Når du har brygget den selv?Skikkelig dumt spørsmål:
Når er det "greit" å kalle en øl sin egen, og klaske på egen etikett med eget navn?
Når du har brygget den selv?Skikkelig dumt spørsmål:
Når er det "greit" å kalle en øl sin egen, og klaske på egen etikett med eget navn?
Selv om man bare følger en ferdig oppskrift tetter punkt og prikke?Når du har brygget den selv?
Tjah. Jeg vet at mange har forsøkt å brygge identiske kloner før. Det hender man kommer nær, men det er veldig mange variabler. Personlig gjør jeg nesten alltid tilpasninger. Jeg brygget f.eks. en 7 Fjell Vinter der jeg byttet ut bitterhumlen, gjorde en minimal endring på humleskjemaet og brukte S-04 tørrgjær istedenfor WLP-007. Jeg kalte min "Winter is Coming" og laget egne etiketter.Selv om man bare følger en ferdig oppskrift tetter punkt og prikke?
Vis vedlegget 27978 Flere av mine flasker har små "flytere" øverst. Noen mer enn andre og noen ser helt bra ut. Kjenner ikke noe på smaken eller lukt, annet enn litt hint av gjær. Er dette US05 eller har jeg litt å ta igjen på renhold? Kullsyre har fint nivå. Det har stått i to måneder i kjellertemp til lagring.
Dette stemmer når du begynner å nærmere deg de høyere tall, kanskje 9 % og opp. Sterkeste jeg selv har brygget er 8,5 %, fikk ikke noe problem da.2) At øl med mer alkohol gjør det vanskeligere for gjæren å gjære karboneringssukkeret helt ut.
Dette må du korrigere for ved å skrive inn høyeste gjæringstemp når du kalkulerer sukkermengden.3) At øl som er gjæret på høyere temperatur har mindre CO2 ved endt hovedgjæring, og at total karbonering da blir lavere.
Tror problemet er at det blir litt som 2 kammer i kjøleskapet. det nederste blir varmere enn det øverste ettersom det er der frostvakten er.Heng proben i lufta og velg en felles temperatur for begge. Du mister veldig mye kontroll, men sånn er det med to kar i samme kjøleskap.
Tror problemet er at det blir litt som 2 kammer i kjøleskapet. det nederste blir varmere enn det øverste ettersom det er der frostvakten er.
Vil det fungere bedre om man får litt sirkulasjon i skapet kanskje?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk