Tråden for dumme spørsmål.

Hadde tenkt denne som en frisk sommerdrikk i år, så jeg tror jeg går for Finn Bergers variant. Takker for svar fra alle!

Noen som har noen tanker om hvordan man kan unngå at FG blir så lav i utgangspunktet? Karamellisert sukker, kanskje (om man ikke skal la det stå for lenge)?
Dette er vel ikke egentlig ølbrygging, så jeg beklager off topick posting... ;)

Det er mange her som lager cider, også, så det er ikke noe problem.

Så lenge du ikke bruker fat, og kan karbonere med CO2 fra flaske, tror jeg ikke det finnes noen løsning. Har du fat, kan du jo pasteurisere, og så tilsette sukker og CO2.

Du kan brygge graff, som er en cider med en del malt og litt humle. Mesk på 71, og bruke en god dose karamellmalt, så får du litt sødme.
 
Her kommeret nytt dumt spørsmål.
Har tidligere nevnt at jeg sliter med en Brooklyn lager klone som etter hvert skummer sakte over når den åpnes .
Har prøvd å bytte gjær, gjæringtemperatur,mengde gjær, byttet maltbase og forlenget gjæringstiden. Humle skjema har vært ganske likt hele tiden.
Så jeg må vel bare innse at det hviler en forbannelse over den. Har brygget 7 batcher med samme resultat.
Har hatt enkelttilfeller med gushere, et par batcher som har hatt anntydning til skumming, men ingen om har det som fast nummer på reportoaret. Åpnet en ett år gammel Hoppy Joe isted.All aroma var borte, men smakte friskt og godt enda. Ingen tegn tilskumdannelse.
Så da til spørsmålet.
Pasteurisering. Er det en god ide for å bryteforbannelsen ?
Tenker på å brygge som vanlig og flaske med 6 gram sukker pr.liter som vanlig.
Men etter 14 dager tenkte jeg å varme muligens havlparten opp til 65 grader i en halv time for å DREPE alt av gjær og andre livsformer som liker øl.
Ser for meg å bruke vannbad med en åpen flaske med vann som jeg kan måle tempen i.
Er det forsøket verdt ?
Trodde jeg skulle klare å få til en batch med vanlig brygging, men det ser ikke slik ut.
Så derfor tenker jeg litt i desperate baner her. Forbannelsen må jo brytes på en eller annen måte.
 
Her kommeret nytt dumt spørsmål.
Har tidligere nevnt at jeg sliter med en Brooklyn lager klone som etter hvert skummer sakte over når den åpnes .
Har prøvd å bytte gjær, gjæringtemperatur,mengde gjær, byttet maltbase og forlenget gjæringstiden. Humle skjema har vært ganske likt hele tiden.
Så jeg må vel bare innse at det hviler en forbannelse over den. Har brygget 7 batcher med samme resultat.
Har hatt enkelttilfeller med gushere, et par batcher som har hatt anntydning til skumming, men ingen om har det som fast nummer på reportoaret. Åpnet en ett år gammel Hoppy Joe isted.All aroma var borte, men smakte friskt og godt enda. Ingen tegn tilskumdannelse.
Så da til spørsmålet.
Pasteurisering. Er det en god ide for å bryteforbannelsen ?
Tenker på å brygge som vanlig og flaske med 6 gram sukker pr.liter som vanlig.
Men etter 14 dager tenkte jeg å varme muligens havlparten opp til 65 grader i en halv time for å DREPE alt av gjær og andre livsformer som liker øl.
Ser for meg å bruke vannbad med en åpen flaske med vann som jeg kan måle tempen i.
Er det forsøket verdt ?
Trodde jeg skulle klare å få til en batch med vanlig brygging, men det ser ikke slik ut.
Så derfor tenker jeg litt i desperate baner her. Forbannelsen må jo brytes på en eller annen måte.

Hva slags gjær bruker du? Jeg tenker at det ikke skal være nødvedig å pasteurisere, men at du heller må finne ut av noe annet hvis det som skjer er at den fortsetter gjæring på flaske. Ofte er det lett å legge til et steg til for å "fikse" noe som er feil, men det beste er å finne ut av hva som er feil i utgangspunktet.
 
Ingen kommentarer?

Du lager 23 liter ned på bøtte-ish? Jeg vil jo si at tja det går nok greit med en grei dekantering, du får jo lite væske over med en god dekantering. Men hadde du spurt hvis jeg ville gjort det så ville jeg sagt nei fordi jeg er pertentlig og mener alle bekker små leder til en stor å.
 
Hva slags gjær bruker du? Jeg tenker at det ikke skal være nødvedig å pasteurisere, men at du heller må finne ut av noe annet hvis det som skjer er at den fortsetter gjæring på flaske. Ofte er det lett å legge til et steg til for å "fikse" noe som er feil, men det beste er å finne ut av hva som er feil i utgangspunktet.
Jeg er enig i det sier. Men er så frustrert over at det aldri blir bra. Av de 30 bryggene jeg har laget så har jeg målt sukkerinnholdet i 16 av de noen mndr etter. Flere nesten et år etter. 11 av de har lavere sg enn ved flasking. Fra et par poeng til 8. Brooklyn lager klone ligger på 6-8 poeng. Jeg har målt 5 av de.
Jeg har brukt 833 og 34/70. Vanligvis en pakke tørrgjær på 12 liter og 12 grader ved gjæring. Den siste fikk 2 pakker og 3 uker på 11 grader før den ble tørrhumlet i 5 dager på 16 grader.
Har også brukt slurry både fra wlp 833 og 34/70.
Byttet ut base malt fra pilsner til Maris otter og tilbake igjenn.
Tror ikke det er så uvanlig at sukkerinnholdet synker over tid. Det er vel ikke så mange som åpner en flaske etter noen mndr og måler sg.
Jeg åpner en flaske, drikker halvparten og lar resten stå til neste dag før jeg måler for å få ut kullsyre og få rett måling.
Men at alle batchene av en type øl skummer tyder på at noe blir gjort galt.
Den meskes med ganske høy temperatur ca 68 grader. Mulig det er noe der. I kombinasjon med tørrhumlingen. Ikke godt å si.
 
Noen grunn til at du ikke bare kan lage gjærstarter med spraymalt? Det safeste er å ha en vanlig passe lys spraymalt, slik at uansett hva du hiver det i synes det ikke.
Det blir nok til det, ja. Lagd gjærstarter til mørke øl der jeg brukte vørterøl, og det var så utrolig lettvint.
Men man brygger jo ikke øl for å gjøre det lett for seg selv....
 
Det blir nok til det, ja. Lagd gjærstarter til mørke øl der jeg brukte vørterøl, og det var så utrolig lettvint.
Men man brygger jo ikke øl for å gjøre det lett for seg selv....
Du kan jo gjøre en enkel test: bland ca. den mengden vørterøl som blir igjen etter dekantering (1 dl.?) i en mengde vann som tilsvarer antall liter du pleier å sette til gjæring. Hvis du hverken kan se eller smake vørterølet, så er det bare å kjøre på.
 
Annen ting: Andre enn meg som er så kørka at de ikke forstår hvorfor Mr.Malty appen nå kun har gallon som enhet, og ikke forstår hvor man endrer til liter? :oops:
 
Dette hørtes knall ut og må prøves! Har du en god oppskrift å dele? Pretty please?

23 liter Graff til gjæring:

19,5l eplejuice (13 x 1,5l) + 3,5 liter øl laget med følgende:

Malt:
Pale malt - 2500gr
Dark Crystal 275EBC - 300gr
Torrified hvete - 50gr
Havregryn - 50gr

(De to siste er nok ikke så nøye, ta 100gr av en av dem hvis du ikke har begge lett tilgjengelig)

Humle:
Amarillo 6,8% - 25gr - 15min

Annet:
Wyeast gjærnæring (viktig da eplejuice mangler mye godsaker til gjæren)

Mesk: 71C, No-sparge, 3,5liter øl etter kjøling og alt rett i dunken, blir veldig lite trub totalt sett så det er bare å slenge alt oppi.

2 pk US-05 tørrgjær - rehydrert

Gjæret 1 uke på 18C så opp en halv grad pr dag mot 20C - totalt 2 uker gjæring
 
Sist redigert:
23 liter Graff til gjæring:

19,5l eplejuice (13 x 1,5l) + 3,5 liter øl laget med følgende:

Malt:
Pale malt - 2500gr
Dark Crystal 275EBC - 300gr
Torrified hvete - 50gr
Havregryn - 50gr

(De to siste er nok ikke så nøye, ta 100gr av en av dem hvis du ikke har begge lett tilgjengelig)

Humle:
Amarillo 6,8% - 25gr - 15min

Annet:
Wyeast gjærnæring (viktig da eplejuice mangler mye godsaker til gjæren)

Mesk: 71C, No-sparge, 3,5liter øl etter kjøling og alt rett i dunken, blir veldig lite trub totalt sett så det er bare å slenge alt oppi.

2 pk US-05 tørrgjær - rehydrert

Gjæret 1 uke på 18C så opp en halv grad pr dag mot 20C - totalt 2 uker gjæring

Tusen hjertelig takk!
Dette skal jeg jaggu meg prøve!
 
Tilbake
Topp