Enig med eg, Finn. Nesten helt enig. Jeg tror ikke bryggemaskiner trenger å være vanskeligere. Du må bare lære din å kjenne. Som det meste annet i livet. Meskeeffekten er rimelig lik uansett utstyr; hvor mye sukker du får dannet under mesking er et resultat av malttypene du bruker, malingsgraden din og vannet du bruker (ph+salter), tid og til en viss grad temperatur. Maler du fint nok, bruker du tid nok havner du rundt 90% av mulig sukker oppløst. Kanskje mer.
Ustyret vi brygger på har ulik effekt når vi skyller. Noe gir best løsning slik, andre slik. Hvor mye man får ut (volum x OG) avhenger også hvor mye som væske som etterlates. Noen tar med så mye som mulig, og heller fjerner restene senere i prosessen, andre ønsker så ren og klar vørter som mulig. Farten vi skyller i og volumet vi skyller med bestemmer også hvor mye vi får ut av mesken. Både egne rutiner, utstyr og teknikk bestemmer resultatet.
Det jeg egentlig sier er at du må kjenne utstyret du bruker, og du må vite hvilken effekt du får om du endrer noen av variablene dine. Tror ikke et oppsett er vesentlig vanskeligere å brygge på enn et annet. Det er som å sykle. Det er ikke vanskeligere å sykle på en asfaltvei med racersykkel enn på en fat-bike i skogen. Bare annerledes.