Erfaringer med Beer Brew 30

Hvis den skal kobles opp med pumpe, sirkulering og en PID vil det vel la seg gjøre å redusere pådraget til feks. 2kW
 
Er det noen som har testa det å bruke en variabel transformator som effektregulator på kokelementer? (http://www.noratel.no/content/view/full/2250)

Siden lasten i et varmeelement er en ren motstand, burde det funke å redusere spenningen for å kunne redusere effekten. Hvis man da kobler den mellom vamelementet of vegg-kontakten, så han man en trinnløs effektstyring.

Noen som ser noe problem med dette (bortsett fra at variable transformatorer sikkert ikke er gratis) ?
 
EinarM skrev:
Er det noen som har testa det å bruke en variabel transformator som effektregulator på kokelementer? (http://www.noratel.no/content/view/full/2250)

Siden lasten i et varmeelement er en ren motstand, burde det funke å redusere spenningen for å kunne redusere effekten. Hvis man da kobler den mellom vamelementet of vegg-kontakten, så han man en trinnløs effektstyring.

Noen som ser noe problem med dette (bortsett fra at variable transformatorer sikkert ikke er gratis) ?
Problemet med dette har du allereie identifisert :)
Smidigare med effektregulering ala dimmer eller PWM.
Skal ein likevel modifisere med PID-regulator til mesketemperaturkontroll, kvifor ikkje bruke ein som har manuell kontroll for justering av kokeintensiteten. Eller ein separat effektregulator og ein PID som har fleire programmerbare temperatursteg. Då kan ein køyre stegmesking ala speidel. SYL-2352P frå auberins.com har 30 programmerbare temperatursteg. Auber har også PID utan ramp funksjonen men med mogelegheit for manuell kontroll av utgangen (kokeintensitet).

EDIT: Ser at SYL-2352P også har manuell kontroll i tillegg til 30 temperatursteg.
 
Har lite erfaring med slike elektriske duppeditter, men en SYL-2352P sammen med en SSR f.eks RS1A40D25 vil man da kunne programmere stegene i en mesk? Man vil da bare sette BB30 temostaten på maks og så la PID og SSR styre resten om man f.eks bruker PH7090 for å måle temp? (alle varenummer fra auberins.com)
 
igniztion skrev:
Har lite erfaring med slike elektriske duppeditter, men en SYL-2352P sammen med en SSR f.eks RS1A40D25 vil man da kunne programmere stegene i en mesk? Man vil da bare sette BB30 temostaten på maks og så la PID og SSR styre resten om man f.eks bruker PH7090 for å måle temp? (alle varenummer fra auberins.com)

Har ikkje denne PID'en sjølv, men ut ifrå produktbeskrivelsen og manualen kan den programmerast for opp til 30 temperatursteg samt styre effekten til varmeelementet manuelt i prosentvis pådrag.
Trur du har funne greie varer, ville ha tatt med ei kjøleribbe (heat-sink) til SSR. PT-100 som du har valgt som sensor er absolutt å foretrekke framfor k-type når du likevel har valget.
Hadde vore artig om nokon ville ha testa dette. I manualen står det korleis den skal programmerast (del 2 omhandlar "stegmeskinga"). Veit ikkje kor smidig programmeringa er i forhold til ein speidel men suveren temperaturkontroll vil det bli iallefall, forutsatt kontinuerleg sirkulering av vørteren sjølvsagt.

EDIT: Hadde det vore meg hadde eg kobla vekk termostaten til fordel for ein av/på-brytar og latt PID'en styre. Kan vere greit å kunne sjalte ut elementet når ein vil ha temperaturavlesing utan at elementet slår seg på. Td. under kjøling/røring/innmesking.
 
Jeg tror nok jeg må få på plass sirkulering i første rekke. Burde ikke by på store problemer med en bedre kran, en pumpe f.eks fra solarproject og et lite rørsystem.
 
igniztion skrev:
Jeg tror nok jeg må få på plass sirkulering i første rekke. Burde ikke by på store problemer med en bedre kran, en pumpe f.eks fra solarproject og et lite rørsystem.

Får jeg fåreslå? pumpesystemet til Nimbus?
Det selges også separat.
 

Vedlegg

  • Nimbus.wps
    894,5 KB · Sett: 520
Trond.A skrev:
igniztion skrev:
Jeg tror nok jeg må få på plass sirkulering i første rekke. Burde ikke by på store problemer med en bedre kran, en pumpe f.eks fra solarproject og et lite rørsystem.

Får jeg fåreslå? pumpesystemet til Nimbus?
Det selges også separat.

HVA er en WPS fil??
 
neslekkim skrev:
Trond.A skrev:
igniztion skrev:
Jeg tror nok jeg må få på plass sirkulering i første rekke. Burde ikke by på store problemer med en bedre kran, en pumpe f.eks fra solarproject og et lite rørsystem.

Får jeg fåreslå? pumpesystemet til Nimbus?
Det selges også separat.

HVA er en WPS fil??

WPS er Microsoft Works Text Document. Kanskje konvertere til doc eller pdf :)
 
igniztion skrev:
Termostatene er enten på eller av, så enten fosskoker det, eller så koker det ikke i det hele tatt. Jeg prøvde å skru litt på termostaten under koking, men klarte ikke finne sweet spot slik at den holdt kok uten å fosskoke hele tiden. Det er nok dette som resulterer i svidd vørter.

Aha.. jeg trodde BB30 holdt konstant satt effekt, at en kunne justere den (trinnløst) til å holde exmpl 2000w konstant, uten at den "klikka seg ut". Så det er altså 2500W On eller 0w off..

Om en justerer regulator ned, hvor lenge stopper den opp å koke før den slår inn igjen da? Om det er så at den stopper 5-6 ganger i exmpl 30 sekunder under 60 min kok, så har det sikkert ikke stort å si.. eller hva sier de som kan dette?
 
Har selv en Nimbus 270, og mener RIMS systemet (pumpe og slanger) lett kan tilpasses
BB 30. Og ettersom kranen på BB 30 er et tema, hva med å bruke også denne fra Nimbus?
Lund Teknik i Danmark selger alt separat.
Selvsagt kan det bygges av andre komponenter, kanskje blir det bedre og mer snasent å se på.
Men her kan det kjøpes et komplett RIMS opplegg " plug and play" som funker. Videre kan slanger, koblinger og lignende kjøpes "i løs vekt" hvis behovet for tilpasning og forbedring er til stede.
Noe å tenke på i alle fall.  :biersmile:
 
Hurra, jeg fikk min i dag. Ved første øyekast ser det veldig bra ut. Det som kunne vært endret, er føttene som silekaret står på. Det er ca 1 cm fra platen med hull til bunnen av kokekar. Et par cm til, ville vært bedre tror jeg. Må vel finne på en løsning der.
 
JensWiken skrev:
igniztion skrev:
Termostatene er enten på eller av, så enten fosskoker det, eller så koker det ikke i det hele tatt. Jeg prøvde å skru litt på termostaten under koking, men klarte ikke finne sweet spot slik at den holdt kok uten å fosskoke hele tiden. Det er nok dette som resulterer i svidd vørter.

Aha.. jeg trodde BB30 holdt konstant satt effekt, at en kunne justere den (trinnløst) til å holde exmpl 2000w konstant, uten at den "klikka seg ut". Så det er altså 2500W On eller 0w off..

Om en justerer regulator ned, hvor lenge stopper den opp å koke før den slår inn igjen da? Om det er så at den stopper 5-6 ganger i exmpl 30 sekunder under 60 min kok, så har det sikkert ikke stort å si.. eller hva sier de som kan dette?

Det er egentlig to kolber i kokeren. En på 2500w og en på 100w. Når en skal heve temperaturen så slår den store kolben inn, men når en bare skal holde en temperatur så er det 100w kolben som benyttes.
 
Da var brygg #2 unnagjort på BB30.
Denne gangen en kölsch.

Fikk OG: 1,052 og 70% effektivitet.
Dette er jeg i grunn fornøyd med. Var mye mer påpasselig med skyllingen idag, men har på følelsen at skylling med kontinuerlig pumping kommer til å bli knallbra.

Det svidde seg litt på varmeelementet igjen, var mørkebrunt, men kjente ingen smak av dette i vørteren.
Nå står BB30 i dusjen igjen full av lut :)
 
Tilbake
Topp