Stian Andreassen
Norbrygg-medlem
Vis vedleggetEr Galena en grei allround bitterhumle som kan erstatte f.eks Simcoe (som bitterhumle)?
Vis vedleggetEr Galena en grei allround bitterhumle som kan erstatte f.eks Simcoe (som bitterhumle)?
Er Galena en grei allround bitterhumle som kan erstatte f.eks Simcoe (som bitterhumle)?
For all-grain brygg, så tilsettes gjerne humle ved 60 minutter igjen eller lenger. Da er det ikke mye annen smak enn bitterhet igjen, uansett. Når det gjelder ekstraktbrygg har jeg som regel kuttet ned på koketiden til 30 minutter (ofte for å unngå karamellisering og for mørk farge). Bitterhumle ved 30 min vil fortsatt ha en del smak igjen, så da blir det mer vesentlig hvordan den smaker.
Hva betyr det for sluttresultatet (smaken) når den brukes som ren bitterhumle?Galena og Simcoe er ganske forskjellige til bitterhumle. Cohumulone-nivået er såvidt jeg husker ganske forskjellig på de.
http://homebrewcalc.com/#StrikeTempHepp!
Jeg skal forsøke meg på all grain for først gang (har brygget mange runder ekstrakt), og lurer på følgende:
Hvor mye skal jeg varme opp meskevannet?
Jeg skal meske i en Igloo kjøleboks og mesketemperaturen skal være på 65 grader. Med 5,1 kg malt, hvor mye varmere må meskevannet være?
Perfekt!
Hepp!
Jeg skal forsøke meg på all grain for først gang (har brygget mange runder ekstrakt), og lurer på følgende:
Hvor mye skal jeg varme opp meskevannet?
Jeg skal meske i en Igloo kjøleboks og mesketemperaturen skal være på 65 grader. Med 5,1 kg malt, hvor mye varmere må meskevannet være?
http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/Til dere som har BeerSmith (evt gidder å google); Om jeg har 23L vørter med OG 1.070 og tilsetter 0,5L vann med 500g sukker, hva blir den nye OGen?
Takk, men den tar ikke høyde for sukkeret som blir tilsatt.
Sorry, gikk litt fort der. Legg til ca 8 poeng til SG, dvs at du ender på ca 1078. Røffly.Takk, men den tar ikke høyde for sukkeret som blir tilsatt.
350 g laktose på 12 liter gir bare 1.010