Low Dissolved Oxygen Brewing

Du kan smake øl av et godt anerkjent tysk bryggeri, så får du smake LODO-effekten.

Dette argumentet har vært brukt tidligere, men det viste seg at anerkjente tyske bryggerier som Paulaner for eksempel faktisk ikke brygger etter LODO metoden til tross for at LODO-misjonærer ofte påstår det :

https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/page-331#post-356438

Bilde fra linken over:
GpIL1gM.jpg


Weheinstephaner blir også ofte brukt som eksempel på LODO brygget øl, men om man kikker på bryggeri-tour videoer så ser man like mye plasking med vann/vørter hos de.

Disse to velkjente tyske bryggeriene er brukt som noen av de "Top 10 commercial LODO examples" på germanbrewing forumet... Disse bryggeriene har visstnok "the LoDO character".

Da må man vel kanskje begynne å lure på om denne "LoDO character" bare er noe disse LODO-entusiastene innbiller seg? Eller hva synes du?
 
Dette argumentet har vært brukt tidligere, men det viste seg at anerkjente tyske bryggerier som Paulaner for eksempel faktisk ikke brygger etter LODO metoden til tross for at LODO-misjonærer ofte påstår det :

https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/page-331#post-356438

Bilde fra linken over:
GpIL1gM.jpg


Weheinstephaner blir også ofte brukt som eksempel på LODO brygget øl, men om man kikker på bryggeri-tour videoer så ser man like mye plasking med vann/vørter hos de.

Disse to velkjente tyske bryggeriene er brukt som noen av de "Top 10 commercial LODO examples" på germanbrewing forumet... Disse bryggeriene har visstnok "the LoDO character".

Da må man vel kanskje begynne å lure på om denne "LoDO character" bare er noe disse LODO-entusiastene innbiller seg? Eller hva synes du?

Såvidt jeg har forstått så er det iallefall noen som gjør det. Men hvis degassing av meskevannet er noe tyske bryggerier gjør (garantert ikke alle), så antar jeg det er noe i det.
 
Om man går igjennom eksemplene på bryggerier de mener brygger LODO øl på germanbrewing forumet så finner man ut ved hjelp av youtube eller google at stort sett så plasker alle disse "LODO-bryggeriene" like mye med vannet... Budweiser er også brukt som et eksempel. De plasker mer med vannet (på varme siden) enn noe annet bryggeri jeg har sett hittil og de lager jo øl av absolutt beste kvalitet rent teknisk sett, men er tydeligvis, i realiteten, absolutt ikke noe LODO bryggeri.

Jo mer jeg leser om LODO på diverse forum jo mer inntrykk får jeg av at dette har med personlig overbevisning å gjøre... Disse folka tror de smaker ting som er en følge av LODO eller mangel på LODO. Dette blir jo enda mere åpenbart for meg når bryggerier som plasker like mye som alle andre bryggerier blir singlet ut som LODO bryggerier som de mener har eksepsjonelle øl med lett gjenkjennelig LODO karakter.

Ikke misforstå meg... Selvfølgelig er det viktig med så lite oksygen i ølet som overhodet mulig på den kalde siden. Det er det vel ingen tvil om. Men at det samme gjelder på den varme siden er jeg absolutt ikke det minste overbevist om.

Når det er sagt så må jo alle få lov til brygge på den måten som passer dem best... :beercheers::)
 
Dette verste plaskebildet var etter det jeg kan skjønne, skoletysken er ikke det den engang var, fra maltproduksjonen i malteriet, ikke i meskekaret. Men lenger ut i videoen plasket det forsåvidt godt i meskekaret også..

Jeg har ikke prøvd LODO enda og er således ingen LODO-forkjemper men jeg synes det virker som om det er noe i det.
Jeg driver og prøver å optimalisere min prosess, det er mange ting som kan forbedres og uansett om det er nødvendig å ta han helt ut eller ikke så tilstreber LODO-folket best practice i alle ledd og det er mange tips å hente der. Det kan godt være at det er det som gjør at de mener de brygger bedre øl enn før, ikke de siste tre promillene oppløst oksygen i mesken.

If you always do what you always did, you will always get what you always got. sa Albert Einstein
 
Vel, det spørs jo hvor lenge det er passende å slå en død hest, som de sier over dammen.
Men alvorlig talt: det er ikke reint umulig at det har noe for seg. Det er bare tre ting som er svært påfallende:
1. Det ser mistenkelig ut som akkurat det samme som har blitt argumentert før, bare at man flytter prosessen fra kok til mesk.
2. (kanskje viktigere) alle argumenter for LODO går ut fra premisset "oksidering i meskestadiet forringer maltsmaken", uten at noen klarer/prøver å demonstrere dette. Kan ikke se annet enn anekdoter for dette så langt, noe som er spesielt rart tatt i betraktning all kjemiker-lingoen som blir slengt rundt.
3. Det hele blir svært dogmatisk, og regelrett absurd når en påstår at dette er den "tyske hemmeligheten for god øl" og at en ikke kan lage helles uten teknikken, når teknikken umulig kan være mer enn maks noen tiår gammel.
 
Jean De Clerck skrev om dette allerede på 30-tallet, og litteraturhenvisningene på sidene som er linket til før er ganske utfyllende.

Jeg har ikke fasiten, men er tilbøyelig til å anta at Kunze og Narziss er bedre kilder enn Jamil.

Det jeg skulle likt å visst, for eksempel, er hvordan Kloster Doppelbock har en så sinnsyk maltaroma, noe Ringnes julebokk, som kanskje er Norges beste bokkøl, ikke har. Og ingen norsk pils er like god som Warsteiner, f.eks., uten at jeg vet detaljene bak dette. Mistenker at mange brygger high gravity og blander ut.

Hadde planlagt å brygge schwarzbier ifjor, to batcher med og uten disse metodene, men det gikk skeis av andre grunner, og måtte dumpe begge.

Så jeg har tenkt å fortsette å prøve. Det er etterhvert mye god informasjon om dette, og som sagt mange ganger er det ingen tvang, skjønner ikke hvorfor folk bruker tid på å klage over at andre snakker om dette, skulle tro det var homeopati det var snakk om. Og uansett, om andre vil bruke penger på homeopati, plager det ikke meg, det er de som kaster vekk tid og penger på det.
 
Her er et eksempel fra et annet forum på en helles med og uten. Kjenner ikke til oppskriften.
 

Vedlegg

  • IMG_1683.JPG
    IMG_1683.JPG
    184,5 KB · Sett: 79
Her er et eksempel fra et annet forum på en helles med og uten. Kjenner ikke til oppskriften.

Min uten er minst like lys som den lyse på bildet. Legg forøvrig merke til at lyset kommer fra rett bak den som er ment å vises som lys.

Jeg har ikke noen sterk mening om Lodo, men sånne bilder ville jeg ikke legge vekt på.
 
Som sagt, kjenner ikke oppskriften, men poenget er at de to har samme oppskrift

Det kan vi jo ikke vite.

Oppskriften må jo bestå av stort sett bare pils. Og jeg får altså ikke et så mørkt øl. Tvert i mot. Hvis no-Lodo skulle gjøre en sånn forskjell, kunne jeg ikke fått så lyst øl som det jeg får. Så hva de har gjort for å få den fargeforskjellen, begriper jeg ikke.
 
Med disse teknikkene kan man tillate seg flere malttyper uten å få så mørk farge. Det er en myte at man nesten ikke bruker caramalt i tysk brygging.
 
Jeg brukte 100% pilsnermalt (Bestmalz Tradition). Forskjellen skulle bli 2,9 (min) vs 3,3 (Braukaiser) SRM, og det er ikke all verden.

Når jeg scroller opp og ned mellom bildene av de to som er helt opp for skumtest, er ikke forskjellen veldig merkbar, men kan anes. Jeg kan kjøpe at den er sånn som jeg får inntrykk av der.
 
Dette blir som alle slags fagområder. Jo smalere man graver jo dypere kommer man. Jo mer man leser jo mer og mer usikker blir man på det man har gjort til alle tider. Tilslutt tror man at man gjør alt feil. :)
Jeg praktiserer partiskylling og det er i hvertfall fy fy. :) Jo mer man studerer et fagfelt jo mer blir man klar over hvor lite man vet. En slags omvendt Dunning Kruger. :) Bare å se på gode selgere. De beste selgerne er gjerne de som kan minst om sitt produkt. Jo mer man kan jo mer kritisk blir man til eget produkt og produksjonsmetoder. :)
 
Tilbake
Topp