Tråden for dumme spørsmål.

Bruker det som stod i oppskriften til Ølbrygging. 5 gram / liter på Dry Stout, 6 gram / liter på Kölsch, og 8 gram / liter på Weissbier. Bruker korker og korkemaskina fra Ølbrygging også. Det kommer en svak lyd når jeg drar av korken, men ganske lite tendenser til skum. Der er veldig lite bunnfall i flaskene. Weissbier ble flaska på splitter nye longneck flasker, mens Kölsch og Stout ble flasket på bjørnunger, som var grundig vasket og skylt. Alle flasker ble skylt med flaskevasker med starsan blanding før flasking.
 
Jeg tenkte å montere ei plexiglass-plate et stykke ut fra et kjøleskap. Hva heter slike "spacere", som man kan skru inn skruer fra begge ender? Altså det er bare et lite rør med gjenger til å ta imot skruer fra begge ender. Slik at jeg kan skru inn fra baksiden (innsiden av kjøleskapet) for å feste "spaceren" til kjøleskapsveggen, og så kan jeg skru inn en skrue på fremsiden igjen for å feste plexiglasset.

->|===|<-

pilene er skruer, første | er kjøleskapsvegg, andre | er plexiglass, hvis det ga mening. === er da den biten jeg trenger navnet på.
plasthylse, avstandshylse.....
 
Teknisk spørsmål. Kanskje mer til dommere..

Har en RIS. Har karbonert den først til midt på BJCP-skalaen, syntes det ble for lite, så har jeg karbonert den til øvre enden av skalaen, synes fortsatt det er for lite mtp balansen. Nå har jeg skrudd opp ytterligere.

Ølet er tjukt som grisen, så det er en balanse der. Jeg antar at det er slik dommere tenker og, og ikke ser på karobonering for stilen isolert sett? Blir jeg dinget hvis ølet har mer karbonering ihht "vedtektene"? Dommerne vet jo ikke karboneringsnivået, så jeg er rimelig sikker på at det, som mange andre ting, er balansen som til syvende og sist teller? Fortsatt mye å lære mtp bedømming. Dumt spørsmål, men dumt å bruke ett år og så bli dinget på karbonering blir for dumt.

Jeg tror du tenker riktig. Dommerne vet ingenting om ølet ditt ut over klassen du har meldt det på i + evt. tilsetninger, dersom du har angitt det. Jeg liker mine egne RIS med høyere karbonering enn "vedtektene". Jeg verdsetter balanse meget høyt når jeg vurderer, eller bedømmer, øl.
 
Har 3 brygg på samvittigheten på en BB30A. Liker å tro at jeg har fulgt oppskriften. Problemet mitt er karbonisering. Har tilsatt angitt mengde sukkerlake ved omstikking, passet på at slangen fra hevert ligger i bunn av omstikkingskaret og blander ølet godt med sukkerlaken. Fyller så flasker fra kran med flaskefyller. 10 dager i romtemperatur på en Kölsch, bortimot null skum og lite kullsyre. 10 dager romtemp på en Stout og en Weissbier, null skum, og lite kullsyre. Satte resten av flaskene på badromsgulvet med kablene på 25 grader, nope - ingen forskjell. Er det drops som gjelder? Hva gjør jeg galt siden øla blir nesten helt flate? Bruker vanlig farin hvitt sukker, er det feil sort?

Som fersk brygger med brygg nr 3 fremdeles i gjæringskaret så kjenner jeg meg igjen i din problemstilling. Min fremgangsmåte er lik som din med omstilling og sukkerlake. Brygg 1 sto bortimot 2 uker i romtemperatur uten noen særlig karbonering. Brygg 2 fikk 2 uker i 25 grader med samme skuffende resultat. Brygg 1 og 2 ble plassert i kjelleren til lagring når brygg 3 ble påbegynt. Til brygg 3 hadde jeg planlagt å tilsette karboneringsgjær i tillegg til sukkerlaken. Men nå over 4 uker etter flasking av brygg nr 2 er plutselig begge bryggene passelig/godt karbonert. Jeg mistenker at mangel på tålmodighet nok er min største utfordring i forhold til ølbrygging. Karboneringsgjær vil kanskje få gjæringen utført raskere enn uten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg tror du tenker riktig. Dommerne vet ingenting om ølet ditt ut over klassen du har meldt det på i + evt. tilsetninger, dersom du har angitt det. Jeg liker mine egne RIS med høyere karbonering enn "vedtektene". Jeg verdsetter balanse meget høyt når jeg vurderer, eller bedømmer, øl.

Takk for svar. Jeg nærmer meg 1bar, vanlige ales (APA IPA) ligger på ca 0.7, og da er det passe friskt, men dette ølet er så tjukt at jeg begynner jo å lure.
 
Mye på grunn av latskap..
Driver og skrur, mekker, justerer thermometere og lekkasjetester hele tiden på bryggeriet mitt, og det er mye flytting av vann i den forbindelse. Dermed tenkte jeg at jeg kanskje kunne la testvannet bli stående over noen døgn og ha det klart til livet gjore det mulig å brygge en runde.
 
Mye på grunn av latskap..
Driver og skrur, mekker, justerer thermometere og lekkasjetester hele tiden på bryggeriet mitt, og det er mye flytting av vann i den forbindelse. Dermed tenkte jeg at jeg kanskje kunne la testvannet bli stående over noen døgn og ha det klart til livet gjore det mulig å brygge en runde.
Aha..
For meg er fylling av vann noe av det enkleste og minst tidkrevende, så jeg skjønte ikke hvorfor man ville gjøre dette på forhånd.
Men når du allerede har vannet der så kan jeg se ønsket.
Hvor store volum snakker vi om?

Personlig ville jeg vel uansett tappet rent, frisk vann til bryggingen. Vi vil jo også ha så fersk humle som vi kan få og maltet skal være så nykvernet som mulig.

Vann som har stått i romtemperatur flere døgn er vel ikke så innbydende?
 
Aha..
For meg er fylling av vann noe av det enkleste og minst tidkrevende, så jeg skjønte ikke hvorfor man ville gjøre dette på forhånd.
Men når du allerede har vannet der så kan jeg se ønsket.
Hvor store volum snakker vi om?

Personlig ville jeg vel uansett tappet rent, frisk vann til bryggingen. Vi vil jo også ha så fersk humle som vi kan få og maltet skal være så nykvernet som mulig.

Vann som har stått i romtemperatur flere døgn er vel ikke så innbydende?
Vi snakker om rundt om 70 liter om jeg fyller opp "HLT" en med vann nok til alt som skal gjennomføres.
Jeg er egentlig enig at friskt vann høres vesentlig mer innbydende ut enn vann som har stått i romtemperatur flere døgn. Bare lurte på om det var meg som var rar eller om det var noe i dette med "friskt vann".
 
Vi snakker om rundt om 70 liter om jeg fyller opp "HLT" en med vann nok til alt som skal gjennomføres.
Jeg er egentlig enig at friskt vann høres vesentlig mer innbydende ut enn vann som har stått i romtemperatur flere døgn. Bare lurte på om det var meg som var rar eller om det var noe i dette med "friskt vann".

Jeg brygger 25 liters batcher på et oppsett med 3 stk 36 liters kjeler.
Så jeg har ikke det store volumet som du har.

Kan godt være at andre brygger på "gammelt vann", jeg vet ikke.
 
Jeg brygger 25 liters batcher på et oppsett med 3 stk 36 liters kjeler.
Så jeg har ikke det store volumet som du har.

Kan godt være at andre brygger på "gammelt vann", jeg vet ikke.
Du har mer plasseffektiv løsning enn meg da, for ut av mitt bryggeri pleier jeg å ende på 25 liter selv. Dog jeg kan brygge opptil 50 ;) blir for mye drikking med 50.
 
Sist redigert:
Jeg brygger 25 liters batcher på et oppsett med 3 stk 36 liters kjeler.
Så jeg har ikke det store volumet som du har.

Kan godt være at andre brygger på "gammelt vann", jeg vet ikke.
Har du en beskrivelse/bilde av dette? Vurderer flere kjeler, jeg også. Snakker vi da:
1) Kjele til varming / koking av vann
2) Kjele til mesking
3) Kjele til koking?
 
Vi snakker om rundt om 70 liter om jeg fyller opp "HLT" en med vann nok til alt som skal gjennomføres.
Jeg er egentlig enig at friskt vann høres vesentlig mer innbydende ut enn vann som har stått i romtemperatur flere døgn. Bare lurte på om det var meg som var rar eller om det var noe i dette med "friskt vann".
Det er ikke slik at vannet begynte å eksistere i det det kom ut av krana. Det vannet er allerede gammelt ;-) Litt spøk og litt alvor. Ser ingen problemer med å skulle la det stå i noe som i utgangspunktet er næringsmiddelgodkjent. Kan gjerne med fordel dekke over med noe, slik at støv el. ikke daler oppi.
 
Har du en beskrivelse/bilde av dette? Vurderer flere kjeler, jeg også. Snakker vi da:
1) Kjele til varming / koking av vann
2) Kjele til mesking
3) Kjele til koking?

Ja, jeg bruker kjeler som du foreslår her. Det er jo en miniutgave av slik som mange små bryggerier har.

Jeg har ikke noen gode bilder her nå, men det er ganske likt til @Odland sitt oppsett. Deilige bilder!!!
 
På min første batch Gahr pilsner, så sto det at jeg skulle begynne med 28l til kok, med et mål på 25L. Etter kokingen satt jeg igjen med 21L, noe som har gjort at jeg som regel skyller etter mesk til jeg har ca 30-31l i karet, slik at jeg sitter igjen med rundt 25L . Men regner med at dette "vanner" ut vørter som går ut over smak etc.

8-10% væske fordamper PR time.. (over 10% er mye på mitt oppsett)

(Har jeg 28liter til kok forsvinner 2,4 til 2,8liter til gudene)

Må regne 2 til 2,5 liter trub i bunnen av kokekjel også, lett varierende på maltsammensetning og mengde på humle.

(Maltet i seg selv suger også opp 0,8liter til 1liter PR kg.)

Bruker du disse variablene treffer du sånn noenlunde (min erfaring)



Sent from my iPad using Tapatalk
 
8-10% væske fordamper PR time.. (over 10% er mye på mitt oppsett)

(Har jeg 28liter til kok forsvinner 2,4 til 2,8liter til gudene)

Må regne 2 til 2,5 liter trub i bunnen av kokekjel også, lett varierende på maltsammensetning og mengde på humle.

(Maltet i seg selv suger også opp 0,8liter til 1liter PR kg.)

Bruker du disse variablene treffer du sånn noenlunde (min erfaring)



Sent from my iPad using Tapatalk

Samt at væske på 90c krymper 4% da samme væske er i romtemp...
Så beregne eksakte væske mengder krever litt tilvenning. (Varme ting utvider seg, også vørt)
Er også noe varierende på utstyr.



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Når eg skal berekne IBU etter Tinseth, kva er då batch-volum? Volum før kok, etter kok, gjærvolum eller flaskevolum?

(Mogleg det står ein eller annan plass på forumet, men fant det ikkje i farten)
 
Tilbake
Topp