Tråden for dumme spørsmål.

Kjenner jeg er litt rusten. Holder det med en halvliter starter til denne, shaken?

Vis vedlegget 50592
Fy søren - såpass heldig ja - at du klarte å sikre deg en årgangs utgave av den ?

Men Miguel - om du først er her og orker å svare - Meningen din i BrewZillaens tilfelle ? Selvsagt mer enn gjerne andre også med synspunkter. Fikk nemlig noe hakeslepp da jeg kom over DENNE tråden om eventuell bruk av falsk bunn.

Kan trygt si jeg befinner meg et sted mellom fersk og sylfersk, men prøver etter beste evne på en 65 liter Brewzilla uten særlig annen veiledning enn manual og YouTube. I motsetning til Grainfather leveres denne med silbunn under maltrøret og dessuten low density elementer. Har verken hatt problem med fastbrenning eller effektivitet. I manualen beskrives skyllingen og i neste trinn nedkjøling etter kok (bruker CFC). Tar selvsagt ut maltrøret etter skylling, men aldri vurdert også å fjerne silbunnen før kok. Har nesten vansker med å tro du mener den også bør fjernes i BrewZillaens tilfelle eller ? Se vedlagte bilde der humlepose åpenbart ikke er brukt . . .

Bestilte Riptide i november som visstnok skal være like rundt hjørnet, i den tro at den innebygde pumpa i BZ'n var for svak. Har senere skjønt at det skyldtes tett silbunn, noe som hindret vørter-flowen til pumpeinnsuget i bunn av kjelen.Øl_Silbunn.jpg
 
Fy søren - såpass heldig ja - at du klarte å sikre deg en årgangs utgave av den ?

Men Miguel - om du først er her og orker å svare - Meningen din i BrewZillaens tilfelle ? Selvsagt mer enn gjerne andre også med synspunkter. Fikk nemlig noe hakeslepp da jeg kom over DENNE tråden om eventuell bruk av falsk bunn.

Kan trygt si jeg befinner meg et sted mellom fersk og sylfersk, men prøver etter beste evne på en 65 liter Brewzilla uten særlig annen veiledning enn manual og YouTube. I motsetning til Grainfather leveres denne med silbunn under maltrøret og dessuten low density elementer. Har verken hatt problem med fastbrenning eller effektivitet. I manualen beskrives skyllingen og i neste trinn nedkjøling etter kok (bruker CFC). Tar selvsagt ut maltrøret etter skylling, men aldri vurdert også å fjerne silbunnen før kok. Har nesten vansker med å tro du mener den også bør fjernes i BrewZillaens tilfelle eller ? Se vedlagte bilde der humlepose åpenbart ikke er brukt . . .

Bestilte Riptide i november som visstnok skal være like rundt hjørnet, i den tro at den innebygde pumpa i BZ'n var for svak. Har senere skjønt at det skyldtes tett silbunn, noe som hindret vørter-flowen til pumpeinnsuget i bunn av kjelen.Vis vedlegget 50610
Hva er dette bildet av? Aldri sett noe slikt før... o_O
 
Hva er dette bildet av? Aldri sett noe slikt før... o_O
Tok bilde av silbunnen pakket av humlepellets etter brygging. Vedlagt et bilde av den i bunn av kjelen slik den ligger under kok - og et omtrent som avbildet i forrige post, men her liggende opp/ned.

Kanskje ikke så rart "pumpa gikk tørr" og heller ikke regner med det er en spesielt god idé og fjerne den før kok - i alle fall uten bruk av humlepose. Har for øvrig kjøpt Kegland's Hop Missile, men den er ennå ikke testet.

Silbunn.jpgSilbunn2.jpg
 
12 g/l er hvertfall ett humlerikt øl. (Selv om mye er i koken her).
Fy søren - såpass heldig ja - at du klarte å sikre deg en årgangs utgave av den ?

Men Miguel - om du først er her og orker å svare - Meningen din i BrewZillaens tilfelle ? Selvsagt mer enn gjerne andre også med synspunkter. Fikk nemlig noe hakeslepp da jeg kom over DENNE tråden om eventuell bruk av falsk bunn.

Kan trygt si jeg befinner meg et sted mellom fersk og sylfersk, men prøver etter beste evne på en 65 liter Brewzilla uten særlig annen veiledning enn manual og YouTube. I motsetning til Grainfather leveres denne med silbunn under maltrøret og dessuten low density elementer. Har verken hatt problem med fastbrenning eller effektivitet. I manualen beskrives skyllingen og i neste trinn nedkjøling etter kok (bruker CFC). Tar selvsagt ut maltrøret etter skylling, men aldri vurdert også å fjerne silbunnen før kok. Har nesten vansker med å tro du mener den også bør fjernes i BrewZillaens tilfelle eller ? Se vedlagte bilde der humlepose åpenbart ikke er brukt . . .

Bestilte Riptide i november som visstnok skal være like rundt hjørnet, i den tro at den innebygde pumpa i BZ'n var for svak. Har senere skjønt at det skyldtes tett silbunn, noe som hindret vørter-flowen til pumpeinnsuget i bunn av kjelen.Vis vedlegget 50610
Hvis du baker kakebunn i bryggmaskinen må du huske å ta den ut før du brygger neste brygg. Eller forsøkte du deg på en pastry stout?
 
Acetaldehyd vs Florale/fruktige humler eller fruktige estere fra gjær: Lett å skille fra hverandre eller ikke?

Jeg har i en rekke brygg syntes at det har luktet og smakt litt epleaktig av ølet. Jeg har tenkt acetaldehyd fordi første assosiasjon er "Grønne epler" (type Granny Smith, som er en syrlig eplesort jeg liker godt som frukt).

I det senere har jeg blitt i tvil. Når jeg leser om acetaldehyd, så beskrives det jo som råtne epler, det med råttenhet synes jeg ikke at jeg kjenner.

Kan det være at gjær/humle bidrar med mer fruktighet enn forventet, og at jeg dermed tenker "usmak" fordi forventning ikke står i forhold, men at dette ikke er acetaldehyd, likevel?
 
Acetaldehyd vs Florale/fruktige humler eller fruktige estere fra gjær: Lett å skille fra hverandre eller ikke?

Jeg har i en rekke brygg syntes at det har luktet og smakt litt epleaktig av ølet. Jeg har tenkt acetaldehyd fordi første assosiasjon er "Grønne epler" (type Granny Smith, som er en syrlig eplesort jeg liker godt som frukt).

I det senere har jeg blitt i tvil. Når jeg leser om acetaldehyd, så beskrives det jo som råtne epler, det med råttenhet synes jeg ikke at jeg kjenner.

Kan det være at gjær/humle bidrar med mer fruktighet enn forventet, og at jeg dermed tenker "usmak" fordi forventning ikke står i forhold, men at dette ikke er acetaldehyd, likevel?
Jeg skal ikke si det ene eller andre, men på en lager jeg brygget en god tid tilbake, med lite humle, fikk jeg veldig mye grønne epler og jeg kastet hele skiten. Tenkte at dette måtte være acetaldehyd. Det smakte ikke råttent for meg, men godt var det uansett ikke … :p
 
Acetaldehyd vs Florale/fruktige humler eller fruktige estere fra gjær: Lett å skille fra hverandre eller ikke?

Jeg har i en rekke brygg syntes at det har luktet og smakt litt epleaktig av ølet. Jeg har tenkt acetaldehyd fordi første assosiasjon er "Grønne epler" (type Granny Smith, som er en syrlig eplesort jeg liker godt som frukt).

I det senere har jeg blitt i tvil. Når jeg leser om acetaldehyd, så beskrives det jo som råtne epler, det med råttenhet synes jeg ikke at jeg kjenner.

Kan det være at gjær/humle bidrar med mer fruktighet enn forventet, og at jeg dermed tenker "usmak" fordi forventning ikke står i forhold, men at dette ikke er acetaldehyd, likevel?
Meld deg på et usmakskurs når det blir mulig igjen, så lærer du å kjenne igjen både acetaldehyd, DMS, diacetyl og flere usmaker.

Personlig synes jeg acetaldehyd minner mest om grønne epler, ikke råtne epler.
 
Acetaldehyd vs Florale/fruktige humler eller fruktige estere fra gjær: Lett å skille fra hverandre eller ikke?

Jeg har i en rekke brygg syntes at det har luktet og smakt litt epleaktig av ølet. Jeg har tenkt acetaldehyd fordi første assosiasjon er "Grønne epler" (type Granny Smith, som er en syrlig eplesort jeg liker godt som frukt).

I det senere har jeg blitt i tvil. Når jeg leser om acetaldehyd, så beskrives det jo som råtne epler, det med råttenhet synes jeg ikke at jeg kjenner.

Kan det være at gjær/humle bidrar med mer fruktighet enn forventet, og at jeg dermed tenker "usmak" fordi forventning ikke står i forhold, men at dette ikke er acetaldehyd, likevel?
Råtne epler virker helt feil på meg. Tvert i mot; det er grønne epler i betydninga eplekart. Det er i alle fall det jeg synes passer best - og jeg har lest det flere steder, også. Jeg synes også det er relativt lett å skille denne fra andre smaker/lukter, men det er mulig den vil kunne maskeres i et øl med mye frukt fra humler. Jeg veit ikke.

Acetaldehyd er av de stoffene gjæren går løs på under modningsfasen. Lette tilfeller kan du ha godt håp om å bli kvitt, men jeg har erfaring for at det kan være så ille at jeg ikke blir helt kvitt det. Uansett; kjenner du at det er acetaldehyd der, skal du vente med å tappe opp.
 
Råtne epler virker helt feil på meg. Tvert i mot; det er grønne epler i betydninga eplekart. Det er i alle fall det jeg synes passer best - og jeg har lest det flere steder, også. Jeg synes også det er relativt lett å skille denne fra andre smaker/lukter, men det er mulig den vil kunne maskeres i et øl med mye frukt fra humler. Jeg veit ikke.
Det er jo rart at begge disse beskriver smak som råtne epler:
 
Det er jo rart at begge disse beskriver smak som råtne epler:
Nei, det er ikke så merkelig. Det forekommer referanser til lukta av acetaldehyd som lukta av råtne epler ute på nettet - kanskje helst i vinsammenheng? Men "grønne epler" er langt mer vanlig, og jeg ser ikke noen grunn til å plukke ut de to kildene der som spesielt pålitelige i forhold til andre.

Som @Jørgen O tenker jeg fort på Granny Smith når jeg leser "grønne epler", men det har liksom ikke stemt helt for meg, og det var når jeg blei klar over at "green" her opprinnelig like gjerne refererer til umodne epler at ting falt skikkelig på plass. For nesa mi, da:).
 
Morsomt hvordan folk oppfatter smaker forskjellig. For meg var "grønne epler" og "eplekart" noe som ledet meg på villspor, og jeg fikk det ikke til å stemme, men da jeg fikk det beskrevet som "billig eplejuice fra konsentrat", så var det som en bryter ble slått på inni hodet mitt, og det viser seg at jeg er alt for følsom for det. Dette var da vi smakte på acetaldehyd i konsentrert form, så anbefaler usmak-kurs varmt!

Det kan selvfølgelig være en "alt er en spiker for en mann med hammer"-situasjon, at jeg tror jeg smaker det hele tiden fordi jeg smakte det en gang.
 
Gikk på en smell pga et et salg på min lokale BS, så sitter hær å varmer vaskevann til min nye 30 liters kjele.

Jeg kjører den på IKEA sin 2 kW induksjonstopp og dette går træææægt.. Jeg ser at kursen jeg bruker er 16a, men jeg leser dette på interwebben: En kurs skal i utgangspunktet ikke belastes med mer enn 80% av kapasitet. Ta derfor høyde for at en 16A-kurs ikke skal belastet med mer enn 2950W.

Så dere som kjører de typiske 3,5 kW induksjonstoppene, hvilken kurs har dere?
 
Gikk på en smell pga et et salg på min lokale BS, så sitter hær å varmer vaskevann til min nye 30 liters kjele.

Jeg kjører den på IKEA sin 2 kW induksjonstopp og dette går træææægt.. Jeg ser at kursen jeg bruker er 16a, men jeg leser dette på interwebben: En kurs skal i utgangspunktet ikke belastes med mer enn 80% av kapasitet. Ta derfor høyde for at en 16A-kurs ikke skal belastet med mer enn 2950W.

Så dere som kjører de typiske 3,5 kW induksjonstoppene, hvilken kurs har dere?
Kanskje ikke helt det du spør om, men.. Det med 80% belastning av en sikringskurs er satt med utgangspunkt i kontinuerlig belastning( 24/7)... Ved intermitterende belastning er det ikke noe problem å belaste 100%, og litt avhengig av sikringsautomatens karakteristikk faktisk kortvarig opp i 110-15%. Min nye maskin er på 3,5kW og jeg har ikke problemer med å kjøre full fetting under oppvarming på en 16A kurs...forutsatt at maskinen er eneste forbruker på den kursen da...
 
Kanskje ikke helt det du spør om, men.. Det med 80% belastning av en sikringskurs er satt med utgangspunkt i kontinuerlig belastning( 24/7)... Ved intermitterende belastning er det ikke noe problem å belaste 100%, og litt avhengig av sikringsautomatens karakteristikk faktisk kortvarig opp i 110-15%. Min nye maskin er på 3,5kW og jeg har ikke problemer med å kjøre full fetting under oppvarming på en 16A kurs...forutsatt at maskinen er eneste forbruker på den kursen da...
Det høres jo lovende og greit ut, mange takk :)
 
Kom til å tenke på noe på vei til jobb i dagmorges.
Kunne man mesket en enkel pils, så splitbatchet den og "tilsatt" feks munchner eller annen spesialmalt og fått ut to ulike øl? Feks 15 liter pils og 15 bayer/oktoberøl eller lignende.
Merker eg tviler, men eg må spør.
 
Kom til å tenke på noe på vei til jobb i dagmorges.
Kunne man mesket en enkel pils, så splitbatchet den og "tilsatt" feks munchner eller annen spesialmalt og fått ut to ulike øl? Feks 15 liter pils og 15 bayer/oktoberøl eller lignende.
Merker eg tviler, men eg må spør.

Ja, hvorfor ikke
Sikkert greit å gi det ett lite oppkok da
 
Tilbake
Topp