Beer brew 30 versjon 3.0

Har nå brygget fem ganger med BB30, og begynner forstå mer av hele bryggeprosessen. Har både laget gode og dårlige øl, men de dårlige skyldes ikke BB30 da har det vært dårlig gjæringskontroll som sannsynligvis har vært årsaken.

Men jeg lurer mer og mer på instruksjonen som følger med særlig etter å ha lest mye på dette fantastiske forumet. I instruksjonen står det at en etter mesking skrur opp tempen til 80 grader, venter 5 minutter, for å så resirkulerer i 80 minutter. Kan ikke forstå hvorfor en så lang periode med resirkulering er nødvendig. En skyller uansett etterpå og skulle tro at sukkeret vaskes ut da. Har holdt meg til instruksjonen til nå. Selger har veldig mye mer erfaring en meg.

Rune
 
Bjarte H skrev:
Da har du litt tid å spare for 10 minutter på 78C burde holde lenge :)

Det det jeg håpet og hadde en mistanke om. Virker som om instruksjonen er laget slik for å minske sannsynligheten for at nybegynnere som meg gjør noe alvorlig galt. Ikke noe galt med det. Neste gang tenker jeg å heller varme opp til 78 grader. Det tar sannsynligvis litt mer enn fem minutter. For å så resirkulerer i 10 minutter før skylling. Burde spare en time på det. Meget bra når du er småbarnsfar og må vente til etter leggetid før du kan begynne.
 
Jepp og når du begynner å skylle så kan du også sette på kokingen. Skyllingen tar såpass lang tid at kokingen starter ikke før skyllingen er over.
 
Rune Alm skrev:
Tja. SB taper seg minimalt i verdi. Taper 2-3 tusen når den pakkes opp, men så holder den seg i verdi om den så går 100 brygg. En risikerer også at etter 5 år er nyprisen på SB gått såpass opp at en får igjen det en betalte for den.
Hva er bruktprisen på en BB? Hvor mange med BB stamper dem bort og bestiller SB etterhvert?
Men for all del, den er et rimelig alternativ for å komme igang, men har intrykk av at de fleste oppgraderer til annet utstyr etterhvert.

En skal vel mangle en del på en krone for å betale mye for en SB etter 100 brygg dersom prisene på de nye går opp og den er 5 år gammel.....

Det er enkelte varer som av absurde uforståelige grunner holder seg alt for godt i pris i enkelte bruktmarked.....

Mest for de blir hypet opp til en rar verdi de egentlig ikke har....
 
Driver og snuser litt på en BB30 for tida. Men jeg har ikke hastverk, noen som vet om en ny og forbedret versjon er i emning?
 
[Daniel] skrev:
Driver og snuser litt på en BB30 for tida. Men jeg har ikke hastverk, noen som vet om en ny og forbedret versjon er i emning?

Ikke så lenge siden de kom med en ny og forbedret versjon.
Jeg har den nyeste V3 og er strålende fornøyd. Skulle bare ønske at det var doblevegger. syntes den er litt vell tynn i godset.
Men ikke no problem egentlig.
 
Roger_L skrev:
Ikke så lenge siden de kom med en ny og forbedret versjon.
Jeg har den nyeste V3 og er strålende fornøyd. Skulle bare ønske at det var doblevegger. syntes den er litt vell tynn i godset.
Men ikke no problem egentlig.

Vi er nå kommet med en isolasjonsmatte som er laget for BB30. Jeg regner med at den kommer i nettbutikken i løpet av et par dager.
 
Da har jeg bestilt den nye isolasjonsmatta  :)
Må si jeg syntes fargevalget var noget originalt  :)
 
grei pris var det også
Om den ikke smelter slik som mitt eminente biltema liggeunderlag så må jeg nok ha en slik jeg og.
 
Da har jeg gjennomført mitt første brygg med Beer Brew 30! Gjort meg noen erfaringer:

Da vi mesket lå temperaturen på 64 grader målt midt i mesken. Vi ønsket å øke temperaturen og satte derfor opp både termostat og effekt. Vi så at temperaturmåleren i bunnen gikk opp men temp midt i mesk lå på 64 grader. Vi skjønte fort at vi ikke resirkulerte nok og at dette var grunnen til ujevn temperatur. Bør vi ha pumpe gående konstant under meskingen?

Videre ser jeg at vi sannsynligvis burde ha mer vann i bryggeren før mesking og skylt med mer vann da vi bare fikk 15l i gjæringskaret.

I gang med batch 2 nå. Vi får se om jeg klarer å korrigere litt.
 
IPA. På første brygg regnet jeg ikke på liter pr kg, jeg fylte opp karet etter øyemål 3/4 fullt. Svidde seg ikke.

Ny IPA på gang nå!

Jeg har et splitter nytt refraktometer, når burde jeg måle?
 
Tilbake
Topp