Holdbarhet flytende maltekstrakt?

Ble tatt litt på senga over at "lys maltekstrakt 1,8 kg" hos bryggselv var flytende seig sirup på boks, ikke tørket pulver som sist jeg kjøpte "lys maltekstrakt 1,8 kg" fra bryggselv.

Men men, det får duge til starter. Derimot lurer jeg på hva holdbarheten er for åpnet boks? Jeg hadde jo håpet at jeg hadde starterråstoff til hele 2014 i hus med den bestillingen jeg akkurat gjorde...

http://www.bryggselv.no/products/maltekstrakt-lyspale-18kg

Det står jo at "boksen inneholder", så jeg har vel strengt tatt bare meg selv å takke....
 
Hans Einar skrev:
Det holder bare kort tid etter at boksen er åpen.. er jeg redd for.

--

Er du sikker?

Min intuisjon er at det høye sukkerinnholdet vil gi lang holdbarhet. Som honning og sirup og den slags.
Ihvertfall om ekstrakten tas over i en lufttett beholder...
 
Nei ikke sikker, men Moss Maltekstrakt tåler ikke noe særlig lagring etter åpning.  Tenkte det var omtrent samme greia..? Mulig jeg tar feil.

--
 
Du skal jo ikke brygge øl sier du, men bruke det til starter. Da tror jeg ikke holdbarhet er et tema så lenge det ikke smaker direkte vondt. At det smaker lite spiller mindre rolle i en starter.

mvh

bårdd
 
Da jeg brygget ekstrakt, kjøpte jeg dunker på 15 kg. En dunk holdt vel til 3-5 brygg, avhengig av styrke. Når jeg nå ser på bryggeloggen, kan jeg da påstå at ekstraktet holder minst i et par måneder.
 
Ok, satser på at det holder seg godt nok til å brukes til flere starere utover nyåret... Og kanskje et par julekaker!?
 
Jeg gjorde et tilsvarende feilkjøp i fjor, og den er fortsatt holdbar og brukes innimellom i startere. Vil tro den varer tilnærmet evig pga høyt sukkerinnhold. Bakterier klarer ikke overleve pga osmoseeffekten som tørker de ut.

Det pulveret du (vi) var ute etter er spraymalt og ikke maltekstrakt.
 
Jeg brukte ekstrakt til startere i min spede begynnelse, men etter at to dunker rett og slett mugglet så gikk jeg over til DME.
 
Takk for innspill.

Larzan; "Det pulveret du (vi) var ute etter er spraymalt og ikke maltekstrakt."

Jeg har kjøpt bryggselv sitt eget "lyst maltekstrakt" tidligere (måtte sjekke tidligere bestilling for å se at jeg ikke husker helt feil), og da var det tørket maltekstrakt (DME). Det slo meg derfor ikke at de også selger flytende som de kaller akkurat det samme, i samme kavntum (1,8 kg), og til ca samme pris. Men det er ingen krise, med mindre det flytter inn synlig liv i boksen kommer jeg til å bruke det til starter til det er tomt.
 
Tilbake
Topp