Fruktose og utgjæring vs dextrose??

Vil exmpl 200 gram fructose gi samme alkoholstyrke som 200 gram dextrose på utgjæring? Og hva med smak av fruktose etter gjæring og klarning? Har posetiv erfaring med dextrose, men denne gang fikk jeg ikke tak i på dagen og gikk for samme mengde fruktose i steden for.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
JensWiken skrev:
Vil exmpl 200 gram fructose gi samme alkoholstyrke som 200 gram dextrose på utgjæring? Og hva med smak av fruktose etter gjæring og klarning? Har posetiv erfaring med dextrose, men denne gang fikk jeg ikke tak i på dagen og gikk for samme mengde fruktose i steden for.

Glukose (dextrose, druesukker), fructose og sukrose (bordsukker) vil alle gjære helt ut og det vil i praksis ikke ha noen betydning hvilken av disse du velger å tilsette i ei normal gjæring.
 
Jeg vet at disse sukkrene gjærer stort sett helt ut, med forskjeller på minimal %. Men fruktose smaker 50% mer søtt (skrives det mange steder) enn vanlig sukker (usikker på % smak på dextrose), så defor lurer jeh på om da fructose vil gi ca dobbelt så mye alkohol i forhold til dextrose (om dextrose smaker like mye sukker som vanlig bordsukker) ?? Så la oss si at jeg burde halvere fructose-mengde i forhold til om jeg brukte dextrose.. ?

Kanskje litt vanskelig forklaring, men etter litt smak på dagsfersk brygg og litt ipa så blir det lett slik :) :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Nei, de vil gi like mye alkohol også. Ettersom de blir helt borte, spiller det ingen rolle hvordan selve sukkeret oppfattes i smak.
 
Takk for oppklaring, Gustavf :) Vet du noe om bismak fra fructose? Som sagt, har jeg posetiv resultat med dextrose som ikka gav noe bismak, men aner litt av det når jeg har brukt fructose i akkurat samme oppskrift.. Mulig ting kommer seg når litt grums har sunket til bunns i fatet, blitt kaldt og karbonert.. Dette er et all-grain (ruddles county) brygg med 400g fructose.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp