Er'e så nøye med reinslighet før koking a?

Vet at de tre viktigste reglene for vellykket øl brygging er renslighet, renslighet og renslighet. Men jeg forstår ikke helt hva man må passe seg for *FØR* man koker i minst en time med humle? Er det enkelte av de ødeleggende bakteriene som tåler denne timen på 100 C?

Snakker da selvsagt ikke om åpenbart møkkete redskap og kar, som sikkert vil sette usmak på brygget, men mer om å slurve med desinfisering.
 
Selv er jeg ikke supernøye med rengjøring i karene før koking. Eller.. Jeg rengjør men desinfiserer ikke. Meskekaret rengjøres med varmt vann slik at alle maltrester blir borte. Kokekaret får seg en runde med oppvaskpulver etter bruk. Slanger og pumper skylles med varmt vann for å få bort alle rester av vørter.
Men altså ingenting desinfiseres. Som deg ser jeg ikke poenget da det jo skal kokes etterpå.
 
Jeg putter alltid et kattehår i mesken. Nuff said.


(Med dette sagt så vasker jeg alt jeg bruker før kok veldig godt)
 
Hvem gidder vaske skikkelig når man har middagsgjester? Det skal jo kokes allikevel.

Spøk til side
Alle kar og gryter går i oppvaskmaskin på 70C etter at de er skurt.
Skjerpings karer

Samsung med autokorrumpering
 
Audun F skrev:
Alle kar og gryter går i oppvaskmaskin på 70C etter at de er skurt.
Skjerpings karer

Ser på meskekjelen på 75 liter, så på oppvaskmaskinen, så på kokekjelen på 98 liter, og tilbake på oppvaskmaskinen.

Tror ikke den løsningen funker for alle ...  :noway:
 
Jeg tror ikke alle får plass i oppvaskmaskinen. Vet mange har større utstyr enn meg  :shiny: .
Men ville gi uttrykk for min holdning/praksis til renhold av utstyr. Jeg gir bort brygg, og vil like å tenke at andre behandler matvarer/øl slik det vel forventes?
Sterilt, nei. Men rent JA.

 
 
Var jo derfor jeg nevnte det med synlig skit... Snakker ikke om å være urenslig, men å slippe å være paranoid for micro organismer. Ja, var litt fjollete overskrift jeg lagde da ;)

La oss si det slik - om meskekjelen er ren nok til at du ville tilberedt middagen din i den, er den ren nok for mesking også :)
 
Måtte nettopp dumpe 60 liter øl siden slapt renhold førte til muggen malt i en overgang. Dette satte igjen en heslig smak på ferdig brygg så ja..skrubb og puss
 
Eg lever etter regelen "Ser det reint ut så er det reint nok"
Men vær påpasselig med koblinger og gjennomføringer som kan skjule vørter og malt. Demonterer og vasker etter kvart brygg.
 
Jeg skyller allt utstyr både før og etter bruk. Av og til får de en nattbehandling med stoutrens eller lignende. hatt et infisert brygg, men det fant jeg feilen på rimelig fort. konklusjon: ikke så fryktelig nøye før kok nei  :roedme:
 
Jeg prøver holde meg til med det å være renslig hele veien slik at jeg ikke glemmer det når det virkelig gjelder  ;)
 
Virker som folk her skrubber og fjerner alt synlig også før koking. Ser mao ut for meg som svaret på spørsmålet i emnetittelen er et klart ja. Det er jo den tidkrevende jobben. Egentlig uinteressant om man må desinfinsere eller ei i denne sammenheng da det er gjort på få minutter å spraye ned med Star San.

TerjeR skrev:
Eg lever etter regelen "Ser det reint ut så er det reint nok"
Men vær påpasselig med koblinger og gjennomføringer som kan skjule vørter og malt. Demonterer og vasker etter kvart brygg.
Hva demonterer du? Skrur du fra hverandre krana f. eks?
 
TerjeR skrev:
Eg lever etter regelen "Ser det reint ut så er det reint nok"
Men vær påpasselig med koblinger og gjennomføringer som kan skjule vørter og malt. Demonterer og vasker etter kvart brygg.
Hva demonterer du? Skrur du fra hverandre krana f. eks?
[/quote]

Eg kjøyrer resirkulering i mesketanken, så det er litt koblinger, kraner, rør og pumpe.
Eg gjer dette pga at eg tidliger oppdaga tendens til mugg i ein krok.
Kranane mine er kulekranar så det går ikkje å demontere sjølve kranen. Før eg skrur av rør og pumpe kjøyrer eg gjennom varmt vatn og åpnar og stengjer krane fleire gongar i eit håp om å skylle ut alle vørterrestar. Pumpa demonterar eg og gjer den grundig rein.
 
Tilbake
Topp