Tråden for dumme spørsmål.

Legger du dette inn Brewfather eller tilsvarende programmer blir det regnet ut automatisk.

Brewfather regner så vidt jeg har funnet bare ut antall gram sukker du trenger totalt for å nå ønsket CO2-vol karboneringsnivå, gitt at du kan legge inn korrekt flaskevolum. Det er greit for de som bruker blandekar, men det hjelper ikke så mye når vi snakker om å fordele sukkerlake på hver flaske og tappe direkte fra gjæringskar. Da vet man ikke totalmengden før man er ferdig å flaske, og det er enklere å fordele når sukkerlaken går opp i et rundt antall milliliter per flaske.

Setter likevel pris på funksjonaliteten i Brewfather for å anslå riktig mengde g/l og den nye funskjonen med et klikk for å legge sukkermengden til oppskriften for å få korrekt ABV.
 
Sitter og nerder litt før morgendagens jomfrubrygg på Brewzilla 65L og grubler litt på whirlpoolarmen.

Jeg kjørte rengjøring med 30-40L pbw-vann for et par dager siden og testet i samme slengen whirlpoolarmen. Jeg syns malstrømmen var heller liten ift. hva jeg er vant til med sleiva i Speidelen og mener å huske at noen her i fjor nevnte noe om at å klemme sammen enden på røret økte effekten.. Lurer på om det var @Miquel som skrev det, men etter ei halvtimes googling på forumet har jeg ikke funnet det igjen.

Noen andre som husker den saken eller har prøvd dette?
 
Hva slags bleier bruker dere når dere skal sende flasker med øl i posten? Er det noe som egner seg best mtp. størrelse/form? Eller er det bare å kjøpe det som er billigst?
 
Lurer på om jeg ikke brukte størrelse 6 sist jeg sendte...
Altså rundt flaskene og ikke jeg, he he.
De skulle vel samle opp eventuelt søl. Og så en brødpose utenpå knyttet igjenn på toppen.
Type bleie er ikke nøye.
 
Hva slags bleier bruker dere når dere skal sende flasker med øl i posten? Er det noe som egner seg best mtp. størrelse/form? Eller er det bare å kjøpe det som er billigst?
Størrelse 2 er vel ofte en del billigere enn de andre. Da må du ha to bleier rundt hver flaske for å dekke den ordentlig, men det tror jeg nok du må med de større også. Hvis ikke kan det jo lønne seg å kjøpe større.
 
Jeg har satt meg opp et regnestykke i excel som regner følgende, bruker volum til gjæring for å regne mengde siden jeg flasker direkte fra gjæringskar. Bruker vanligvis 15 ml sukkerlake per liter = 7,5 ml per 0.5 flaske og 5 ml per 0.33 flaske, tilsatt med 20 ml sprøyte som fås for kr 5,- på apotek.

Sukker (g) = volum til gjæring (l) * ønsket karbonering (g/l)
Vann (g) = volum til gjæring (l) * ønsket tilsetningsmengde (ml/l) - sukker (g) / egenvekt 1,59

Måler opp dette inkl. 5-10 gram ekstra vann for fordampning i en kjele, koker opp i 10 sekund og fyller i et krus som settes til avkjøling med lokk mens jeg vasker flasker.

Så lenge du ikke utsetter flaskene for mye høyere temperatur enn når du flasket er det ikke høyere risk for flaskebomber, men jeg gidder ikke det bare fordi da må man skylle flaskene etter korking for å unngå kliss.
Oki, takk. Så hvis jeg si skal flaske 40 flasker på 0,5L og trenger 3,3g sukker per flaske (ifølge kalk og IPA).
Kjøper en ml sprøyte og sier 10ml.
Da trenger jeg altså 132g sukker oppløst i 4dl vann. Virker jo oppnåelig det. Enklere å dra opp 10ml enn måle med teskje for hver flaske
 
Oki, takk. Så hvis jeg si skal flaske 40 flasker på 0,5L og trenger 3,3g sukker per flaske (ifølge kalk og IPA).
Kjøper en ml sprøyte og sier 10ml.
Da trenger jeg altså 132g sukker oppløst i 4dl vann. Virker jo oppnåelig det. Enklere å dra opp 10ml enn måle med teskje for hver flaske
Du har ikke trukket fra volumet av sukkeret da, du må bruke 40*10 - 132/1,59 = 317 ml vann sammen med 132 g sukker for at det skal bli 4 dl sukkerlake til sammen.
 
Sitter og nerder litt før morgendagens jomfrubrygg på Brewzilla 65L og grubler litt på whirlpoolarmen.

Jeg kjørte rengjøring med 30-40L pbw-vann for et par dager siden og testet i samme slengen whirlpoolarmen. Jeg syns malstrømmen var heller liten ift. hva jeg er vant til med sleiva i Speidelen og mener å huske at noen her i fjor nevnte noe om at å klemme sammen enden på røret økte effekten.. Lurer på om det var @Miquel som skrev det, men etter ei halvtimes googling på forumet har jeg ikke funnet det igjen.

Noen andre som husker den saken eller har prøvd dette?
Stemmer det. Mindre åpning øker trykket ved enden av armen. Som å klemme sammen en hageslange i tuppen.
 
Siden dette er tråden for dumme spørsmål. Hvor lenge koker dere sukkerlaken? Med tanke på avdamping. Koker i 10-15 min, men det er kanskje ikke nødvendig?
Jeg tar den opp til kok, gir den kanskje 5 min, på med lokk også lar jeg den stå med gryteundelag til jeg er klar til å flaske. Da får den sikkert 15 min mellom 100 og 80 grader før jeg tilsetter med sprøyte i hver enkelt flaske.

Antar det er tilstrekkelig :)
 
Jeg går med planer om å brygge en lambic til sommeren, (strengt tatt en kriek). Så vidt jeg vet er det vanskelig å oppdrive «vellagret humle»(?) her på berget. Så jeg tenker å forsøke å lage det selv, men:
1) trenger 1 år(?) for å komme forbi «ostesmaken»
2) bør være kongler, ikke pellets
Vil det funke å knuse pellets, legge de i en tett pose, fylle med oksygen, legge på loftet (ca 50 C). Og «lufte» jevnlig, (fersk oksygen .. og er dette nødvendig?) Vil de da eldes 3 ganger raskere?
Og;
Oksyderer all bitterhet og aroma/smak? Er det ett fett hva slags humle man bruker? Vil de antiseptiske egenskapene være de samme uavhengig av hva oljenivået var i utgangspunktet?
Takknemmelig for svar
Jeg har «debittered hops» for Lambic til overs, som jeg kjøpte for en tid siden. Slå på tråden så kan du får det du trenger. (907 53 238). Kanskje vi kan planlegge en tema/Teams kveld med Lambic også. :)
 
Jeg har «debittered hops» for Lambic til overs, som jeg kjøpte for en tid siden. Slå på tråden så kan du får det du trenger. (907 53 238). Kanskje vi kan planlegge en tema/Teams kveld med Lambic også. :)
Gjerne det. Bor ett stenkast unna, (og har en kompis på Kolbotn, som er i startfasen av bryggekarrieren), så lett å dra innom. Så du hadde en detaljert post om turbid mash, så kompetanseråd mottas med glede :)
 
Jeg tar den opp til kok, gir den kanskje 5 min, på med lokk også lar jeg den stå med gryteundelag til jeg er klar til å flaske. Da får den sikkert 15 min mellom 100 og 80 grader før jeg tilsetter med sprøyte i hver enkelt flaske.

Antar det er tilstrekkelig :)
Tar du hensyn til avdamping da, for å ikke få sterkere sukkerlake enn beregnet? Med under 200 gram totalt skal det lite til før det utgjør en forskjell for meg.
 
Tar du hensyn til avdamping da, for å ikke få sterkere sukkerlake enn beregnet? Med under 200 gram totalt skal det lite til før det utgjør en forskjell for meg.
Nei egentlig ikke annet enn at jeg har på lokk som sagt, er ikjr så mye som stikker av da håper jeg :oops:

Jeg måler opp den mengden vann jeg trenger + 4 flasker, så tilsetter jeg sukkeret, så det kan jo være det er det som har reddet meg, i tillegg blander jeg sånn at det er 10 ml pr. 0,5 flaske.

Det har i alle fall gått greit på de få batchene jeg karbonerer med sukkerlake.. Når man derimot klarer det kunststykket å gi en flaske dobbel dose, ja da blir det futt da:eek:
 
Tilbake
Topp