Det spiller ingen rolle hva jeg justerer pH i vannet mitt til i CALC, utgangspunktet er 5,6 uansettDet tallet er det malten gjør med vannet ditt, så hvis du trykker på KALK knappen kan du justere pH direkte, legg inn ønsket salter først, og juster pH ned med syre, da kan du prøve deg fram til riktig mengde fks. 2,5ml osv.
Eksempel:
Vis vedlegget 77300
Men tilsetter du syre så går vel pH ned?Det spiller ingen rolle hva jeg justerer pH i vannet mitt til i CALC, utgangspunktet er 5,6 uansett
Du skal som nevnt tidligere ikke justere pH med saltene selv om de vil påvirke litt, saltene er for å nå smaksprofilen og alkaliteten som man ønsker. Syre og malt bestemmer pH.Det spiller ingen rolle hva jeg justerer pH i vannet mitt til i CALC, utgangspunktet er 5,6 uansett
pH går nok ned. Poenget, slik jeg oppfatter det, er at vannet han har i springen er 8,0, men samme hva han gjør så vil Brewfather ta utgangspunkt i en verdi på 5,6. Dermed får han oppgitt en for liten mengde syre å tilsette da det ikke er så langt fra 5,6 til eksempelvis 5,3Men tilsetter du syre så går vel pH ned?
Ja, men når utgangspunktet er 8 i pH-verdi vil ikke en justering på -0,14 (etter 2,4ml melksyre er tilsatt) gi 5,46, men 7,86 i pHMen tilsetter du syre så går vel pH ned?
Med forbehold om at jeg ikke har fulgt med på denne diskusjonen og at det har vært nevnt før. pH-verdien på vannet har liten betydning, i hvert fall når du bruker vannprofilen til ro-vann som er uten uten mineraler. Malten styrer pH i mesken sammen med mineralene og syre du tilsetter.Ja, men når utgangspunktet er 8 i pH-verdi vil ikke en justering på -0,14 (etter 2,4ml melksyre er tilsatt) gi 5,46, men 7,86 i pH
Jeg klarer ikke helt å forstå hvor du er hen i prosessen, kan du dele skjermbilder, gjerne hele oppskrifta fra Brewfather?Ja, men når utgangspunktet er 8 i pH-verdi vil ikke en justering på -0,14 (etter 2,4ml melksyre er tilsatt) gi 5,46, men 7,86 i pH
Jeg klarer ikke helt å forstå hvor du er hen i prosessen, kan du dele skjermbilder, gjerne hele oppskrifta fra Brewfather?
Jeg har en oppskrift på 70 liter batch med pils, legger jeg 2,4 ml lactol i den så senker jeg pH fra 5.55 til 5.5.
Skyllevannet der er 42 liter og med 0,48 ml lactol senker jeg pH i skyllevannet fra 8.3 til 5.8.
Tror du kompliserer dette. Jeg laget nå en ca. kopi av brygget dit,Ja, men når utgangspunktet er 8 i pH-verdi vil ikke en justering på -0,14 (etter 2,4ml melkesyre er tilsatt) gi 5,46, men 7,86 i pH

Takk for utfyllende svar! Da føler jeg meg mer trygg på oppskriften.Tror du kompliserer dette. Jeg laget nå en ca. kopi av brygget dit,
Vis vedlegget 77324
Så velger jeg vannprofil (bytter ut Sandefjord ) og der kan jeg velge 8 i pH isteden for 5,6
Vis vedlegget 77315
Vis vedlegget 77316
Da ser det sånn ut, og husk pH 5,66 er det som mesken din har pga. malt ++, og er ikke et tall på osmose vannet ditt.
Vis vedlegget 77317
Så kan du gå videre ned i arket, så kan du begynne å justere, her er kun et forslag, og jeg pleier å kun ha salter i mesk.
Vis vedlegget 77320
Så legge inn syre. her 4 ml. og da en pH på 5,25.
Vis vedlegget 77321
Og eventuelt syre i skyllevannet også
Vis vedlegget 77323
Det skal ikke være mer komplisert en dette.
Nei, det er heller motsatt, alfasyren som gir bitterhet brytes ned over tid.Kan brygg bli bitre pga gammel humle ?
Jeg har også lurt på det, siden jeg fikk en ubehagelig bitterhet når jeg brukte gamle humler. Dette var samtidig etter en lengre bryggepause, og etter flytting til ny plass.Kan brygg bli bitre pga gammel humle ?
Det kan gi en mer harsk bitterhet.Nei, det er heller motsatt, alfasyren som gir bitterhet brytes ned over tid.
10-20 batcher med bitter skulle løse det problemetNår Per handler på egenhånd
Har endt opp med 4,5 kg Chateau Crystal 150 ebc innkjøpt i hvertfal 3 om ikke 4 omganger. Ja dette er jo ett spesialmalt, men 4,5 kg da du ? Har derfor spørsmål om noen kjenner til ett øl det skal brukes mye av nevnte malt
Vurdere overlate handlinga til noen andre heretter
Sarah Hughes Ruby Mild bruker nesten en kilo på 25LHar derfor spørsmål om noen kjenner til ett øl det skal brukes mye av nevnte malt
Den var ikke dum den. 1,42 kg står det i den opskrifta jeg fant.Sarah Hughes Ruby Mild bruker nesten en kilo på 25L
Innlegg i tråden 'Hva skal du brygge idag?' https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-634675