Tråden for dumme spørsmål.

Har noen sett Ritterguts Gose til salgs i noen butikker i det siste? I tilfelle hvor? Håpløst å finne butikkstyrke øl i dette landet, polet har absolutt sine fordeler!
Untappd kan være til hjelp noen ganger, med find it. Du kan øke distansen til 100 km

I følge Untappd skal de ha den på Vaaland. Endrer jeg til søk fra Oslo dukker Gulating Ski, Varnaveien og Åsa Landhandleri opp.

Det skal nevnes at dette ikke er en 100% sikker metode.
 
IT-spørsmål: Har Altibox fiber med tilhørende hjemmesentral (FMG-3542). Dette er satt i bro-modus, og tilkoblet en trådløs Linksys router. Vil enheter som er tilkoblet på Linksysnettet finne enheter som er tilkoblet på Altiboxnettet?
 
Untappd kan være til hjelp noen ganger, med find it. Du kan øke distansen til 100 km

I følge Untappd skal de ha den på Vaaland. Endrer jeg til søk fra Oslo dukker Gulating Ski, Varnaveien og Åsa Landhandleri opp.

Det skal nevnes at dette ikke er en 100% sikker metode.
Takk! Ikke sett den knappen selv etter flere år i appen :p De hadde inne også! Svarte lynkjapt på messenger!
 
Tok av en SG prøve på en litt heavy havrestout (OG 1.072) som faktisk snart er ferdig etter tre dager på 16C med Nottingham. Tenkte den roa ned litt på den kaldere sida, men denne var det fart i, måtte tørke og vaske litt i skapet et par ganger. SG prøven direkte i målebegeret viser 1.020 som er tre poeng fra beregnet FG. Så slår jeg SG prøven gjennom et kaffefilter, og måler igjen. Da leser jeg av 1.017. Tre poeng er jo en ganske bra forskjell! Sitter og tenker nå at mye av ølet jeg har laget faktisk kan ha hatt lavere FG enn avlest ved tapping. Tilfeldighet eller har noen av dere andre også lignende erfaringer?
 
Bestilte en grainfather steam condenser her forleden og fikk etter et par dager en pappeske i posten fra Brewshop. Den blei stående litt anonymt mellom alle de andre pappeskene fram til i dag. Det viser seg at den inneholder sånn ca tjue biter blankt og fint rustfritt stål, men ingenting som minner om en monteringsanvisning. Er det noen som veit hvordan denne skal skrus sammen?

Og for å være tidlig ute med neste dumme spørsmål, er det noen som kan fortelle meg hvordan den brukes når den først er montert?
 
Er det noen som veit hvordan denne skal skrus sammen?
Det går egentlig bare på ett vis, og du har bildet å gå ut fra. Kokehatten følger med regner jeg med. Så monterer du 90 bend eller reducer der, så rakt rør til T-stykke der dysa sitter over, med vannkoblinga, og et rakt rør ned til kobling for slange der avrenning skal i sluket.

Kokehatten setter du på etter du har rørt inn hot break eller skumma av. Usikker på hvordan det er på Grainfather, men sikkert lurt å i det minste ta ned effekten eller skrue av varmen når du legger hatten på. Hvor mye effekt som skal til for å koke med hatten på må du finne ut av, på B80 er jeg ned fra 85% effekt til 75% effekt ved full kjele. Kjølevannet starter du jo da før du skrur på effekten igjen, ellers koker det over rimelig kjapt. Ganske enkelt straks du har fått montert sammen. Test at dysa fungerer og at pakninga på lokket tetter godt nok. Så kan du nyte en dampfri koking.
 
Brygga en Dry Stout på 5%. Flaska 13 liter, og lot det være igjen 10 liter for smakstilsetning. Kjøpte 200g flaket kokos, og tilsatte 100g i en humlepose. Etter et par dager, var det ikke merkbart. Kokte opp siste 100g i vann, og tilsatte, noe som funka godt.

Men, ønsker også litt sjokolade-preg. Er det noen som har noen erfaringer med i tilsette noe fra dagligvare? Altså da rett i dunken. Litt dårlig planlegging her, men ønsker å gjøre et forsøk
 
Brygga en Dry Stout på 5%. Flaska 13 liter, og lot det være igjen 10 liter for smakstilsetning. Kjøpte 200g flaket kokos, og tilsatte 100g i en humlepose. Etter et par dager, var det ikke merkbart. Kokte opp siste 100g i vann, og tilsatte, noe som funka godt.

Men, ønsker også litt sjokolade-preg. Er det noen som har noen erfaringer med i tilsette noe fra dagligvare? Altså da rett i dunken. Litt dårlig planlegging her, men ønsker å gjøre et forsøk
Null erfaring, men litt tvilsom kreativitet: Hva med å karbonere med Nesquick eller O'Boy;)?
 
Poeng for kreativitet :) 80 % sukker – men også endel fett. Kanskje litt uheldig for skumfastheten?

Kanskje mørk sjokolade? Koke opp i 3dl vann, avkjøle, sile av fettlaget på toppen? Har rett og slett ikke peiling.
Kokos inneholder en del fett. Men ganske enkelt å fjerne - kok opp i vann, sil vekk kokos, avkjøl, fjern fetthinna på toppen
 
Kanskje mørk sjokolade? Koke opp i 3dl vann, avkjøle, sile av fettlaget på toppen? Har rett og slett ikke peiling.
Kokos inneholder en del fett. Men ganske enkelt å fjerne - kok opp i vann, sil vekk kokos, avkjøl, fjern fetthinna på toppen
Og fjerne mesteparten av det gjenværende fettet ved p filtrere gjennom kaffefilter?
 
Noen som vet om det går an å streame norsk korn øl festival fra xbox ?

Fant det ut måtte logge først inn med mobil så lage passord. Så funker det å bruke xbox internet browser
 
Sist redigert:
Bør kullsyren ristes ut før man bruker vørterøl til starter, eller har det ikke noe å si?
 
Bør kullsyren ristes ut før man bruker vørterøl til starter, eller har det ikke noe å si?
Hvis du bruker en magnetrører, vil jo kullsyra bli piska ut veldig fort, og om du setter en rista starter, vl du jo riste den ut. Jeg trur ellers ikke den spiller noen rolle.
 
Joda, jeg har lukket lokket på gjæringskaret nå, så ingen fare der. Men, dette er vel trolig kokosfett? Overflaten på de hvite ansamlingene et helt glatt
 

Vedlegg

  • E1B0883D-84BE-49D3-B6D8-7372A2031384.jpeg
    E1B0883D-84BE-49D3-B6D8-7372A2031384.jpeg
    520 KB · Sett: 34
  • 7303D155-EFC5-441A-BDFF-E8EBD5AD5122.jpeg
    7303D155-EFC5-441A-BDFF-E8EBD5AD5122.jpeg
    765 KB · Sett: 34
Kjøpte ferskgjær av en av de store bryggebutikkene, ved bestillingsdato hadde pakken gått ut på dato for 1uke siden. Den har stått i kjøleskap siden, satt den på en starter i går 3uker etter utgått dato.

1. Er det greit av forhandlere og selge utgått gjær?
2. Vil det mest sannsynlig gå bra med startern min?
 
Kjøpte ferskgjær av en av de store bryggebutikkene, ved bestillingsdato hadde pakken gått ut på dato for 1uke siden. Den har stått i kjøleskap siden, satt den på en starter i går 3uker etter utgått dato.

1. Er det greit av forhandlere og selge utgått gjær?
2. Vil det mest sannsynlig gå bra med startern min?
Er det ikke slik da at pakken kan brukes uten starter inntil datoen, da er det beregnet mindre enn 70% levende celler i pakken og en starter vil være anbefalt. Hvis det er White Labs er det nok ikke noe å bekymre seg for.
 
Kjøpte ferskgjær av en av de store bryggebutikkene, ved bestillingsdato hadde pakken gått ut på dato for 1uke siden. Den har stått i kjøleskap siden, satt den på en starter i går 3uker etter utgått dato.

1. Er det greit av forhandlere og selge utgått gjær?
2. Vil det mest sannsynlig gå bra med startern min?
1. Nei. Ikke til full pris.
2. Ja.
Det er sannsynligvis nok levende celler igjen til at en starter gir deg nok gjær.
 
Tilbake
Topp