Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Poeng for kreativitet 80 % sukker – men også endel fett. Kanskje litt uheldig for skumfastheten?Null erfaring, men litt tvilsom kreativitet: Hva med å karbonere med Nesquick eller O'Boy?
Poeng for kreativitet 80 % sukker – men også endel fett. Kanskje litt uheldig for skumfastheten?Null erfaring, men litt tvilsom kreativitet: Hva med å karbonere med Nesquick eller O'Boy?
Poeng for kreativitet 80 % sukker – men også endel fett. Kanskje litt uheldig for skumfastheten?
Og fjerne mesteparten av det gjenværende fettet ved p filtrere gjennom kaffefilter?Kanskje mørk sjokolade? Koke opp i 3dl vann, avkjøle, sile av fettlaget på toppen? Har rett og slett ikke peiling.
Kokos inneholder en del fett. Men ganske enkelt å fjerne - kok opp i vann, sil vekk kokos, avkjøl, fjern fetthinna på toppen
Hvis du bruker en magnetrører, vil jo kullsyra bli piska ut veldig fort, og om du setter en rista starter, vl du jo riste den ut. Jeg trur ellers ikke den spiller noen rolle.Bør kullsyren ristes ut før man bruker vørterøl til starter, eller har det ikke noe å si?
Avkreftet. Mugg/infeksjonJoda, jeg har lukket lokket på gjæringskaret nå, så ingen fare der. Men, dette er vel trolig kokosfett? Overflaten på de hvite ansamlingene et helt glatt
Er det ikke slik da at pakken kan brukes uten starter inntil datoen, da er det beregnet mindre enn 70% levende celler i pakken og en starter vil være anbefalt. Hvis det er White Labs er det nok ikke noe å bekymre seg for.Kjøpte ferskgjær av en av de store bryggebutikkene, ved bestillingsdato hadde pakken gått ut på dato for 1uke siden. Den har stått i kjøleskap siden, satt den på en starter i går 3uker etter utgått dato.
1. Er det greit av forhandlere og selge utgått gjær?
2. Vil det mest sannsynlig gå bra med startern min?
1. Nei. Ikke til full pris.Kjøpte ferskgjær av en av de store bryggebutikkene, ved bestillingsdato hadde pakken gått ut på dato for 1uke siden. Den har stått i kjøleskap siden, satt den på en starter i går 3uker etter utgått dato.
Har ingen erfaring med fersk gjær men tar sjansen på å svare likevel.Kjøpte ferskgjær av en av de store bryggebutikkene, ved bestillingsdato hadde pakken gått ut på dato for 1uke siden. Den har stått i kjøleskap siden, satt den på en starter i går 3uker etter utgått dato.
Spørsmål fra en som aldri har satt sine ben i et fat tidligere: Bør stigerøret kappes, eventuelt hvor mye? Eller er det like greit å bare satse på at bunnfallet følger med det første ølet, som kan drikkes eller kastes etter behag?
Jeg fylte 3 splitter nye fat i går. Vasket dem med maskinoppvaskmiddel, skylte grundig og overførte Starsan fra fat til fat. Da er det lett å tømme dem for luft samtidig. Så er det bare å fylle dem i en lukket loop der CO2 fra fatene erstatter headspace i gjæringskaret. Speise eller sukkerlake fylles på i etterkant.Jeg skal fylle fat med øl. Det er snakk om engelsk golden ale og pils. Ølet blir ikke kjølekræsja eller klarna med gelatin, men bare tappa rett over fra gjæringskaret. Fatene er nye.
Spørsmål fra en som aldri har satt sine ben i et fat tidligere: Bør stigerøret kappes, eventuelt hvor mye? Eller er det like greit å bare satse på at bunnfallet følger med det første ølet, som kan drikkes eller kastes etter behag?
Noe annet jeg bør tenke på?
Jeg har ikke kappet noen av mine. Kaster første slumpene jeg tapper.Jeg skal fylle fat med øl. Det er snakk om engelsk golden ale og pils. Ølet blir ikke kjølekræsja eller klarna med gelatin, men bare tappa rett over fra gjæringskaret. Fatene er nye.
Noe annet jeg bør tenke på?
Kapper du stigerøret får du ikke tømt fatet for starsan blanding uten å snu det på hodet og tømme ut sikkerhetsventilen.Bør stigerøret kappes, eventuelt hvor mye? Eller er det like greit å bare satse på at bunnfallet følger med det første ølet, som kan drikkes eller kastes etter behag?
På mine fat har jeg ikke kappet stigrøret, men passer på at jeg ikke får med mye grums over i fatet.
Hender noen ganger at første glasset har litt grums, men etter det krystallklart øl
Bruker ikke gelatin men brewers clarex og protafloc.
Like greit å bare kaste det første glasset
Jeg fylte 3 splitter nye fat i går. Vasket dem med maskinoppvaskmiddel, skylte grundig og overførte Starsan fra fat til fat. Da er det lett å tømme dem for luft samtidig. Så er det bare å fylle dem i en lukket loop der CO2 fra fatene erstatter headspace i gjæringskaret. Speise eller sukkerlake fylles på i etterkant.
Ser ingen grunn til å kappe stigerøret.
Vis vedlegget 53855
Takk folkens. Det hjelper. Da kjenner jeg meg på rimelig trygg grunn.Jeg har ikke kappet noen av mine. Kaster første slumpene jeg tapper.
Nja, hva ellers...?
Godt renhold. Smører pakningene. Dytter alltid ut fullt starsan-fat med co2 og overfører oksygenfritt. Bruker vekt for å se omtrent når fatet er fullt nok.