Beer brew 30 versjon 3.0

moby skrev:
Jeg driver og brygger en red ale nå, og sliter litt med stuck mash. Tenkte da at mørtelblanderen sikkert fikset d der, og det gjor det:) var det dumt? Den var selvfølgelig vasket og starsanet til gagns....
Ingen grunn til å desinfisera noko så lenge du meskar - ein basillusk (eller 10 millionar basilluskar)  spelar neppe nokon rolle i mesken - alt blir jo kokt ein time eller meir.   Så - starsan kan du spara til det som har kontakt med vørter fra og med du starter å kjøla den etter koking.  
 
moby skrev:
Jeg driver og brygger en red ale nå, og sliter litt med stuck mash. Tenkte da at mørtelblanderen sikkert fikset d der, og det gjor det:) var det dumt? Den var selvfølgelig vasket og starsanet til gagns....

Ikke noe problem det så lenge den var ren og det ikke var mørtelrester på den  :) , hvis ikke kan det bli et noe 'heavy' ale...

Evt. bakterier forsvinner i kokinga.
 
Amarillo skrev:
Jeg blir litt overrasket når jeg leser om hvor mange som modifiserer sin BB30. Er jeg den eneste som brygger på den som den er?

Vi har en BB30 v2 og er kjempefornøyd. Har ikke hatt et eneste problem med den og vi har batch nummer 25 under gjæring. Vi kjørte den helt original i noen brygg og den fungerte ypperlig. Vi gikk etter hvert over til å brygge to runder med en ekstra kokeplate der vi først mesket i BB´en før vi tappet over for kok i egen kjele. Satt så umiddelbart i gang med batch nummer to i BB´en. Vi har montert PID og pumpe (fra ebay) for å gjøre bryggedagen mer effekiv. Mer automatikk i mesking betyr mer tid til andre ting. Nå rekker vi å brygge to batcher og flaske de to forrige etter jobb på en hverdag. Det betyr at vi produserer ca 100 liter i mnd. Så for vår del var "oppgraderingen" mest for at vi skulle kunne få mer ut av dagen. Vi har ikke gjort noen endringer på selve BB´en annet enn å bytte til en mer hensiktsmessig kran med hurtigkobling. Både pumpe og PID er montert uten noen inngrep i selve bryggeren.

Vi vurderer faktisk å kjøpe enda en BB30 for å korte ned bryggedagen enda mer! :) Ølet vi har produsert er vi kjempefornøyd med og jeg er veldig usikker på om vi hadde fått til noe bedre med en Speidel til 4 ganger prisen.

Øystein
 
oysts skrev:
Nå rekker vi å brygge to batcher og flaske de to forrige etter jobb på en hverdag.

Jøss, det var effektivt. Skjønner at automatikk har en misjon her hvis dere skal rekke dette på en ettermiddag/kveld. Skal vurdere dette jeg også når konsumet kommer opp i 100 liter i måneden  ;)
 
Jørgen G skrev:
Ut fra hva Per Inge skriver ser det ut som om han er i tenkeboksen for å finne en løsning, og dersom det ender opp med å bære frukter vil jeg være fornøyd. Har som tidligere nevnt ingenting å klage på når det gjelder resten av oppsettet, BB30 er ellers en gjennomtenkt affære.

Vi er nå blitt enige med fabrikken om å få tilsendt en ny type hank. Denne skal gå utenfra og inn i silkaret, slik som de forrige modellene hadde. Tjukkelsen på hanken vil være den samme. Vi regner med at det da også blir en låseanordning, men jobber litt med å finne utav hvordan den kan være.  Når disse kommer på lager vil alle som har kjøpt BB30 versjon 3 kunne få ny hank av oss.
 
Hva med å bruke låseskiver? Man demonterer vel ikke håndtaket jevnlig.

http://www.verkstedutstyr.no/137/Laseskiver-runde.aspx
 
Var innom Safiren i Sandnes og fikk kikka på en bb30.3
Min tanke etter å ha fulgt tråden her ville være en karabinkrok løsning. Snap on snap off.

Samsung med autokorrumpering
 
Eller en låsepinne :)

WEB_Image%20Springer%20Låsepinne%20Sølv%20%20stål%20-460605868.Jpeg
 
Per Inge skrev:
Jørgen G skrev:
Ut fra hva Per Inge skriver ser det ut som om han er i tenkeboksen for å finne en løsning, og dersom det ender opp med å bære frukter vil jeg være fornøyd. Har som tidligere nevnt ingenting å klage på når det gjelder resten av oppsettet, BB30 er ellers en gjennomtenkt affære.

Vi er nå blitt enige med fabrikken om å få tilsendt en ny type hank. Denne skal gå utenfra og inn i silkaret, slik som de forrige modellene hadde. Tjukkelsen på hanken vil være den samme. Vi regner med at det da også blir en låseanordning, men jobber litt med å finne utav hvordan den kan være.  Når disse kommer på lager vil alle som har kjøpt BB30 versjon 3 kunne få ny hank av oss.

Gitt at mekanisme for låsing fungerer vil jeg påstå at det kvalifiserer til en stor stjerne i boken Per Inge :)
 
moby skrev:
Umpffff...misfornøyd. Min nye Bb30 en vil ikke koke, termostat står 110, effektregulatoren på 100%. Med en gang det kommer antydning til kok så slår termostaten seg ut og det lyser på "keeping warm.  Temperaturmåleren i bunnen viser 99 grader, og eksternt termometer viser 100,2 grader på det høyeste. Men ingen koking... Har prøvd med lokk uten at dette hjalp. Noen som har ett godt forslag på hva jeg skal gjøre?

Jeg hadde akkurat samme problem som du beskriver og jeg mottok også ny termostat fra Per Inge allerede dagen etter jeg sendte mail om problemet. Derimot var jeg litt lat og skiftet den ikke før jeg skulle gjennomføre brygg#2 nå i helga. Litt pga resultatet etter første brygg ikke bar preg av at det ikke hadde vært rullende kok, samt at jeg ikke vet hvordan jeg bytter den selv om det etter sigende skal være en enkel jobb. Mulig du allerede har byttet den for lengst, men for evt andre som opplever problemet: Da jeg ved mitt andre brygg satte ned effekten til 70% da jeg nådde kok (samt beholdt termostaten på 110*C ) hadde jeg jevn og fin kok i en time sammenhengende! For min del fungerte dette altså ypperlig og jeg kommer ikke til å gidde å skifte termostat om denne metoden fortsetter å fungere. Er det flere som har opplevd eller hørt om at å skru ned effekten kan være en løsning på problemet? For alt jeg vet er det implisitt at det skal gjøres?
 
kortulf skrev:
moby skrev:
Umpffff...misfornøyd. Min nye Bb30 en vil ikke koke, termostat står 110, effektregulatoren på 100%. Med en gang det kommer antydning til kok så slår termostaten seg ut og det lyser på "keeping warm.  Temperaturmåleren i bunnen viser 99 grader, og eksternt termometer viser 100,2 grader på det høyeste. Men ingen koking... Har prøvd med lokk uten at dette hjalp. Noen som har ett godt forslag på hva jeg skal gjøre?

Jeg hadde akkurat samme problem som du beskriver og jeg mottok også ny termostat fra Per Inge allerede dagen etter jeg sendte mail om problemet. Derimot var jeg litt lat og skiftet den ikke før jeg skulle gjennomføre brygg#2 nå i helga. Litt pga resultatet etter første brygg ikke bar preg av at det ikke hadde vært rullende kok, samt at jeg ikke vet hvordan jeg bytter den selv om det etter sigende skal være en enkel jobb. Mulig du allerede har byttet den for lengst, men for evt andre som opplever problemet: Da jeg ved mitt andre brygg satte ned effekten til 70% da jeg nådde kok (samt beholdt termostaten på 110*C ) hadde jeg jevn og fin kok i en time sammenhengende! For min del fungerte dette altså ypperlig og jeg kommer ikke til å gidde å skifte termostat om denne metoden fortsetter å fungere. Er det flere som har opplevd eller hørt om at å skru ned effekten kan være en løsning på problemet? For alt jeg vet er det implisitt at det skal gjøres?

Prøvde min BB30 v3 for første gang nå på søndag, hadde ikke mer enn 60-65% effekt (1500-1600W) for å få jevn og fin koking, men med termostat på max. Dette også får å unngå problemer med fastbrent vørter i bunnen, noe andre her på forumet har opplevd som et problem...
 
Per Inge skrev:
Jørgen G skrev:
Ut fra hva Per Inge skriver ser det ut som om han er i tenkeboksen for å finne en løsning, og dersom det ender opp med å bære frukter vil jeg være fornøyd. Har som tidligere nevnt ingenting å klage på når det gjelder resten av oppsettet, BB30 er ellers en gjennomtenkt affære.

Vi er nå blitt enige med fabrikken om å få tilsendt en ny type hank. Denne skal gå utenfra og inn i silkaret, slik som de forrige modellene hadde. Tjukkelsen på hanken vil være den samme. Vi regner med at det da også blir en låseanordning, men jobber litt med å finne utav hvordan den kan være.  Når disse kommer på lager vil alle som har kjøpt BB30 versjon 3 kunne få ny hank av oss.

Nå har vi fått beskjed fra fabrikken om at nye hanker er på vei til oss. Disse går utenfra og inn i silkaret og har hull i endene og splint medfølger. Jeg regner med at vi har dem i slutten av neste uke og vi vil da begynne utstendelse til de som har kjøpt siste versjon av BB30. Og hvis noen av dere bor i nærheten så er det bare å komme innom for å få.
 
Alvebryggeriet har nå brygget 3 brygg. Vi er knallfornøyd. Kjører lav effekt hele veien, så da slipper vi noe som brenner seg fast. Godt gull.
 
Tilbake
Topp