spraymalt eller sukker).
Dette var kun med ca 100g humlepellets, som samlet seg fint rundt humlefilteret i bunnen.
 
Fikk gjort et brygg idag. Var litt uvant, kan sikkert knipe inn endel minutter her og der.

Brygget en belgisk tripel. Fikk 26 liter i gjæringskaret, så bommet litt. Fordampningen er mindre enn jeg er vant til, sikkert pga mindre diameter. Hadde 31 liter til kok.

Når jeg skulle rengjøre, var det brent i bunnen over elementet. Det var litt skuffende. Noen andre som har erfart det? Fikk fjernet det med litt skrubbing.

Ellers fungerte det ganske smooth.
 
Jeg hadde en fordampning på 3,5-4 liter på 90 min kok. Tippet grainfather på slutten, slik at det var ca 1,5 liter med trub igjen, når jeg tappet over i gjæringskaret.

Jeg må nok bli nøyere med å røre i bunnen, for å unngå innbrenning over elementet.

Motstrømskjøleren fungerte veldig fint. Senket temperaturen i vørteren til 75°C raskt, og så direkte i gjæringskaret med temp på 19°C.

Ellers litt søl når jeg skulle rengjøre, men det setter jeg på erfaringskontoen. Tross alt første brygg på denne.
 
Ble veldig nysgjerrig på denne Grainfather selv når jeg så den på bryggselv sine nettsider igår. Har selv begynt å leike med tanken på å gå over i braumeisterligaen iløpet av sommeren/høsten, så måtte sjekke ut hva denne maskina kan tilby. Ser ut til å være en mye av det samme som en BB30 med de fleste nødvendige mods og smarte løsninger, mye av dette har jeg alt gjort på min BB30. Så tror ikke dette er maskina for meg i denne omgang, men det ser absolutt ut til å være en verdig mellomklasse mellom BB30 og Speidel 20.

Vil anbefale de som er intressert i en grundig test å se på denne.

Han brygger helt likt oppskrift på en Grainfather og Speidel 20, og han gjør det som om det skulle vært første gang han brygget. Så begge maskinen kan helt sikkert brygge mye bedre når du har brukt de noen ganger, men du får en godt innblikk i hvilke utfordringer du vil møte på og hvilke prossesser som kan forbedres.
Forskjellene på kvalitetet av ølet som ble produsert i de to forskjellige er enda ikke testet da part3 ble publisert for 5 dager siden.
 
Ble veldig nysgjerrig på denne Grainfather selv når jeg så den på bryggselv sine nettsider igår. Har selv begynt å leike med tanken på å gå over i braumeisterligaen iløpet av sommeren/høsten, så måtte sjekke ut hva denne maskina kan tilby. Ser ut til å være en mye av det samme som en BB30 med de fleste nødvendige mods og smarte løsninger, mye av dette har jeg alt gjort på min BB30. Så tror ikke dette er maskina for meg i denne omgang, men det ser absolutt ut til å være en verdig mellomklasse mellom BB30 og Speidel 20.

Vil anbefale de som er intressert i en grundig test å se på denne.

Han brygger helt likt oppskrift på en Grainfather og Speidel 20, og han gjør det som om det skulle vært første gang han brygget. Så begge maskinen kan helt sikkert brygge mye bedre når du har brukt de noen ganger, men du får en godt innblikk i hvilke utfordringer du vil møte på og hvilke prossesser som kan forbedres.
Forskjellene på kvalitetet av ølet som ble produsert i de to forskjellige er enda ikke testet da part3 ble publisert for 5 dager siden.

Sammenligningen var bra den, men en grundig test kan vel diskuteres. Hadde nok vært lurt om han hadde lest brukerveiledningen. Når det gjelder grainfather så bruker man 500 watt under mesking, og skrur over på 2000w ved temperaturøkning.
Kjøling gjøres også rett i gjæringsdunken etter desinfisering av kjøleren.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp