Tråden for dumme spørsmål.

Er det noen grense for hvor stor gjæringskaret/tanken er i forhold til mengden vørter som skal gjære? De fleste mener at det går greit å gjære 8 liter vørter i 30 liters kar. Altså et 4:15-forhold mellom vørter og tankvolum. Hva er greit her? 1:10? 1:20? Er det en grense for når det rett og slett er for mye luft i forhold til vørter?
 
Det går jo fint å gjære i åpne tanker, så jeg veit ikke egentlig om det er noen grenser.
Ja men da blir tanken lukket eller ølet overført til lukkede etter stormgjæringen som regel.

Spørsmålet er vel hvis FV er tett nok så den ikke slipper inn luft, og man ikke slipper inn luft manuelt i ettertid.
 
Er det noen grense for hvor stor gjæringskaret/tanken er i forhold til mengden vørter som skal gjære? De fleste mener at det går greit å gjære 8 liter vørter i 30 liters kar. Altså et 4:15-forhold mellom vørter og tankvolum. Hva er greit her? 1:10? 1:20? Er det en grense for når det rett og slett er for mye luft i forhold til vørter?

Om vi ser bort fra det med luft, så vil du antakelig få en eller annen effekt av at geometrien,dvs. forholdet mellom dybde og flate blir annerledes. Kinn kjørte vel opprinnelig med åpen gjæring i store grunne kar. (Men som @Miguel sier, så blei ølet overført til lukka tank etter at stormgjæringa var over, og gjæren var høsta.)

Hva bruker de nå, forresten? @Einar Michelsen ?
 
Om vi ser bort fra det med luft, så vil du antakelig få en eller annen effekt av at geometrien,dvs. forholdet mellom dybde og flate blir annerledes. Kinn kjørte vel opprinnelig med åpen gjæring i store grunne kar. (Men som @Miguel sier, så blei ølet overført til lukka tank etter at stormgjæringa var over, og gjæren var høsta.)

Hva bruker de nå, forresten? @Einar Michelsen ?

Hvis du tenker på hydrostatisk trykk så tror jeg det er umerkelige forskjeller, men mtp oksygen i startfasen så kanskje det blir noe forskjell? Mer estere hvis man ikke har oksygenert iallefall, men også her vil jeg stikke fingeren i lufta og gjette på at forskjellene blir umerkbare.
 
@Kjempetorsken

Kan jeg spørre om du kan fortelle om vanntilsetninger på American Pale Ale, den grønne, Fruity pale ale?

Jeg mener jeg kjenner saltsmak, samt at den er smått kunstig tørr pga caso4, så det er nok "noe" justeringer der, men jeg lurer på hvor mye?
 
Om vi ser bort fra det med luft, så vil du antakelig få en eller annen effekt av at geometrien,dvs. forholdet mellom dybde og flate blir annerledes. Kinn kjørte vel opprinnelig med åpen gjæring i store grunne kar. (Men som @Miguel sier, så blei ølet overført til lukka tank etter at stormgjæringa var over, og gjæren var høsta.)

Hva bruker de nå, forresten? @Einar Michelsen ?
Kinn har ikke endrer noe. De er ikke grunne. Men de har bestilt noen som er litt lavere for at høsting skal gå av seg selv. De overfører det til tanker før fylling for å kunne bruke nitrogen til å presse det inn i flaskefyller. Kun øl gjærer med lagergjær gjøres på tanker

Mvh Frode :)

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Kinn kjørte vel opprinnelig med åpen gjæring i store grunne kar.

Hva bruker de nå, forresten? @Einar Michelsen ?

Om karene er veldig grunne vet jeg nå ikke. Men åpent er det. Det ligger masse gode bilder her: Kinn Bryggeri

Mange av dere er nok overdrevent hysteriske mht både headspace og faren for infeksjon ved tørrhumling. Jeg har flere ganger gjæret med helt løst lokk.
 
Om karene er veldig grunne vet jeg nå ikke. Men åpent er det. Det ligger masse gode bilder her: Kinn Bryggeri

Mange av dere er nok overdrevent hysteriske mht både headspace og faren for infeksjon ved tørrhumling. Jeg har flere ganger gjæret med helt løst lokk.

Det er noe sånt jeg tror de har: Brewing - Wikipedia

Mener å huske noe om at de opprinnelig brukte kar de hadde kjøpt fra England. Tror det var av typen Yorkshire square: The Oxford Companion to Beer Definition of Yorkshire square

Nei, jeg er heller ikke plaget av tanken på infeksjon når jeg tørrhumler eller høster gjær. Men jeg liker å ha lokket på for å kunne følge med på aktiviteten i gjærlåsen.
 
Sist redigert:
Hvis du tenker på hydrostatisk trykk så tror jeg det er umerkelige forskjeller, men mtp oksygen i startfasen så kanskje det blir noe forskjell? Mer estere hvis man ikke har oksygenert iallefall, men også her vil jeg stikke fingeren i lufta og gjette på at forskjellene blir umerkbare.

Nei, trykket kan vi nok glemme; det jeg tenkte på er at bevegelsene i det gjærende ølet blir annerledes - og det har visstnok betydning. Sitter akkurat og lurer hardt på hvor det var jeg leste noe om det. Fant en grei artikkel om den historiske utviklinga av gjæringskar her: The Oxford Companion to Beer Definition of fermentation vessels, - men den sier ikke noe om betydninga av geometrien.

I store bryggerier er selvfølgelig trykkforskjellene vesentlige, også.
 
Hvorfor må dette skje idag med 4 fulle fat?
Er meningen at jeg skal lide hele fredag slik som Jesus?

f56e0e7b76f3324de593b0cf06b31ba2.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

Man må alltid ha en full C02-tank i bakhånden :D
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
De er nok sendt videre på reise :) tok bare ett bilde av de dessverre. Viser ikke annet en toppen fra en gardintrapp

Mvh Frode
7d3933abeb4849a153050ce576791f58.jpg


Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Jeg vil påstå at Vestkyst aldri blei helt det samme ølet etter at de byttet til det der. Det er jo fremdeles sabla godt, men det gikk virkelig gjennom en krise i forbindelse med overgangen. I alle fall mente vi det her i huset:).
 
Bestillte ferskgjær den 13 fra brewshop. De sendte den sammens med andre ting Mandag den 15. Skulle tro at den ville komme fram i løpet av Onsdagen, men neida. Enda ligger pakken i Trondheim og surrer sikkert rundt i en evig loop på et samlebånd.
Makan til elendig service av posten.
Så spørs det om gjæren er brukanes . Det var en Saison blend som jeg hadde gått og ventet på i flere uker. Argh !
 
Tilbake
Topp