Tråden for dumme spørsmål.

Brygget med publikum i dag. Det gjorde at jeg i min iver med å forklare helt glemte å ta hydrometerprøve før gjæren var pitchet. Holder det å ta prøve innenfor 5-10 min etterpå? Spørsmålet gjelder både hydrometer og refraktometer.

Jeg tok en rask refraktometerprøve, og den virket fornuftig, men jeg bare lurer.

Ja det går fint.
 
Er Galena en grei allround bitterhumle som kan erstatte f.eks Simcoe (som bitterhumle)?

I mitt bryggeri spiller det ikke stor rolle hva man bruker som bitterhumle, da mesteparten av aroma og smak fordamper i løpet av koking likevel. Kjører på med nok humle i forhold til AA og ønsket IBU. Det sagt, så bruker jeg ofte Galena til bitring, så jada - kjør på! :)
 
For all-grain brygg, så tilsettes gjerne humle ved 60 minutter igjen eller lenger. Da er det ikke mye annen smak enn bitterhet igjen, uansett. Når det gjelder ekstraktbrygg har jeg som regel kuttet ned på koketiden til 30 minutter (ofte for å unngå karamellisering og for mørk farge). Bitterhumle ved 30 min vil fortsatt ha en del smak igjen, så da blir det mer vesentlig hvordan den smaker.
 
For all-grain brygg, så tilsettes gjerne humle ved 60 minutter igjen eller lenger. Da er det ikke mye annen smak enn bitterhet igjen, uansett. Når det gjelder ekstraktbrygg har jeg som regel kuttet ned på koketiden til 30 minutter (ofte for å unngå karamellisering og for mørk farge). Bitterhumle ved 30 min vil fortsatt ha en del smak igjen, så da blir det mer vesentlig hvordan den smaker.

My bad, catcha ikke 30 min ekstraktbrygg.. Men joda, i dette tilfellet mener jeg Galena fint kan erstatte Simcoe :)
 
Galena og Simcoe er ganske forskjellige til bitterhumle. Cohumulone-nivået er såvidt jeg husker ganske forskjellig på de.
 
Galena og Simcoe er ganske forskjellige til bitterhumle. Cohumulone-nivået er såvidt jeg husker ganske forskjellig på de.
Hva betyr det for sluttresultatet (smaken) når den brukes som ren bitterhumle?

Ellers google jeg kjapt etter erstatningshumle for Simcoe, og da kom bl.a. Magnum opp. Magnum er etter hva jeg skjønner en god allround-bitterhumle.
 
Det kan jo være litt interessant å vite hva slags øl det er snakk om her, samt øvrige humletilsetninger. Snakker vi om en American IPA så ville ikke jeg blitt skremt av cohumulonenivået i Galena vs. Simcoe, men det er igjen smak og behag.

Høyere cohumuloneverdier tilfører vel en "skarpere" bitterhet, der lavere nivåer gir en mer "avrundet" bitterhet.

Magnum er vel en mellomting, cohumulonemessig.
 
Hepp!
Jeg skal forsøke meg på all grain for først gang (har brygget mange runder ekstrakt), og lurer på følgende:
Hvor mye skal jeg varme opp meskevannet?
Jeg skal meske i en Igloo kjøleboks og mesketemperaturen skal være på 65 grader. Med 5,1 kg malt, hvor mye varmere må meskevannet være?
 
Hepp!
Jeg skal forsøke meg på all grain for først gang (har brygget mange runder ekstrakt), og lurer på følgende:
Hvor mye skal jeg varme opp meskevannet?
Jeg skal meske i en Igloo kjøleboks og mesketemperaturen skal være på 65 grader. Med 5,1 kg malt, hvor mye varmere må meskevannet være?

Det er lurt å forvarme kjøleboksen med et par liter kokende vann som helles ut før innmesking. Sørg for å ha et par liter kokende vann klart når du mesker inn så du kan justere temperaturen opp om den skulle bli litt for lav. Ved brygging med kjøleboks der temperaturer måles og loggføres treffer en svært bra på mesketemperaturen etter noen brygg.
 
Til dere som har BeerSmith (evt gidder å google); Om jeg har 23L vørter med OG 1.070 og tilsetter 0,5L vann med 500g sukker, hva blir den nye OGen?
 
Nå skjønner jeg ingenting.

Jeg har laget eplesider.

Glemte å måle OG, men har lest at den typisk er rundt 1.050, så la oss anta at den var det.
Batchen er på 12 liter.
Tilsatte 350g laktose, dvs 29g/liter. Da skal vel ny OG være 1.050 + 1.029 (antar at all laktosen løser seg opp) = 1.079?
Laktose er ikke fermenterbart, så en må anta at FG derfor ikke kan bli lavere en 1.029, men jeg målte den nettopp til 1.012!

Hva har skjedd?

Har laktosen ikke løst seg opp? Jeg ristet godt på dunken.
Har denne gjæren spist laktose? Jeg brukte Wyeast 4766-Cider.
Er det vann i laktosen slik at den ikke gir det Og-bidraget jeg antok?
Har jeg en brett-infeksjon? I så fall har jeg nettopp laget flaskebomber.
Eller..... er det noe jeg ikke har forstått? Har jeg gjort åpenbare feil i antakelsene over?

HJÆLP!!
 
Tilbake
Topp