Fermzilla. Bruk, tips og triks

Hei. Har nettopp brygget en hveteøl. Kan jeg nå tappe denne fra fermentasaurusen og brygge ny øl og tilsette rett i fermenten uten å vaske gjær? Er jo veldig enkelt om en bare kan brygge oppå den gamle gjæren.

Jeg har også brygget en neipa men her tror jeg det blir for mye arbeid å skille gjær fra humlerester så jeg tilsetter ny gjær på neste neipa, enig i det?

Ellers har jeg to fermentausauruser og digger de.. Jeg hadde litt utfordringer å tappe neipa fra fermenten på grunn av humle i utløpe, men fikk det over på fat til slutt
 
Ser sånn ut, den er rett over 50cm høy i laveste posisjon. Og det kjøleskapet har nok over 50cm klar over kompressoren.
Og om det ikke har det så tror jeg fremdeles du vil få det inn ved å tilpasse en plate det kan stå på.

Men 2.000 er vel å ta litt i hvis det kun skal brukes som et gjæringskap.
 
Hei. Har nettopp brygget en hveteøl. Kan jeg nå tappe denne fra fermentasaurusen og brygge ny øl og tilsette rett i fermenten uten å vaske gjær? Er jo veldig enkelt om en bare kan brygge oppå den gamle gjæren.

Jeg har også brygget en neipa men her tror jeg det blir for mye arbeid å skille gjær fra humlerester så jeg tilsetter ny gjær på neste neipa, enig i det?

Ellers har jeg to fermentausauruser og digger de.. Jeg hadde litt utfordringer å tappe neipa fra fermenten på grunn av humle i utløpe, men fikk det over på fat til slutt


Jeg brygger seks ganger på samme gjær. Tapper av ca. Halvparten av bunngromset, og gjør ren lokk og slange, før jeg fyller på ny øl. Viktig å ikke for oksygen i tanken, før brygge dagen. Gjør ikke noe, om fermentasarus står tom to uker, før du brygger igjen.
 
Ser sånn ut, den er rett over 50cm høy i laveste posisjon. Og det kjøleskapet har nok over 50cm klar over kompressoren.
Og om det ikke har det så tror jeg fremdeles du vil få det inn ved å tilpasse en plate det kan stå på.

Men 2.000 er vel å ta litt i hvis det kun skal brukes som et gjæringskap.
Har 2 av de i bryggerommet
Jeg har en snubnose som ikke får plass. Har en styrofoam kasse til den med varmeplate, men har ikke full kontroll med kjøling og får ikke coldcrasha. så lurte om det var noen som hadde denne allrounderen.
 
Jeg fylte vørter i Allrounderen for første gang i går, men jeg sliter litt med at trykket ikke holder seg (1 bar) oppe. Jeg trykktestet en del før jeg helte opp i vørter og fikk trykket til å holde seg, men nå når jeg har vørter i så holder ikke trykket seg oppe.

Kan det bare være vørteren som absorberer gassen eller er det lekkasje et sted?
Pleier dere å måtte tilføre gass i begynnelsen (utover å kjøre opp trykket i første omgang)?

Da jeg trykktestet og fikk trykket til å holde seg så var det ganske lite væske (ca 2L) i tanken, så om det er absorbering av CO2 så virker det logisk.
Har feilsøkt masse med StarSan-spray og ikke sett noe bobledannelse rundt koblingene. Trykket holdt seg både med sort og grå ball lock-kobling så jeg tror ikke problemet er der.
 
Hva gjør folk for å rengjøre disse etter bruk?
Pleier å skylle og vaske vekk alt synlig med en svamp, så legge alle delene i bryggrens noen minutter og vaske over på nytt med svamp, så setter jeg den sammen og tar noen liter bryggrens på som jeg rister rundt ca hvert minutt i en ti minutts tid før skylling.

Problemet er at humlelukten sitter nokså kraftig i selv etter dette så, hva gjør dere?
Jeg har en fremgangsmåte som ligner på din. For å bli kvitt humlelukten, skyller jeg mye. Det betyr at før siste vasken, når den er montert og jeg rister rundt star san, skyller jeg veldig mye. Jeg tar den rett og slett med meg ut til hageslangen og spyler masse uten bunnkopp. Det tar humlelukten hos meg …
 
Jeg sikler etter en allrounder nå. Vil montere thermowell i siden. Vil den fortsatt tåle trykk? Ser att det er noen som har festet lang type i lokket.
 
Kan ikke tenke meg at det er lurt å ta hull på selve "boblen". Men det er tilrettelagt for å bore hull til flere verktøy i lokket.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Hvor mye trykk trengs for å drive ut 50 liter via flaskefyller på 60 literen? Skal karbonere med speise og vil gjerne klare meg uten ekstra Co2. Klarer jeg å få ut alt via trykksettet med det Co2 trykket som gjæringen skaper?
 
Hvor mye trykk trengs for å drive ut 50 liter via flaskefyller på 60 literen? Skal karbonere med speise og vil gjerne klare meg uten ekstra Co2. Klarer jeg å få ut alt via trykksettet med det Co2 trykket som gjæringen skaper?
Det korte svaret er nok nei. Om du starter med 1 bar overtrykk i 10 liter headspace er det etter p*V=k lik atmosfærisk trykk (absolutt ~1 bar) når du tapper ned til 20 liter headspace. Om du ikke må tappe alt på en gang vil kanskje trykket bygge seg opp igjen om du venter, men det vil vel gi heller variabel karbonering om jeg forstår riktig at du skal ha det på flasker?
 
Har klart å tømme mesteparten av en Fermentasaurus eller Fermzilla (?) uten tilføring av trykk, da var den 1.5bar i utgangspunktet.

Men hva skal du ha dette på videre? Hvis du hadde hatt fat så ville du jo hatt CO2 allerede, og hvis du fyller på flasker eller bokser så ville jeg brukt mottrykksfyller som også krever CO2.
 
Tilbake
Topp