Hjemmelaget kandisirup (Var: Hvor får jeg kjøpt diammonium fosfat?)

Sitronsyre finner du sammen med mel, sukker osv i de fleste dagligvarebutikker. Men jeg vil ikke anbefale å bruke det, jeg syns det gir smak til sirupen som ikke passer. Tynner du ut sirupen med vann til den er flytende så holder den seg på norgesglass i ukesvis. Jeg bruker ca 4dl på sirup av 1kg sukker.
 
Forrige helg brygga jeg og en kompis basen for det som skulle bli en stor dubbel med denne sirupen i sentrum (pils/pale-base). Sirupen skulle oppi etter 3-4 dager. Nå har jeg styra rundt i nesten en uke og desperat prøvd å lage sirup med det ene feilede forsøket etter det andre. Etter ytterligere forsøk og litt tenking har jeg kommet opp med følgende KRITISKE informasjon: dette fungerer som farsken med Wyeast sin gjærnæring, og ikke i det hele tatt med White Labs sin. Akkurat hvorfor vet jeg ikke enda, men jeg mistenker at det er mye større mengde DAP i Wyeast sin - du kan lukte tydelig forskjell på de.

Så dersom du skal prøve:

3ts WYEAST gjærnæring
1kg sukker
Nok vann til å få en jevn masse
STOR NOK kjele - vil ikke anbefale mindre enn 4l, det "eser" godt i starten
Ventilasjon - de første 10 minuttene er det amoniakk-party i kjelen

Kok på middels varme til ønsket bruning - et sted mellom 250F/121C og 290F/143C. Den barskeste og svarteste sirupen får du ved å gå opp til 143C, dumpe i 2dl vann (forsiktig, det BOBLER!) og så gå en runde til.

Skal du spare på sirupen bør du invertere den med litt syre, eller tilsette litt glukose, og i min erfaring oppbevare den i ganske tynn tilstand.

3ts WYEAST gjærnæring
1kg sukker
Nok vann til å få en jevn masse

Blander du alt dette samtidig? Så tilsetter du mere vann etterpå? SLeit i går med at det tørrkokt sukker... Endte med å bruke en halv boks med hjortesalt... Og fikk noe kliss som resultat... Som var helt stivnet i morrest
 
3ts WYEAST gjærnæring
1kg sukker
Nok vann til å få en jevn masse

Blander du alt dette samtidig? Så tilsetter du mere vann etterpå? SLeit i går med at det tørrkokt sukker... Endte med å bruke en halv boks med hjortesalt... Og fikk noe kliss som resultat... Som var helt stivnet i morrest

Huff da. Hell rikelig med vann i kjelen, så løser det seg opp.

Jeg pleier å blande gjærnæring og sukker tørt, og så helle på nok vann til å få en flytende masse. Jeg er usikker på hvorfor du endte med en hard masse. Var det tørt i starten? Hvilken gjærnæring brukte du?
 
Huff da. Hell rikelig med vann i kjelen, så løser det seg opp.

Jeg pleier å blande gjærnæring og sukker tørt, og så helle på nok vann til å få en flytende masse. Jeg er usikker på hvorfor du endte med en hard masse. Var det tørt i starten? Hvilken gjærnæring brukte du?

Brukte nok for lite vann ja... 2-3 dl på 1 kg sukker.... HVor mye anbefales så ca? Brukte hjortesalt :)
 
Jeg bruker 1 liter vann og 2 ts hjortesalt, pr kg sukker. Koker til vannet er fordampet. Da stiger temperaturen raskt, og fargen og smaken kommer. Har fungert hver gang.
 
Hvorfor er det holdbarhet på disse produktene? Om det helles varmt i en desifisert beholder er det vel ikke noe som kan lage ugagn?
 
Laget denne idag.. Rimelig enkelt igrunnen.. Ser ikke så mange grunnen til å kjøpe sirup lenger.. Denne smakte faktisk annet en sukker
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    81,6 KB · Sett: 106
  • image.jpg
    image.jpg
    137,8 KB · Sett: 112
Nå har jeg prøvd å koke en sirup. Brukte 500 g sukker 5,5 dl vann, 1/4 ts sitronsyre og 7 g hornsalt. Fulgte framgangsmåte som flere har beskrevet, men det jeg har endt opp med smaker knekk og ikke særlig annet. Funker det ikke med hornsalt? Bør jeg heller bruke gjærnæring?
 
Nå har jeg prøvd å koke en sirup. Brukte 500 g sukker 5,5 dl vann, 1/4 ts sitronsyre og 7 g hornsalt. Fulgte framgangsmåte som flere har beskrevet, men det jeg har endt opp med smaker knekk og ikke særlig annet. Funker det ikke med hornsalt? Bør jeg heller bruke gjærnæring?
Jeg brukte hornsalt.. Funket greit, men måtte tilsette vann et par ganger for å oppnå ønsket smak
 
6eaa6f852cd30967ad50a3bbcc5f35a8.jpg


3.forsøk

500g sukker

Ikke så alt for mye vann, men nok til å løse opp sukkeret (tilsettes kokende fra vannkoker) 3-4dl eller deromkring

En klype sitronsyre

La dette koke på 125grader i 30min

La så stige til 140-45

Tilsette hjortesalt tskjevis til det skjer noe

Justere temp med spiseskje-dæsj vann.

Høres dette riktig ut??




Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Sist redigert:
6eaa6f852cd30967ad50a3bbcc5f35a8.jpg


3.forsøk

500g sukker

Ikke så alt for mye vann, men nok til å løse opp sukkeret (tilsettes kokende fra vannkoker) 3-4dl eller deromkring

En klype sitronsyre

La dette koke på 125grader i 30min

La så stige til 140-45

Tilsette hjortesalt tskjevis til det skjer noe

Justere temp med spiseskje-dæsj vann.

Høres dette riktig ut??




Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Jeg ville droppa sitronsyre, den setter en kjip smak.
 
Vet ikke, men syren er ikke nødvendig. Såvidt jeg vet bruker man det for å invertere sirupen så den holder seg godt under lagring. Hvis du skal bruke den med en gang er ikke det noe poeng. Mulig jeg tar feil, men jeg bruker ikke syre i sirup av denne typen
 
Ser ikke utsom jeg helt har bryggedato klar. Mulig det blir neste helg, mulig helgen etter. Derfor tenkte jeg kanskje invertering var lurt. Har enda ikke laget annet enn knekk eller lys kjip guffe...

Ser fremgangsmåten (med unntak av inverteringsdteget) ellers grei ut? Temp etc.

Er det riktig å drøye tilsetningen av hjortetakksalt til temoeraturen er godt over 125? - De to siste gangene jeg prøvde var den med fra start, og det ble ikke noe særlig.. var også litt vel gavmild med kjølevannet, så mulig det kan ha ført til krystallisering (?) av sukkeret?

b024a3127efa6fdfd4cbdd84c9775569.jpg


8b6369b8a6ba590b6678030b11a69838.jpg


Dette var resultatet av 3kvarter med putring og justering
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp