Kan vi snakke om Kölsch?

Det er nok et godt eksempel på at det er forskjell på temperaturen i rommet og i karet, og det er den siste som er vesentlig. Gjæren produserer varme, og i dette tilfellet er det nok store muligheter for at du får mer fruktighet og estere, dvs. mindre nøytral smak fra gjæringen, enn tilsiktet.
Jeg har gått rundt og trodd at det skiller ett par grader maks, så har jeg bare tilpasset tempen i rommet. Da har jeg nok muligens logget feil temp helt siden kjøleskapet røk for ett par år siden :) spent på neste runde us-05 nå.
 
(Kanskje har folk snakket seg ferdig om kölsch. Personlig har jeg nettopp begynt).

Kölsch: Brygget i Köln etter et forbud mot pilzner og alt det der. Men er det noe en nybegynner som meg MÅ vite? Jeg er lager-entusiast, noe jeg skjønner man kanskje ikke skal være, men alle har hver sin smak.

Jeg har brygget og danset O.G dansen på 1.058. Jeg er stolt av meg selv og mine 17 liter (vet det er litt lite). Nå gjærer det på 12,7-13,3 grader. Er det noen som har erfaringer jeg MÅ ha med meg i denne fasen?
alle burde snakke mer om kølsch!
 
Er Lallemand Køln treg på utgjæring? Jeg er har SG på 1.012 etter en uke, vil ned til 1.009. Stabilt på 14c.
La den stå på samme temp en uke til eller sette opp temperaturen?
 
Hvor treg da? Jeg har brukt denne en gang. Brygget en pilsner og fikk ca 20 liter for mye vørter. Da fylte jeg ei bøtte og brukte denne gjæra. Var noe treg å starte, men den gikk ned fra 1,050 til 1,008 på vel en uke. 16-18 grader i rommet. Den var klokkeklar da jeg tappet den på fat. En helt nydelig øl. 90% pilsnermalt og 10% munchenmalt. To tilsettinger med saaz.

Edit: Sjekket notatene den gikk fra 1,052 til 1,005. Samme batch med w34-70 endte på 1,007.
 
Sist redigert:
Hvor treg da? Jeg har brukt denne en gang. Brygget en pilsner og fikk ca 20 liter for mye vørter. Da fylte jeg ei bøtte og brukte denne gjæra. Var noe treg å starte, men den gikkned fra 1,050 til 1,008 på vel en uke. 16-18 grader i rommet. Den var klokkeklar da jeg tappet den på fat. En helt nydelig øl. 90% pilsnermalt og 10% munchenmalt. To tilsettinger med saaz.

Brukte ihvertfall en del lenger tid her enn US-05 som ofte er standarden å måle mot. Husker ikke nøyaktig men ser også Lallemand beskriver den som «noe tregere enn de fleste ale gjærtyper».
 
Hvor treg da? Jeg har brukt denne en gang. Brygget en pilsner og fikk ca 20 liter for mye vørter. Da fylte jeg ei bøtte og brukte denne gjæra. Var noe treg å starte, men den gikkned fra 1,050 til 1,008 på vel en uke. 16-18 grader i rommet. Den var klokkeklar da jeg tappet den på fat. En helt nydelig øl. 90% pilsnermalt og 10% munchenmalt. To tilsettinger med saaz.
Har også opplevd at den er treig til å komme i gang.
 
Har også opplevd at den er treig til å komme i gang.
Sjekket notatene nå. Den gikk faktisk fra 1052 til 1,005. Pilsen fra samme batch endte på1,007 med W34-70. Det var denne batchen jeg tabbet meg ut med å kjøre 15-20 liter av 1.run i sluket og deretter måtte fylle mer malt og starte på nytt. Kan være at mesketemperaturen ble noe lav. Herav den høye utgjæringen.
 
Klassisk meskeskjema på Kölsch er 65°C virker det som. Antar det er en grunn til dette og at man ikke følger samme mesking som ofte pils har typisk 63°C i 30-40 min og 70°C i 20-30 min. Eller?
 
Klassisk meskeskjema på Kölsch er 65°C virker det som. Antar det er en grunn til dette og at man ikke følger samme mesking som ofte pils har typisk 63°C i 30-40 min og 70°C i 20-30 min. Eller?
Så på dette selv i går og kom over denne.


Kölsch var tydelig noe helt annet for 100 år siden. Dekorasjon er neppe uventet, men med humlemengder som ikke er vanlig i dagens Kölsch.
 
Så på dette selv i går og kom over denne.


Kölsch var tydelig noe helt annet for 100 år siden. Dekorasjon er neppe uventet, men med humlemengder som ikke er vanlig i dagens Kölsch.
Så vidt jeg veit, er den moderne kølschen noe som blei finni opp etter 2. verdenskrig.

Meskeskjemaet spiller ingen rolle. Men teorien er at du får noe bedre skum og munnfølelse med steget på 72, hvilket jeg trur litt på, så jeg bruker det gjerne - siden jeg sjelden har dårlig tid, og det neppe kan skade:). Men jeg ville bli ekstremt overraska om jeg klarte å kjenne noen forskjell i en blindtest.

Tradisjoner etablerer seg, og så blir "det man alltid har gjort" til "den eneste måten å få den riktige smaken på". Jeg er dypt skeptisk til alt sånt.
 
Brygget en smash Kölsch i går.

Best pils
Opal humle
Lallemand Køln gjær

Kjøling med kobberspiral gikk en del raskere enn med den som fulgte med BB.
15 min til 20°C. Var vel 17 når jeg tilsatte gjæren. Det får være godt nok. Boden er 14 grader.

Litt lavere temperatur på mesken enn planlagt. 30-40 min på 60°C skulle vært 63. Tilsatte kokende vann når jeg økte temperaturen til 70°C her ble det litt høyt med 72 i et et par minutter, men ved kjøre pumpa litt senket temperaturen seg til 70.

Høyeste effektivitet jeg har hatt noensinne med 80%. Så jeg tilsatte litt vann.

Pitchet denne på 17° temperatur etter 2 dager er 15.6 i vørter det må være greit.

OG har gått fra 1.047 til SG på 1.024. forventet FG er 1.009. Blr jeg ha diacetyl rest her?
Evt når?
 
Tilbake
Topp