Tråden for dumme spørsmål.

En annen sak er selvsagt at 6.3% av vannet nå er omdannet til alkohol som har en lavere SG. Dette og volumendring må være forklaringen.
 
Får du det skinnende og hygienisk rent igjen: Nei, gjør skikkelig rent. Ellers: Ja, kast.

Tips for lagring: Sørg for at ting er helt rent OG HELT TØRT. Er det fukt tilstede, så skal det ikke mye partikler fra luften til for at mugg skal trives.
 
Det er lurt å forvarme kjøleboksen med et par liter kokende vann som helles ut før innmesking. Sørg for å ha et par liter kokende vann klart når du mesker inn så du kan justere temperaturen opp om den skulle bli litt for lav. Ved brygging med kjøleboks der temperaturer måles og loggføres treffer en svært bra på mesketemperaturen etter noen brygg.

Takker for tips! Fikk ikke målt tempen på mesken denne gangen, men fikk en akseptabel OG på 1055.
 
Nå skjønner jeg ingenting.

Jeg har laget eplesider.

Glemte å måle OG, men har lest at den typisk er rundt 1.050, så la oss anta at den var det.
Batchen er på 12 liter.
Tilsatte 350g laktose, dvs 29g/liter. Da skal vel ny OG være 1.050 + 1.029 (antar at all laktosen løser seg opp) = 1.079?
Laktose er ikke fermenterbart, så en må anta at FG derfor ikke kan bli lavere en 1.029, men jeg målte den nettopp til 1.012!


HJÆLP!!
Hvis du tilsetter 29 gram til 1 liter vann så vil ikke SG bli 1,029. Dette fordi volumet også øker litt. Vekta vil jo da være 1029 gram. Volumet han kanskje økt til 1016 ml. 1029 dividert på 1016 blir 1,012. Altså blir SG da 1,012 kg/l.
 
fordi du tilsetter 10 gram sukker per liter betyr ikke det at SG øker med 1.010 poeng,
men 1 plato eller 1.004 SG poeng
 
Inkbird 308 sin probe er IP68, så jeg kan ikke skjønne hvorfor 310 skulle være dårligere. Mener jeg har lest på inkbird sine sider at man kan kjøpe spare-prober som går til både 308 og 310, denne skal være submersible. Men med forbehold om at husken er feil, men leste det for to dager siden.
 
Er det noen som bruker humlepose når de tørrhumler ?
Har ikke prøvd det. Brukte det under kok sist og det var befriende lite trub som ble med i gjæringskaret. Mere vørter til gjæring ble det og. Jeg brygger batcher på 12 liter så en ekstra halvliter er kjærkommen. Og nå lurer jeg altså på om jeg skal gjøre det ved tørrhumling også for å slippe unna med mindre trub.
Det ble veldig uklar øk ved flasking sist. Muligens fordi ølet sto til lagering et par uker på 4 grader. Første gangen jeg prøvde det.
 
Mister en god del effekt ved humleposer. Brygger selv 14 liter og ville aldri falt meg inn å bruke humleposer. Men hvis du justerer etter hva du smaker så går det jo. Hvis du brygget samme øl om igjen med akkurat samme prosess og det ble uklart bare at du bruke humleposer sist så kan det jo ha en sammenheng. Kanskje færre polyfenoler i løsning som trekker med seg proteiner ned.
 
Er det noen som bruker humlepose når de tørrhumler ?
Har ikke prøvd det. Brukte det under kok sist og det var befriende lite trub som ble med i gjæringskaret. Mere vørter til gjæring ble det og. Jeg brygger batcher på 12 liter så en ekstra halvliter er kjærkommen. Og nå lurer jeg altså på om jeg skal gjøre det ved tørrhumling også for å slippe unna med mindre trub.
Det ble veldig uklar øk ved flasking sist. Muligens fordi ølet sto til lagering et par uker på 4 grader. Første gangen jeg prøvde det.
Jeg har brukt det en del tidligere. Men jeg syntes det halverer effekten av humlen. Det har også vært den eneste kilden min til infeksjon, så jeg har kuttet det helt ut. heller 2 liter mindre øl i en 25 liters IPA pga humlerester enn de forbaskede posene.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp