Tråden for dumme spørsmål.

Nei egentlig ikke annet enn at jeg har på lokk som sagt, er ikjr så mye som stikker av da håper jeg :oops:

Jeg måler opp den mengden vann jeg trenger + 4 flasker, så tilsetter jeg sukkeret, så det kan jo være det er det som har reddet meg, i tillegg blander jeg sånn at det er 10 ml pr. 0,5 flaske.

Det har i alle fall gått greit på de få batchene jeg karbonerer med sukkerlake.. Når man derimot klarer det kunststykket å gi en flaske dobbel dose, ja da blir det futt da:eek:
Ok, ikke så kritisk med tynnere sukkerlake, jeg bruker 7.5 ml per 0.5 flaske.

Har hittil bare klart tabbe andre veien, en flaske uten sukkerlake som dermed ble uten karbonering.
 
Hmm. Hadde egentlig tenkt batchen var ferdig gjæret, økte temp til 24 i et par dager og nå har det gått fra ca 1020 til 1018. Stått tilsammen to uker.

planen var å flaske i dag, burde jeg fortsatt det? Eller må jeg vente igjen nå?

fra onsdag til fredag hadde den omtrent ikke endret seg noe
 
Hmm. Hadde egentlig tenkt batchen var ferdig gjæret, økte temp til 24 i et par dager og nå har det gått fra ca 1020 til 1018. Stått tilsammen to uker.

planen var å flaske i dag, burde jeg fortsatt det? Eller må jeg vente igjen nå?

fra onsdag til fredag hadde den omtrent ikke endret seg noe
Hvis dette fortsatt er IPAen med M44 gjæra så spørs det om det skjer noe mer.
 
Tenkte forøvrig ikke på volumet av sukker i beregningen, men 1 gram vann er jo 1 ml, så da kan man egentlig bare ta vekten av sukkervannet når man er ferdig, man vet jo hvor mye sukker det er i
 
Liten oppdatering, flasket 20L.
Tror jeg gjorde noe galt, målte opp 165g sukker og 335g vann som da ble 500g til sammen og 3,3g sukkerlake per 10ml.

noe gjorde jeg iallfall feil, for når jeg nærmet meg slutten begynte jeg å gå tom og regnet 50 halvlitersflasker for å ha godt med væske.

tok resten med sukker på vekt.

ender vel opp med flaskebomber og overkarbonert øl. Faen
 
Liten oppdatering, flasket 20L.
Tror jeg gjorde noe galt, målte opp 165g sukker og 335g vann som da ble 500g til sammen og 3,3g sukkerlake per 10ml.

noe gjorde jeg iallfall feil, for når jeg nærmet meg slutten begynte jeg å gå tom og regnet 50 halvlitersflasker for å ha godt med væske.

tok resten med sukker på vekt.

ender vel opp med flaskebomber og overkarbonert øl. Faen
165g sukker og 335g vann blir 165/1,59+335 = 439 ml. 10 ml av det gir 10/439*165 = 3,75 g sukker. Det går mest sannsynlig helt fint så lenge gjæringen var ferdig. Jeg har brukt 7 g/l på IPA før uten at det var noe stor forskjell fra 6 g/l som jeg vanligvis bruker.

Dersom du skulle hatt 500 ml totalt måtte du brukt 500-165/1,59 = 396g vann og hatt 561g til sammen.
 
165g sukker og 335g vann blir 165/1,59+335 = 439 ml. 10 ml av det gir 10/439*165 = 3,75 g sukker. Det går mest sannsynlig helt fint så lenge gjæringen var ferdig. Jeg har brukt 7 g/l på IPA før uten at det var noe stor forskjell fra 6 g/l som jeg vanligvis bruker.

Dersom du skulle hatt 500 ml totalt måtte du brukt 500-165/1,59 = 396g vann og hatt 561g til sammen.
Hvor kommer tallet 1,59 fra i likningen?

takk for utregningen forresten, kan jeg sove litt bedre i natt
 
Hvor kjøper jeg ei billig og dugandes sirkulasjonspumpe?
Da jeg bygde sirk til Digiboilen min betalte jeg under 200 kr på eBay. De har de samme på Wish. Har kjørt over 30 brygg gjennom den, og bruker den fortsatt til sparge vann når jeg brygger på Brewtools’en.
B3DBB1DD-D45D-4547-A5CD-0C5E4560C2B9.jpeg
Avsto lenge med å bestille fra eBay/Wish etter at de nye reglene kom, men for noen mnd siden prøvde jeg meg - det skled rett gjennom (uten ekstra kost). Usikker om de har (hvadetnåheter) - forhåndsbetaling av moms mm.
Søk på
DC12V 18W Pump for Homebrew Craft Brewing Beer Wine Wort Mash Circulation Part
Du trenger også en 12 V 18+W DC strømforsyning, (jeg hadde det liggende fra gamle pc høytalere)
 
Sist redigert:
Da jeg bygde sirk til Digiboilen min betalte jeg under 200 kr på eBay. De har de samme på Wish. Har kjørt over 30 brygg gjennom den, og bruker den fortsatt til sparge vann når jeg brygger på Brewtools’en.
Vis vedlegget 50466
Avsto lenge med å bestille fra eBay/Wish, men for noen mnd siden prøvde jeg meg - det skled rett gjennom (uten ekstra kost). Usikker om de har (hvadetnåheter) - forhåndsbetaling av moms mm.
Søk på
DC12V 18W Pump for Homebrew Craft Brewing Beer Wine Wort Mash Circulation Part
Du trenger også en 12 V 18+W DC strømforsyning, (jeg hadde det liggende fra gamle pc høytalere)

Fant en slik ja, men den kommer ikke før om 3-4 uker, om jeg bestiller fra kina. andre forslag enn å gjøre det manuelt :) ?
 
Fant en pumpe på en annonseside i norge, this pump is intended for use with water only, står det på den, opptil 100 grad, men ser lik ut som de som er beregnet for brygging. Er det bare å kjøre på?
 
Ser ut som en BrewBag® vestbrygg har de i 36 og 50 liter i allefall.

Heisann, fant den på ølbrygging.no nå, halve prisen (200kr). Har vært veldig fornøyd med den, men har fått noen småhull.
 
Tilbake
Topp