Finn Berger
Moderator
Jeg har 22kg igjen... Kjøpte 25kg sekk hos Felleskjøpet da Bryggselv var tom![]()
- og mais skal brukes så fersk som mulig
Jeg har 22kg igjen... Kjøpte 25kg sekk hos Felleskjøpet da Bryggselv var tom![]()
antakelig etylacetat
"medisinaktig" er antakelig mye etylacetat. Litt etylacetat gir deg pære, og det kan være ille nok, men mye er verre. Det er en gjæringsfeil.
Har gjæringa stoppet helt opp? Hva er OG og FG? Det kan være en infeksjon, også.
Here we go again:
Festing av etiketter på flasker med melk. Melk og øl er vel ingen spesielt god kombo. Hvordan er det å oppbevare flasker med etiketter festet med melk sammen med f.eks. en gjærstarter som står å bunnfeller på samme hylle i kjøleskapet? Dette høres nok ekstremt dumt utMen, det er ikke slik at flaskene kan avgi melkesyrebakterier av noe slag som kan forsure en starter?
Forutsatt at du har dekket starteren med folie - og det har du selvfølgelig - så tror jeg ikke det er noen fare. Og vi er jo uansett omgitt av bakterier og alskens utriveligheter vi ikke kan se. Du kan styre miljøet inni starteren din, og så kan du glemme det som er på utsida.
Problemet er eventuelt at det alltid setter seg noe på utsida - ikke nødvendigvis noe fra etikettene - og det må du tenke på når du håndterer starteren.
- og mais skal brukes så fersk som mulig. Har veldig dårlig holdbarhet
. (Unnskyld
)
Men, BS her hvor jeg bor har alt av korn i IKEA kasser i kjølerom, de er ikke lufttett, og kanskje er praksis annerledes i andre BS sjapper, men jeg vil tro om man pakker overskuddet av mais i luftette beholdere og oppbevarer det mørk og kaldt at det vil holde like godt som i kassene på BS eller er det noe jeg ikke har fått med meg?- og mais skal brukes så fersk som mulig. Har veldig dårlig holdbarhet
. (Unnskyld
)
Men, BS her hvor jeg bor har alt av korn i IKEA kasser i kjølerom, de er ikke lufttett, og kanskje er praksis annerledes i andre BS sjapper, men jeg vil tro om man pakker overskuddet av mais i luftette beholdere og oppbevarer det mørk og kaldt at det vil holde like godt som i kassene på BS eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
Kjøpte min i desember.. Antar det går fint.- og mais skal brukes så fersk som mulig. Har veldig dårlig holdbarhet
. (Unnskyld
)
Det kommer vel ann på når de kjøper sekkene sine, hvilke sekker de bruker og hvordan de sekkene oppbevares?BS bruker forhåpentligvis kortere tid på en 25kg sekk en det du gjør hjemme?![]()
Flaka mais er ellers noe jeg aldri kommer til å kjøpe igjen. Jeg ser ikke poenget med det; det gjør avgjort ikke øl bedre.
Ja, ris er et godt alternativ. Og varmebehandlet/hurtigris er vel ganske holdbart, tror jeg. Brukte ris i en pre prohibition lager en gang, og det ga en ellevill OG. Tydeligvis mye stivelse.Ris skal vel være et atskillig bedre alternativ om man ønsker et litt lettere preg på sommerølet?
Ris skal vel være et atskillig bedre alternativ om man ønsker et litt lettere preg på sommerølet?
Jeg bruker uncle bens hurtigris som erstatning for mais. Synes mais gir et søtlig preg som ihvertfall jeg kan styre min begeistring for.
I serien "Spørsmål Google ikkje klarer å gi et klart svar på", så er: "Hvor mye gjær er det i en pakke US-05?" høgt oppe.
Norbrygg, hva sier dere?
Nå hadde du flaks, jeg har en sånn pakke i skapetI serien "Spørsmål Google ikkje klarer å gi et klart svar på", så er: "Hvor mye gjær er det i en pakke US-05?" høgt oppe.
Norbrygg, hva sier dere?