Hvilket øl snakker du om?
Ikke en øl i det hele tatt, men en slags ingefærcider. Blir fort kluss når det snakkes om mange ting samtidig. Burde brukt siteringsfunksjonen for å få sammenheng i samtalen.
Hvilket øl snakker du om?
Ingen kommentarer?
...Du kan brygge graff, som er en cider med en del malt og litt humle. Mesk på 71, og bruke en god dose karamellmalt, så får du litt sødme.
Signerer denne. Min siste batch med Graff hadde OG 1,061 og havnet på finfine FG 1,011 Allgrain og mesket på 71C
Jeg er enig i det sier. Men er så frustrert over at det aldri blir bra. Av de 30 bryggene jeg har laget så har jeg målt sukkerinnholdet i 16 av de noen mndr etter. Flere nesten et år etter. 11 av de har lavere sg enn ved flasking. Fra et par poeng til 8. Brooklyn lager klone ligger på 6-8 poeng. Jeg har målt 5 av de.Hva slags gjær bruker du? Jeg tenker at det ikke skal være nødvedig å pasteurisere, men at du heller må finne ut av noe annet hvis det som skjer er at den fortsetter gjæring på flaske. Ofte er det lett å legge til et steg til for å "fikse" noe som er feil, men det beste er å finne ut av hva som er feil i utgangspunktet.
Noen grunn til at du ikke bare kan lage gjærstarter med spraymalt? Det safeste er å ha en vanlig passe lys spraymalt, slik at uansett hva du hiver det i synes det ikke.Ingen kommentarer?
Det blir nok til det, ja. Lagd gjærstarter til mørke øl der jeg brukte vørterøl, og det var så utrolig lettvint.Noen grunn til at du ikke bare kan lage gjærstarter med spraymalt? Det safeste er å ha en vanlig passe lys spraymalt, slik at uansett hva du hiver det i synes det ikke.
Du kan jo gjøre en enkel test: bland ca. den mengden vørterøl som blir igjen etter dekantering (1 dl.?) i en mengde vann som tilsvarer antall liter du pleier å sette til gjæring. Hvis du hverken kan se eller smake vørterølet, så er det bare å kjøre på.Det blir nok til det, ja. Lagd gjærstarter til mørke øl der jeg brukte vørterøl, og det var så utrolig lettvint.
Men man brygger jo ikke øl for å gjøre det lett for seg selv....
Gå til Preferences fliken og velg Liters der, og så Save Settings.Annen ting: Andre enn meg som er så kørka at de ikke forstår hvorfor Mr.Malty appen nå kun har gallon som enhet, og ikke forstår hvor man endrer til liter?![]()
I appen er det ikke en slik knapp...
Ahh... app. Visste ikke det var en app.I appen er det ikke en slik knapp...
Prikker nede til høyre hos meg iallefallI appen er det ikke en slik knapp...
Dette hørtes knall ut og må prøves! Har du en god oppskrift å dele? Pretty please?
23 liter Graff til gjæring:
19,5l eplejuice (13 x 1,5l) + 3,5 liter øl laget med følgende:
Malt:
Pale malt - 2500gr
Dark Crystal 275EBC - 300gr
Torrified hvete - 50gr
Havregryn - 50gr
(De to siste er nok ikke så nøye, ta 100gr av en av dem hvis du ikke har begge lett tilgjengelig)
Humle:
Amarillo 6,8% - 25gr - 15min
Annet:
Wyeast gjærnæring (viktig da eplejuice mangler mye godsaker til gjæren)
Mesk: 71C, No-sparge, 3,5liter øl etter kjøling og alt rett i dunken, blir veldig lite trub totalt sett så det er bare å slenge alt oppi.
2 pk US-05 tørrgjær - rehydrert
Gjæret 1 uke på 18C så opp en halv grad pr dag mot 20C - totalt 2 uker gjæring
IBU for en APA ligger mellom 30 og 45.Tenkte å brygge ABC Hop Sanatorium i helga, men vil gjerne tone ned bitterheten litt. Hvor mye av bitterhumlen bør jeg fjerne for å få den mer på linje med en APA?
Jeg ser i oppskriften at bitterhumlen tilsettes som first wort hops. 19g chinook (12%) FWH og 90 min kok. Om jeg halvverer denne til 9g og treffer OG 1.065 så bør det gi en fin APA?Hvis du legger deg på 45 som Aleksander87 sier og får OG på 65 så har du en BU:GU på 0.7, som burde være innenfor. Kanskje pushe oppmot 0.75? Opprinnelig BU:GU er på 1.1 omtrent. Gjennomsnittlig BU:GU for en APA ifølge bjcp er på 0.71