meskeeffektivitet
enkel forklaring takk til en amatør..
meskeeffektivitet
enkel forklaring takk til en amatør..
Hei, har et spørsmål angående koking.
Når begynner dere å starte timeren? Det begynner å komme bobler i karet før det når 100gr på termometeret. Hvordan koker dere, en boble i ny og ne, eller skikkelig koking?
Noen her som har prøvd å kjøre en pilsoppskrift og bare byttet ut gjæringen med overgjæring og relativt møytral gjær istedet for lagergjær? Blir det godt øl av det?
Nok et dumt spørsmål denne fra meg. Hvor lenge lar dere vann stå i gryta før dere brygger med det, og er det noen fare med å la det stå over tid / flere døgn?
Jeg tenkte å montere ei plexiglass-plate et stykke ut fra et kjøleskap. Hva heter slike "spacere", som man kan skru inn skruer fra begge ender? Altså det er bare et lite rør med gjenger til å ta imot skruer fra begge ender. Slik at jeg kan skru inn fra baksiden (innsiden av kjøleskapet) for å feste "spaceren" til kjøleskapsveggen, og så kan jeg skru inn en skrue på fremsiden igjen for å feste plexiglasset.
->|===|<-
pilene er skruer, første | er kjøleskapsvegg, andre | er plexiglass, hvis det ga mening. === er da den biten jeg trenger navnet på.
Hvorfor?Nok et dumt spørsmål denne fra meg. Hvor lenge lar dere vann stå i gryta før dere brygger med det, og er det noen fare med å la det stå over tid / flere døgn?
Har laget California Common, men der brukes vel helst Northern Brewer humle. Jeg tenker en tsjekkisk pilsoppskrift med Saaz og det hele.Sjekk steam beer / California common.. det er vel i utgangspunktet nettopp det [emoji1303]
Har laget California Common, men der brukes vel helst Northern Brewer humle. Jeg tenker en tsjekkisk pilsoppskrift med Saaz og det hele.
Greia er at jeg ikke har kjøleskap å gjære i, så jeg får ikke til kaldere enn temperaturen i garasjen til enhver tid. Jeg har termostat og varme i skapet så jeg har minimumstemperatur.
Planen var å forsøke en split batch mellom 34/70 og US-05, men er Nortingham et bedre valg, kanskje? Jeg har i utgangspunktet ikke lyst på fruktige smaker fra britisk gjær i denne.
Kjøleskap er fristende, men samtidig koser jeg meg med litt utstyrsminimalisme. Jeg har nok å lære med det utstyret jeg har. Mulig jeg prøver meg på lager til vinteren igjen.
plasthylse, avstandshylse.....Jeg tenkte å montere ei plexiglass-plate et stykke ut fra et kjøleskap. Hva heter slike "spacere", som man kan skru inn skruer fra begge ender? Altså det er bare et lite rør med gjenger til å ta imot skruer fra begge ender. Slik at jeg kan skru inn fra baksiden (innsiden av kjøleskapet) for å feste "spaceren" til kjøleskapsveggen, og så kan jeg skru inn en skrue på fremsiden igjen for å feste plexiglasset.
->|===|<-
pilene er skruer, første | er kjøleskapsvegg, andre | er plexiglass, hvis det ga mening. === er da den biten jeg trenger navnet på.
Teknisk spørsmål. Kanskje mer til dommere..
Har en RIS. Har karbonert den først til midt på BJCP-skalaen, syntes det ble for lite, så har jeg karbonert den til øvre enden av skalaen, synes fortsatt det er for lite mtp balansen. Nå har jeg skrudd opp ytterligere.
Ølet er tjukt som grisen, så det er en balanse der. Jeg antar at det er slik dommere tenker og, og ikke ser på karobonering for stilen isolert sett? Blir jeg dinget hvis ølet har mer karbonering ihht "vedtektene"? Dommerne vet jo ikke karboneringsnivået, så jeg er rimelig sikker på at det, som mange andre ting, er balansen som til syvende og sist teller? Fortsatt mye å lære mtp bedømming. Dumt spørsmål, men dumt å bruke ett år og så bli dinget på karbonering blir for dumt.
Har 3 brygg på samvittigheten på en BB30A. Liker å tro at jeg har fulgt oppskriften. Problemet mitt er karbonisering. Har tilsatt angitt mengde sukkerlake ved omstikking, passet på at slangen fra hevert ligger i bunn av omstikkingskaret og blander ølet godt med sukkerlaken. Fyller så flasker fra kran med flaskefyller. 10 dager i romtemperatur på en Kölsch, bortimot null skum og lite kullsyre. 10 dager romtemp på en Stout og en Weissbier, null skum, og lite kullsyre. Satte resten av flaskene på badromsgulvet med kablene på 25 grader, nope - ingen forskjell. Er det drops som gjelder? Hva gjør jeg galt siden øla blir nesten helt flate? Bruker vanlig farin hvitt sukker, er det feil sort?