Tråden for dumme spørsmål.

Jepp, jeg kan endre utgjæringsprosenten. Jeg tror også at det er slik du sier, Finn, at samme utgjæring brukes uansett.

Problemet er der fortsatt. Hvordan kan jeg beregne den prosenten, gitt at sukker har en annen utgjæring enn resten?

Edit: Lekte meg litt med dette, og oppdaget at jeg hadde gjort en feil underveis. Attentuation var satt til standardverdien 75% fra start, mens jeg oppdaget at jeg i mellomtiden hadde byttet gjær. US-05 har en spesifisert attentuation på 81%, noe som forklarer en del av (men ikke hele) avviket. Lært noe har jeg uansett. :)
 
Sist redigert:
Med den oppskrifta og den gjæren må du regne med høy utgjæringsgrad. Det ser ut som om programmet tar utgangspunkt i en standardutgjæring der FG blir omtrent 1/4 av OG - og så får du legge til/trekke fra ut fra hva slags oppskrift du har, hvilken mesketemperatur du bruker og hva slags gjær du bruker, evt. andre faktorer også (tykkelse på mesken, ph i mesken). Jeg kjenner ikke programmet, men du kan kanskje endre utgjæringsprosenten?
Høre nylig en lengre podcast med Jamil Zainasheff og John Palmer om bruk av ulike kalkulatorer og programmer. De var skjønt enige om at alle slike programmer var ubrukelige når det gjald reelle verdier. (dette gjaldt også Zainasheff sin egen MrMalty gjærkalkulator). Det var alt for mange variabler som ville variere. Alt i fra produksjonsår, produsent, lagring, transport etc etc.
De mente imidlertid langt fra at de var ubrukelige, men at hovednytten ligger i at så lenge man bruker samme program fra brygg til brygg så vil man kunne bli kjent med eget utstyr og prosess slik at resultatene blir reproduserbare.
 
Høre nylig en lengre podcast med Jamil Zainasheff og John Palmer om bruk av ulike kalkulatorer og programmer. De var skjønt enige om at alle slike programmer var ubrukelige når det gjald reelle verdier. (dette gjaldt også Zainasheff sin egen MrMalty gjærkalkulator). Det var alt for mange variabler som ville variere. Alt i fra produksjonsår, produsent, lagring, transport etc etc.
De mente imidlertid langt fra at de var ubrukelige, men at hovednytten ligger i at så lenge man bruker samme program fra brygg til brygg så vil man kunne bli kjent med eget utstyr og prosess slik at resultatene blir reproduserbare.

Akkurat. Og jeg ville jo vært temmelig hjelpeløs, tror jeg, uten kalkulatorene - eller i alle fall uten denne: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/. Ved hjelp av den kan jeg "oversette" alle oppskrifter til mitt bryggeri - eller bygge/justere egne. (Og så må jeg ha iBU-kalkulatoren i tillegg.)

Man trenger et fast holdepunkt i tilværelsen:).
 
Jepp, jeg kan endre utgjæringsprosenten. Jeg tror også at det er slik du sier, Finn, at samme utgjæring brukes uansett.

Problemet er der fortsatt. Hvordan kan jeg beregne den prosenten, gitt at sukker har en annen utgjæring enn resten?

Edit: Lekte meg litt med dette, og oppdaget at jeg hadde gjort en feil underveis. Attentuation var satt til standardverdien 75% fra start, mens jeg oppdaget at jeg i mellomtiden hadde byttet gjær. US-05 har en spesifisert attentuation på 81%, noe som forklarer en del av (men ikke hele) avviket. Lært noe har jeg uansett. :)

Som Sturla - eller rettere sagt Z&P:) - sier ovenfor her, så må du legge til egne erfaringer, rett og slett. 05 drar ikke alle vørtere til samme FG - eller samme utgjæringsprosent. Du må se på hva slags malt og evt. tilsetninger du har, og ta høyde for det. Det er mulig kalkulatorene kan gjøre det - men det virker kanskje ikke som om den du brukte, gjorde det. Antakelig nøyer den seg med å beregne samme OG som hydrometeret vil vise, uten å ta hensyn til hva slags sukkerarter vørteren sannsynligvis vil ha mest av. Mesketemperaturen vil også påvirke det, selvfølgelig. Jeg skulle tro det også kan legges inn i en kalkulator?

Som du skjønner, vet jeg lite om hva de ulike kalkulatorene gjør. Jeg bruker bare en ganske enkel en, og jeg tror ikke den regner inn gjærbarheten av ulike sukkerarter. Og den regner helt sikkert ikke med mesketemp, for det spør den ikke etter. Dermed overlater den en del tenking til meg - og det er helt greit - om enn litt usikkert:p. (Litt irriterende at den ikke lar meg legge inn den utgjæringsgraden jeg forventer - den lar meg bare velge mellom 72% og 77%. Antakelig er det fordi de vil ha meg over på oppskriftbyggeren deres - som ikke er gratis:(.)
 
Sist redigert:
Har brygget en pils som har stått til karbonering i to uker. Og nå kjølig i 2 uker. Når jeg prøvesmaker den så sliter jeg med at 2. Gangs skjenkingen av flaska bare er gjærgrøt.
Altså. Åpner flaska og skjenker fint øl i glasset. Setter flaska fra meg og drikker opp glasset, når det så skjenkes på ny så er det som om noen har tista flaska. Har ikke opplevd dette på mine andre øl. Dette er min første pils.
Hjelper det med lengre lagring kanskje?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Hadde samme problem. Kjøpte større glass. Problem løst. (Eller tappe i mindre flasker 0.33) ?
Større glass løser vel det problemet?


Sendt via Tapatalk
 
Skulle tørrhumle en engelsk IPA i dag og oppdaget da at jeg er idiot. Har helt glemt hvordan man gjør det! Joda, jeg skjønner at humlen skal opp i øllen, men hva med desinfisering?
Humlen har lagt en uke godt pakket inn i kjøleskap (altså ikke fryser). Kan jeg kaste den opp i allikevel? Bør jeg gi den et døgn i fryseren først? Kan jeg gi den en runde i mikrobølgeovnen?
 
Humlen er antiseptisk i seg selv. Så den trenger ikke noen behandling.
Skal du bruke humlepose kan den ligge 10 minutter i Starsan før du har oppi humlen.

Sendt via Tapatalk
 
Humlen er antiseptisk i seg selv. Så den trenger ikke noen behandling.
Skal du bruke humlepose kan den ligge 10 minutter i Starsan før du har oppi humlen.

Sendt via Tapatalk

Har ikke noe med det Sturla spurte om, men etter en lykkelig dag med flasking av nærmere 40 liter India Saison: Jeg bruker humleposen helt til slutt; fester den på slangen når jeg tapper over i karet der jeg blander øl og karboneringssukker. Veldig enkelt - og sørger for at det ikke blir noe tull med humlepartikler i tappestaven.
 
Kjøpte en pakke gjær wlp002 på brewshop tr.heim. La ikke merke til at den var gått ut på dato (mai 2016) før jeg var kommet hjem, men i og med at whitelabs har fått nye og bedre pakker regna jeg med at det ville gå greit likevel. Nå, 2 dager etter pitcing, er det ingen aktivitet, dvs SG er er det samme som ved pitching. Konkluderer med at gjæren er død.
Har en pakke US05 liggende som jeg tenkte tilsette. Bør jeg da ta en ny runde med malingsblanderen for å tilføre oksygen??
 
Er det noen vits i å karboneringsteste en øl etter 3 dager på flaske når det i tillegg bare er 12 dager siden den ble brygget? Hvor mye usmaker kan jeg regne med?
 
Brygget mitt første i dag. Crafts American Pale ale, ekstrakt.

Jeg fikk med to ekstra poser med tørr maltekstrakt, som jeg tok oppi, sammen med det flytende maltekstraktet. Dette skulle gi ekstra smak og styrke. Deretter fulgte jeg oppskriften, og tok oppi sukker/ brew enhancer... Senere leste jeg tilfeldigvis at det ekstra maltet erstatter sukker...? Er det riktig, skulle jeg ikke hatt oppi sukkeret?

Det har begynt å ploppe, så helt feil kan det ikke være. :)
 
Sist redigert av en moderator:
Kjenner ikke de der, men om du har oppi ekstra sukker i et brygg, skjer det ikke noe annet enn at det blir alkoholsterkere, og antakelig også noe tørrere. Samtidig får du litt ubalanse mellom bitterhet og alkohol, dvs. du vil antakelig oppleve ølet som litt mindre bittert.

Ikke noe å bekymre seg for - med mindre det dreier seg om større mengder, da. For mye er alltid for mye:).
 
Er det noen vits i å karboneringsteste en øl etter 3 dager på flaske når det i tillegg bare er 12 dager siden den ble brygget? Hvor mye usmaker kan jeg regne med?
Svarer meg selv: Lite kullsyre ennå, men den er på vei. Smaken er faktisk veldig god. Det ser ut til at 3-ukers øl er innenfor rekkevidde. Kanskje til og med 2-ukers med litt godvilje.
 
Svarer meg selv: Lite kullsyre ennå, men den er på vei. Smaken er faktisk veldig god. Det ser ut til at 3-ukers øl er innenfor rekkevidde. Kanskje til og med 2-ukers med litt godvilje.

Høres ut som at du må skape øl oftere. Kvalitet henger ofte sammen med tålmodighet, for de som er ute etter det ;)
 
Svarer meg selv: Lite kullsyre ennå, men den er på vei. Smaken er faktisk veldig god. Det ser ut til at 3-ukers øl er innenfor rekkevidde. Kanskje til og med 2-ukers med litt godvilje.

Hjemmebrennere bruker en gjær som tygger seg gjennom en sats på 24 timer. 1-ukes ølet skulle dermed være innenfor rekkevidde:p.
 
Høres ut som at du må skape øl oftere. Kvalitet henger ofte sammen med tålmodighet, for de som er ute etter det ;)
Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter tålmodighet. ;)

Seriøst: Det høres ut som du bør skille mellom prosess og smak. Jeg tviler ikke på at du har mye mer erfaring med brygging enn det jeg har. Når det gjelder hva som er godt øl, så tror jeg du med den ovenstående kommentaren forfekter et dogmatisk syn på hvordan godt øl skal smake og at det er en slags opphøyet prosess for å oppnå det.

La meg si det slik: Med mangeogførti år på baken så har jeg smakt mye øl. Jeg har funnet ut hva jeg liker og også at folk liker forskjellige ting. Det finnes ikke noen fasit på hva som er godt øl og hvordan det skal lages (men massevis av erfaring som man kan bygge videre på, selvsagt).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp