Her kommeret nytt dumt spørsmål.
Har tidligere nevnt at jeg sliter med en Brooklyn lager klone som etter hvert skummer sakte over når den åpnes .
Har prøvd å bytte gjær, gjæringtemperatur,mengde gjær, byttet maltbase og forlenget gjæringstiden. Humle skjema har vært ganske likt hele tiden.
Så jeg må vel bare innse at det hviler en forbannelse over den. Har brygget 7 batcher med samme resultat.
Har hatt enkelttilfeller med gushere, et par batcher som har hatt anntydning til skumming, men ingen om har det som fast nummer på reportoaret. Åpnet en ett år gammel Hoppy Joe isted.All aroma var borte, men smakte friskt og godt enda. Ingen tegn tilskumdannelse.
Så da til spørsmålet.
Pasteurisering. Er det en god ide for å bryteforbannelsen ?
Tenker på å brygge som vanlig og flaske med 6 gram sukker pr.liter som vanlig.
Men etter 14 dager tenkte jeg å varme muligens havlparten opp til 65 grader i en halv time for å DREPE alt av gjær og andre livsformer som liker øl.
Ser for meg å bruke vannbad med en åpen flaske med vann som jeg kan måle tempen i.
Er det forsøket verdt ?
Trodde jeg skulle klare å få til en batch med vanlig brygging, men det ser ikke slik ut.
Så derfor tenker jeg litt i desperate baner her. Forbannelsen må jo brytes på en eller annen måte.
Hva slags gjær bruker du? Jeg tenker at det ikke skal være nødvedig å pasteurisere, men at du heller må finne ut av noe annet hvis det som skjer er at den fortsetter gjæring på flaske. Ofte er det lett å legge til et steg til for å "fikse" noe som er feil, men det beste er å finne ut av hva som er feil i utgangspunktet.