Utbytte GrainFather

Det hørtes jo brutalt ut. Hvordan forklarer du denne her da? Den er dobbelmesket.
Vis vedlegget 39663

Det kan jeg ikke forklare. Du har riktignok lite tap av væskevolum; bare 25 liter med 30 kg malt, men det forklarer bare en mindre del av effektiviteten.

Generelt vil effektiviteten synke fordi den væsken som blir tilbake i masken, utgjør en stadig større del av det totale volumet vørter som du lager. Det er i alle fall slik jeg har forstått det - og om det stemmer, skjønner jeg ikke helt hvordan det skulle være mulig å unngå det.

Tallene til Palmer stemmer sånn noenlunde med mine egne erfaringer, dvs. fallet i effektivitet stemmer, eller er kanskje litt mindre. Men at effektiviteten må falle, er vel nærmest en naturlov, så jeg kunne vel ikke bli mer overrasket enn jeg blir over tallene dine om jeg hadde observert deg summende omkring utafor vinduet her som en kolibri.

Artig tanke, forresten:p. Men jeg tror vi må ha en fysiker inn her for å forklare hvordan den meskeeffektiviteten er mulig.
 
Du har riktignok lite tap av væskevolum; bare 25 liter med 30 kg malt, men det forklarer bare en mindre del av effektiviteten.
Er godt fornøyd med det brygget. Men brukte jo en halv dag bare på å meske. 90 minutter ved 65, 30 minutter ved 75 før skylling. Mesk nr 2 fikk 120 minutter ved 65 og 30 minutter ved 75 før skylling. Lot det renne av til det så og si ikke dryppet lenger, så rørte jeg i øvre del og presset mesken med spaden for å få ut mest mulig.
 
Sist redigert:
Jeg hadde slått meg til ro med meskeeffektivitet på rundt 72-75%. Med små grain bills (lavere enn 4 kg) tror jeg problemet var at skyllevannet veldig lett finner kanaler gjennom kornsengen når meskerøret er hevet.

Etter diskusjoner med andre bryggere prøvde jeg å skylle uten å heve røret og bruke pumpen til å pumpe ut vørter mens jeg gradvis heller på skyllevann. Dette kaller jeg "Sarge sparge", siden det ikke er ren batch sparge eller ren fly sparge. På denne måten får skyllevannet til å sive sakte gjennom kornsengen. Jeg løfter røret bare på den siste literen med skylling og lar det dryppe fra seg. Fikk en meskeeffektivitet på 85% på denne måten.

20190427_114107-GF-batch-sparge.jpg

Eneste tilleggsutstyr som trengs er en food grade bøtte som tåler varmen. Man heller selvsagt det som er samlet i bøtten tilbake under oppkok.
 
Sist redigert:
Jeg hadde slått meg til ro med meskeeffektivitet på rundt 72-75%. Med små grain bills (lavere enn 4 kg) tror jeg problemet var at skyllevannet veldig lett finner kanaler gjennom kornsengen når meskerøret er hevet.

Etter diskusjoner med andre bryggere prøvde jeg å skylle uten å heve røret og bruke pumpen til å pumpe ut vørter mens jeg gradvis heller på skyllevann. Dette er en variant av batch sparging. På denne måten får skyllevannet til å sive sakte gjennom kornsengen. Jeg løfter røret bare på den siste literen med skylling og lar det dryppe fra seg. Fikk en meskeeffektivitet på 85% på denne måten.

Vis vedlegget 40421

Eneste tilleggsutstyr som trengs er en food grade bøtte som tåler varmen. Man heller selvsagt det som er samlet i bøtten tilbake under oppkok.
Så bra! :)
 
Er det noen som vet ca hva en bør forevente av utbytte på Grainfatheren?Og kverningsgrad på maltet?Har prøvd forskjellige kvernings grader 1,2 og 1,3 mm. har også prøvd og ha det nærmere.Men da ble det stuck mash :( har ett utbytte på ca 65% ??

Her har jeg mye erfaring. Problemet med GF, er at du ikke har mulighet til å mekanisk regulere sparge utstrømmingen i bunn. For å få høy effektivitet, må vannet gå sakte gjennom for å skylle ut mest mulig maltose. Eneste mulighet du har til å redusere hastigheten er kværningsgraden. For lite kværning, og du sparge-vannet renner fort rett igjennom. Og som du sier, kværner du for mye, får du stuck-sparge.

Ideelt er kværningen slik at skallet (husken) er inntakt, og fungerer som filter, mens malten er helt separert fra husken og knust. Min løsning for å få dette til, er å kverne to ganger. Hvis du får stuck på 1 mm, kværn to ganger på f.eks. 1,2 mm. Da får jeg opp til 85 % effektivitet, og spargen tar ca 45 min.
 
Enig med deg Tom. Etter at pumper kom på de automatiske bryggerene tror jeg at de blir brukt mye feil. Peiser på med vann og kompakterer maltsengen. Så kvernes det grovere for å tillate høy gjennomstrømming, og man får da lav effektivitet. Høyeste meskeeffektiviteten min, på en B80 pro da, var rett over 94%. Da traff jeg perfekt med knusing, saaakte på 1,1 mm. Skylling gikk også sakte og fint.
 
Jeg synes det er merkelig at noen sliter med effektiviteten på GF. Med kverning på 1,1 til 1,2 mm ligger vi nesten alltid mellom 80 og 90 %. Ingen ekstraordinære tiltak og kontinuerlig skylling med "naturlig" gjennomstrømmingshastighet. Etter nesten 90 batcher har det kun vært 2-3 som har på 60-tallet. Mitt inntrykk fra andre forum er at det er ganske vanlig med godt utbytte når man mesker innenfor "sweet spots". På GF er det 2,5 - 4 kg med micro pipeworks, og 4 - 6 kg med standardoppsettet. Mindre eller mer malt gir dårligere utbytte, men slik er det med alle kompaktbryggere.
 
Her har jeg mye erfaring. Problemet med GF, er at du ikke har mulighet til å mekanisk regulere sparge utstrømmingen i bunn. For å få høy effektivitet, må vannet gå sakte gjennom for å skylle ut mest mulig maltose. Eneste mulighet du har til å redusere hastigheten er kværningsgraden. For lite kværning, og du sparge-vannet renner fort rett igjennom. Og som du sier, kværner du for mye, får du stuck-sparge.
Det er andre muligheter for å regulere utstrømmingen i bunnen, nemlig en slags batch sparge. Skrev om det litt lenger opp.

Lenke: Utbytte GrainFather
 
Skylling etter boka på Grainfather. Akkurat nok flow til at hele topprista er dekket med ca 1 cm vann.
32 liter vørter til kok. Etterfyller med vann, slik at sluttvolumet også blir 32 liter. Knust med 1,1 mm åpning på MM2. Siste dråpene av skyllevannet holdt 3 brix (1.011) – man bør nok ikke tyne lenger enn det.

Preboil efficiency: 89 %

IMG_0962.jpg
 
Etterfyller før kok så det blir 32L preboil som det står i oppskriften, eller etterfyller etter kok? o_O
Har fokus på å brygge store volum om dagen. (Skal servere 100 mennesker på ettersommeren).

Derfor skalerer jeg opp oppskriftene til 30 liter etter kok. Skyller til det er fullt i bryggeren og etterfyller avdampingen etterhvert. Denne gangen ble effektiviteten meget god, så jeg endte på 32 liter.
 
Jeg hadde slått meg til ro med meskeeffektivitet på rundt 72-75%. Med små grain bills (lavere enn 4 kg) tror jeg problemet var at skyllevannet veldig lett finner kanaler gjennom kornsengen når meskerøret er hevet.

Etter diskusjoner med andre bryggere prøvde jeg å skylle uten å heve røret og bruke pumpen til å pumpe ut vørter mens jeg gradvis heller på skyllevann. Dette er en variant av batch sparging. På denne måten får skyllevannet til å sive sakte gjennom kornsengen. Jeg løfter røret bare på den siste literen med skylling og lar det dryppe fra seg. Fikk en meskeeffektivitet på 85% på denne måten.

Vis vedlegget 40421

Eneste tilleggsutstyr som trengs er en food grade bøtte som tåler varmen. Man heller selvsagt det som er samlet i bøtten tilbake under oppkok.
Tar du da den vørteren du har samlet igjennom mesken en gang til?
 
Jeg hadde slått meg til ro med meskeeffektivitet på rundt 72-75%. Med små grain bills (lavere enn 4 kg) tror jeg problemet var at skyllevannet veldig lett finner kanaler gjennom kornsengen når meskerøret er hevet.

Etter diskusjoner med andre bryggere prøvde jeg å skylle uten å heve røret og bruke pumpen til å pumpe ut vørter mens jeg gradvis heller på skyllevann. Dette er en variant av batch sparging. På denne måten får skyllevannet til å sive sakte gjennom kornsengen. Jeg løfter røret bare på den siste literen med skylling og lar det dryppe fra seg. Fikk en meskeeffektivitet på 85% på denne måten.

Vis vedlegget 40421

Eneste tilleggsutstyr som trengs er en food grade bøtte som tåler varmen. Man heller selvsagt det som er samlet i bøtten tilbake under oppkok.

"pumpe ut vørter mens jeg gradvis heller på skyllevann" ... er ikke det nærmest en definisjon av kontinuerlig skylling (fly sparging)?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp