Brygging av pils i romtemperatur

erik

 
Hei!

Saken er at vi har ingredienser til å sette en dunk med pils. Men ikke noe sted med tilfredstillende temperatur, dvs rom med 14 grader eller midre. Noen som har erfaringer med pilsbrygging på høy  temperatur? Blir det godt øl av slikt? Vi kan eventuelt bruke en alegjær, type Nottingham-tørrgjær. (Bryggemåten er ekstraktbrygging med minimesk).

Hilsen Erik Gilje
 
Skal vi se, ifølge en spec sheet om Danstar (http://www.homebrewit.com/Nottingham_facts.pdf) så er gjæren brukt for å lage en lager-style øl, men man må endre på 'pitching raten', altså tilsette mer gjær enn du ville gjort i vanlige omstendigheter. På en dunk vil jeg si at det passer fint med 2 poser gjær da. Og prøv likevel å holde ølet så nær 10 grader som mulig. Altså, kjøl vørteren ordentlig ned til 10 grader, og tilsett gjæren. For å holde temperaturen noenlunde lavt så kan du vikle dunken inn i et lag med våt laken og sikte en vifte mot den. Hold lakenet våt i de første 3-4 dagene og viften på. Pga fordampningen av vannet i lakenet vil dette gi en kjølende virkning, forhåpentlig nok til å motarbeide temperaturstigning pga omgivelsestemperaturen og energien som frigjøres under selve gjæringen.
 
Hvis du skal ha et rimelig lager-aktig øl men bare kan gjære på romtemperatur, vil jeg anbefale deg å bruke en av følgende gjærtyper: White Labs WLP029/Wyeast 2565, White Labs WLP036/Wyeast 1007 eller White Labs WLP810/Wyeast 2112. Disse er hhv. kölsch-, altbier- og steam beer-gjærtyper, som alle produserer relativt lite estere og gir et preg som kan minne om lager, selv ved temperaturer rundt 20 °C.
 
Tørrgjær US-05 :brygging: Etter min mening det beste valget hvis du ikke har gjæringskjøleskap.
 
Joda. Men Wlp 001 er en ale type som gjærer i rom temp. Har "høstet" ca en liter av bunnslammet som jeg ønsker å bruke til et nytt brygg i slutten av uka. Oppskriften er 4 kg Weyermann ekstrakt og 500 gram karamellmalt. Derfor lurte jeg på om det gikk an å bruke wlp 001 eller om jeg må kjøpe en de andre gjærtypene som Gahr anbefaler.
 
Bruker du WLP001 får du definitivt et mer (om ikke enormt kraftig) ale-preget øl, selv om 001 er klart mindre fruktig enn engelske gjærtyper. Hvis målet egentlig er å brygge enlager, ville jeg ha holdt meg til en av typene jeg nevnte. Men personlig synes jeg vel det er like greit å produsere et øl man faktisk har forhold til, heller enn en å etterlikne lager. Kölsch er en lys ale med svært nedtonet fruktighet. Den minner ganske ofte om en pils og kan relativt greit produseres uten videre temperaturkontroll. Jeg ville kanskje først gått for en kölsch (brygget med WLP029/Wyeast 2656) om jeg ville ha et pilsner-aktig øl. Om jeg skulle bruke WLP001, hadde jeg kanskje valgt en cream ale som øltype i stedet.
 
Cream ale har jeg ikke hørt om før. Jeg ønsker bare å brygge et øl som jeg blir fornøyd med enten det er ale eller pilsner type. Jeg kommer til å bruke slammet av wlp001 nå på det brygget jeg kommer til å brygge i slutten av uka så får jeg se om jeg kommer til å bruke en annen gjær senere en gang. Takker for svar Gahr :ilike:
 
Tilbake
Topp