loebrygg
Norbrygg-medlem
Jeg ville gått til dunken og sett om kanskje lokket ikke er helt på en eller annen vei.
Og det tror du ikke jeg har gjort
Jeg ville gått til dunken og sett om kanskje lokket ikke er helt på en eller annen vei.
Det var så langt kunnskapen min rakkOg det tror du ikke jeg har gjort![]()
Det kan skyldes at det er en del krystallmalt der - og kanskje Columbus-humla, som skal innholder mye mangan, men likevel
Ser det skrives en del om mangan og Columbus, jeg har aldri opplevd no negativt ved den humla og (NE)IPA, snarere tvert imot
Og der stod det jo masse angående det vi har gående i en annen tråd også, skimme eller ikke...Noen som lurte på hvor hurtig vann tar opp O2?
«Når kokt vann (0 ppb) kjøles ned, så har det ca 2000 ppb etter en time»
@FrankD - selvfølgelig
Oksidert øl
Jeg har hatt et par med Columbus som var oksydert etter kort tid. Men det kan like godt være en lekk slange eller annen feil i prosessen min. Umulig å utelukke det helt, på hjemmebryggernivå.
Det er vel ikke alle som er enig i at Vestkyst er så fantastisk
Jeg disser ikke deg som som brygger eller Columbus humla, men ja jeg disser KINN og Vestkyst litt![]()

Har en starter på gang. 067 costal haze, tenkt til brygging av stigbergets West Coast på torsdag. Har nå stått i litt over ett døgn, fremdeles litt aktivitet i kolben. Spørsmålet er : la den stå til i morgen tidlig, eller ta den av røreren nå og sette den i kjøleskapet? Valget ble å sette den i kjøleskapet nå, spørsmålet er om det var for tidlig, burde stått lenger?Vis vedlegget 47431
Det er jo litt fint at ikke alle øl er like. Koser meg godt med en Vestkyst, og det har litt å bety med produksjonsdato på disse. Bruker alltid å knipe med meg noen flasker når jeg er i Florø på jobb. Ser på best før merkinga på flaskene hva tappedatoen er, noen øl har 1 år best før, andre har 2 år, noen har mer. Men ølet blir ikke eldre enn et år, på polet i Florø. Kjøpte 10-12 flasker sist gang, alle humleøla hadde best før august/september 2021, med andre ord så ferskt så det kunne blitt i midten av september.Litt "rotete" smaksbilde syntes jeg, med krystalmalten og gjæra
og når du da sitter igjen med et halvt glass bunnfall, så..
Litt "rotete" smaksbilde syntes jeg, med krystalmalten og gjæra
og når du da sitter igjen med et halvt glass bunnfall, så..
Mesk og skyll: 3 gr CaCl2 pr. 10 l.Ett spørsmål om vannjustering. Skal brygge ett juleøl imorgen, Finest Amber Christmas Allgrain ølsett, 25 liter - BryggSelv. Brygger med typisk vanlig norsk overflatevann. Ønsker å justere i henhold til gahrs tabell. Hvilken øltype i tabellen skal vi bruke? Tenkte å legge justeringen opp mot brown ale, blir dette helt feil, eller er vi på noenlunde rett kurs ?