Gjærstarter

Har sett en hel del "How to videoer" på Youtube vedrørende å mekke gjærstartere. Sett flere tilfeller der "produsenten" bevisst velger å la starteren forbli stående på magnetrører (eller kjøkkenbenken) i ytterligere 12-18 timer, ETTER å ha blitt erklært ferdig og rører'n er slått av - For så deretter å cold crashes i kjøleskapet. Dette gjøres åpenbart med fullt overlegg og spørsmålet mitt blir selvsagt intensjonen med dette og hva som eventuelt er ment skal skje/ gjøre gjærstarteren bedre av denne fasen ?

Kan jo legge til at "gutta ellers ser godt ut til å vite hva dem driver med."
Praksisen er nevnt i den siste (?) ”How to Brew” av John Palmer. Om det har noe for seg er diskutabelt, men det skader neppe. Har vært oppe tidligere: https://forum.norbrygg.no/threads/overbygget-gjaer-holdbarhet.45043/post-588597

Har sett en hel del "How to videoer" på Youtube vedrørende å mekke gjærstartere. Sett flere tilfeller der "produsenten" bevisst velger å la starteren forbli stående på magnetrører (eller kjøkkenbenken) i ytterligere 12-18 timer, ETTER å ha blitt erklært ferdig og rører'n er slått av - For så deretter å cold crashes i kjøleskapet. Dette gjøres åpenbart med fullt overlegg og spørsmålet mitt blir selvsagt intensjonen med dette og hva som eventuelt er ment skal skje/ gjøre gjærstarteren bedre av denne fasen ?

Kan jo legge til at "gutta ellers ser godt ut til å vite hva dem driver med."
Som @Holmentoppen sier er dette noe Palmer gir råd om. Det skal gjøres når strateren er halvgått, uten at Palmer sier noe om hva han mener med det. Jeg har faktisk maila ham og spurt, og fikk et nokså svevende svar. Ca. 12 timer mente han kunne være passe.

Palmer påstår at gjæren trenger en periode uten tilførsel av oksygen for å bygge opp energilagrene sine (glykogen og trehalose). Men han viser ikke tl noen forskning som begrunner det, og jeg har ikke klart å finne noe om det noe sted. Så jeg er skeptisk. Men det skader ganske sikkert ikke, forutsatt at den ikke blir stående for lenge.

Det jeg trur er viktig, er å ikke la starteren stå og spinne etter at sukkeret er spist opp. Da vil energilagene tømmes, og disse energilagrene er svært viktige for gjæren i den innlendende fasen av den gjæringsprosessen vi skal bruke den i. For min egen del har jeg kommet til at det sikreste er å heller ta starteren av røreren litt før den er gått helt ferdig enn å risikere å la den stå for lenge. Og da setter jeg den rett i kjøleskap.

Enten starteren blir stående i ro eller blir stående spinnende på en starter vil det være dårlig praksis å la den stå etter at sukkeret er spist. Da vil den begynne å tære på energilagrene sine. Så det er ikke nødvendigvis helt uproblematisk det Palmer råder oss til, heller.

Som @Holmentoppen sier er dette noe Palmer gir råd om. Det skal gjøres når strateren er halvgått, uten at Palmer sier noe om hva han mener med det. Jeg har faktisk maila ham og spurt, og fikk et nokså svevende svar. Ca. 12 timer mente han kunne være passe.
Hehe DRITBRA Berger, du er rå ! Det enkleste for deg ville kanskje vært en short-list med hvem du IKKE har har vært i kontakt med når det gjelder brygging. Uansett takk for at du alltid gjør meg litt klokere - ser at det står mer å lese om i tråden Holmentoppen linker til.

Sist redigert av en moderator:
Hehe DRITBRA Berger, du er rå ! Det enkleste for deg ville kanskje vært en short-list med hvem du IKKE har har vært i kontakt med når det gjelder brygging. Uansett takk for at du alltid gjør meg litt klokere - ser at det står mer å lese om i tråden Holmentoppen linker til.
Takk for det:). Men jeg er absolutt ikke aleine om å ha fått god info fra produsenter og profeter til glede for oss alle her på forumet. Andre har vel vært vel så flinke. Men det er jo ikke verre enn å finne kontaktinformasjonen, og så sende et spørsmål. Det er ikke alltid vi får svar, men ofte er de vi spør, veldig hyggelige.

Skal ikke plage dere med hver lille detalj, men dette er litt interessant. Boblingen i gjærlåsen begynte allerede etter 3-4 timer og etter ett døgn har det dannet seg flott krausen. Dette er 1/3 batch (ca 8 liter), og en tynn starter på 50 g DME er altså i stand til å starte en tilsynelatende sunn gjæring på såpass kort tid at det kan minne om overpitch... Karet er omgitt av ca 11 grader C. En kaldgjæret full batch vil m.a.o. kunne klare seg med 150 g DME - eller kanskje enda mindre. Men volumet blir selvsagt allikevel ganske stort.

Vis vedlegget 59598
En liten oppdatering: Det var absolutt ingen forskjell i FG på de tre splittene. Tynn, normal og tørrgjær drysset i karet kom inn på nøyaktig samme FG: 1.014 – som er ganske vanlig i et mørkt münich basert øl her hos oss. Litt skuffende at den tynne starteren ikke utmerket seg på noen annen måte enn at den var mye tidligere utgjæret enn de to andre. På den annen side er det kanskje like greit at utgjæringen er forutsigbar.

En liten oppdatering: Det var absolutt ingen forskjell i FG på de tre splittene. Tynn, normal og tørrgjær drysset i karet kom inn på nøyaktig samme FG: 1.014 – som er ganske vanlig i et mørkt münich basert øl her hos oss. Litt skuffende at den tynne starteren ikke utmerket seg på noen annen måte enn at den var mye tidligere utgjæret enn de to andre. På den annen side er det kanskje like greit at utgjæringen er forutsigbar.

Kanskje Brülosophy hadde en infeksjon :rolleyes:

En annen ulempe jeg ser med så tynn gjærstarter er at sjansen for kontaminasjon øker betraktelig når gjæren ikke produserer alkohol
Den rikelige mengden med nitrogen bidrar kanskje også til det. Jeg har tenkt tanken, ja. Det gjelder å være ekstra omhyggelig med reingjøring/desinfeksjon, og med beskyttelse mot sånt som henger rundt i lufta og kan lande i suppa om det er åpning for det.

Jeg bruker alltid vørter fra brygg, og den er humla. Det gir noe beskyttelse, og det har så vidt jeg veit ingen hemmende innflytelse på gjæren.

Nå skal jeg sette et pilsbrygg i morra med gjær fra tynn starter, så får vi se hvordan det løper av, sammenligna med andre pilsbrygg med den samme gjæren. Det blir jo ikke veldig ulikt en split batch.

Gjæren er Imperial L26 Pilgrimage, som jeg har som en slags favorittgjær. Jeg dyrka den opp fra en ett år gammal pose i litt 1.020-vørter uten spinning. Deretter dekanterte jeg av "ølet", og lempa gjæren over i 3 liter med 1.013 med 27 gr. Fermaid O. Den sto et par døgn på det første steget her før den bestemte seg for å våkne, og det er jo ikke veldig gunstig med tanke på infeksjon, det heller. Får bare håpe det beste.

@Holmentoppen Det var interessant at du ikke fikk noen økt utgjæring. Jeg er helt enig; jeg foretrekker at den oppfører seg normalt når det gjelder utgjæring.

At den gjorde seg tidligere ferdig, kan kanskje være et godt tegn? Gjorde den unna de siste poengene kjappere? I så fall betyr vel det at den hadde mer livskraft igjen etter å ha spist hovedretten, sånn at den kunne rydde unna restene mer effektivt? (Ser for meg en slags gjærversjon av den tasmanske djevelen fra Snurre Sprett-tegnefilmene:).)

At den gjorde seg tidligere ferdig, kan kanskje være et godt tegn? Gjorde den unna de siste poengene kjappere? I så fall betyr vel det at den hadde mer livskraft igjen etter å ha spist hovedretten, sånn at den kunne rydde unna restene mer effektivt? (Ser for meg en slags gjærversjon av den tasmanske djevelen fra Snurre Sprett-tegnefilmene:).)
Fulgte den ikke poeng for poeng, men den var tilsynelatende ferdiggjæret en uke raskere enn de andre. Tror faktisk man kan klare seg med mindre DME i starterne, mindre gjær ved pitching – og kortere gjæringsforløp. Alt i alt peker det mot en sunnere kultur. Et annet pluss er mye mindre skum i starteren. På minussiden har vi startere med større volum – og en mulig større infeksjonsfare pga av alkoholfri formering.

Sort of conclusion from the article (Cited: "Is Your Pitch Rate Calculator Lying to You?" - 2022, by Lance Shaner, Omega yeast)

Suggest you read it all - Nici

Vis vedlegget 59972
Dette er vel ikke noe nytt, egentlig - dvs. det er vanlig kunnskap at det er store variasjoner i størrelsen på gjærcellene, og resten følger ganske logisk fra det. Men jeg har egentlig aldri tenkt over implikasjonene av det - og jeg har ikke lest noe om det andre steder, heller. (Skal sjekke Yeast for å se om det står noe der.) Så det er veldig fint å få det fram på denne måten, med tall på det, og framstillinga er veldig pedagogisk.

Det som er litt besynderlig, er at gjærprodusentene - som umulig kan ha vært uvitende om dette - snakker om at alle gjærpakker har et fast antall celler, uavhengig av gjærtype. Det er jeg temmelig sikker på at de ikke kan ha.

Det som er litt besynderlig, er at gjærprodusentene - som umulig kan ha vært uvitende om dette - snakker om at alle gjærpakker har et fast antall celler, uavhengig av gjærtype. Det er jeg temmelig sikker på at de ikke kan ha.
Er volumet på gjæra oppi lik? Det er jo ganske mye fribord i de pakkene, og jeg har aldri målt volumet på innholdet.

Er volumet på gjæra oppi lik? Det er jo ganske mye fribord i de pakkene, og jeg har aldri målt volumet på innholdet.
Chris White greier i Yeast (s.123) ut om hvor mange celler en kan regne med at det er i et visst volum slurry når man høster gjær, og da refererer han til volumet fast slurry i de rørene som Whitelabs brukte før. Og det var et fast volum, 14 milliliter.

Når det gjelder tørrgjær, er jo vekta den samme, mens det sies klart at celletallet vil variere kraftig med gjærtype. Fermentis har vel f.eks. aldri sagt noe annet om celletallet i en pose enn at det overstiger et visst minimum, som da antakelig er langt under det faktiske tallet for de aller fleste gjærtypene. Så der råder ikke den samme forvirringa - bortsett fra at vi, som er vant til å tenke at pakka skal ha et bestemt antall celler, blir forvirra av ikke å få det tallet:). Og det varierer kraftig. White sier i Yeast (s.124), at "Most dry yeast contains about 7 billion to 20 billion cells per gram, depending on the cell size and other nonyeast material, ... ".

Dette er virkelig ganske snålt. Åpenbart veit gjærprodusentene at celleatllet i et volum varierer med gjærtypen, f.eks. Wyeast: "Generally 40-60% yeast solids (in slurry) will correlate to 1.2 billion cells per mL. This will vary with the yeast strain." (https://wyeastlab.com/resource/professional-yeast-harvesting-repitching/)

Jeg har ikke noe grunnlag for å si at volumet gjær ikke varierer hos andre produsenter enn Whitelabs og Omega, men det virker rimelig å anta at det ikke gjør det, eller i alle fall at det ikke varierer så mye at det gir det samme antall celler for alle gjærtyper. Det ville jo ført til både over- og underpitching om vi baserte oss på at ei pakke inneholdt riktig mengde gjær for en batch. Og det veit så klart gjærprodusentene, som neppe har noen interesse av å gi oss gjærmengder som ikke er tilpassa behovet.

Kan forklaringa være at gjærprodusentene bare ikke tar sjansen på å forvirre oss?

Sist redigert:
Chris White greier i Yeast (s.123) ut om hvor mange celler en kan regne med at det er i et visst volum slurry når man høster gjær, og da refererer han til volumet fast slurry i de rørene som Whitelabs brukte før. Og det var et fast volum, 14 milliliter.

Når det gjelder tørrgjær, er jo vekta den samme, mens det sies klart at celletallet vil variere kraftig med gjærtype. Fermentis har vel f.eks. aldri sagt noe annet om celletallet i en pose enn at det overstiger et visst minimum, som da antakelig er langt under det faktiske tallet for de aller fleste gjærtypene. Så der råder ikke den samme forvirringa - bortsett fra at vi, som er vant til å tenke at pakka skal ha et bestemt antall celler, blir forvirra av ikke å få det tallet:). Og det varierer kraftig. White sier i Yeast (s.124), at "Most dry yeast contains about 7 billion to 20 billion cells per gram, depending on the cell size and other nonyeast material, ... ".

Dette er virkelig ganske snålt. Åpenbart veit gjærprodusentene at celleatllet i et volum varierer med gjærtypen, f.eks. Wyeast: "Generally 40-60% yeast solids (in slurry) will correlate to 1.2 billion cells per mL. This will vary with the yeast strain." (https://wyeastlab.com/resource/professional-yeast-harvesting-repitching/)

Jeg har ikke noe grunnlag for å si at volumet gjær ikke varierer hos andre produsenter enn Whitelabs og Omega, men det virker rimelig å anta at det ikke gjør det, eller i alle fall at det ikke varierer så mye at det gir det samme antall celler for alle gjærtyper. Det ville jo ført til både over- og underpitching om vi baserte oss på at ei pakke inneholdt riktig mengde gjær for en batch. Og det veit så klart gjærprodusentene, som neppe har noen interesse av å gi oss gjærmengder som ikke er tilpassa behovet.

Kan forklaringa være at gjærprodusentene bare ikke tar sjansen på å forvirre oss?
Det har vel kanskje bakgrunn i at det var vanlig i «gamle dager» at bryggere fortrinnsvis brygget ale, (og at ale gjær er likere i størrelse? Samt at brukere ville blitt forvirret av å oppgi mengde i «tilvarende mengde tørr biomassevekt», (hvis de skulle standardisert på biomasse - som tydeligvis er det enkleste), ELLER at man måtte ha tabeller for forskjellige gjærtyper, forskjellig mengde (antall) i hver pakke, samt ta hensyn til type øl, (OG, osv).
Det er jo lettere å forholde seg til én standard, {mill celler} pr. Volum, og OG.
De kunne ev skrevel:
100 milliarder standardcelleekvivalenter (1).
(1) En «standardcelleekvivalenter» tilsvarer en biomasse på …..

Det har vel kanskje bakgrunn i at det var vanlig i «gamle dager» at bryggere fortrinnsvis brygget ale, (og at ale gjær er likere i størrelse? Samt at brukere ville blitt forvirret av å oppgi mengde i «tilvarende mengde tørr biomassevekt», (hvis de skulle standardisert på biomasse - som tydeligvis er det enkleste), ELLER at man måtte ha tabeller for forskjellige gjærtyper, forskjellig mengde (antall) i hver pakke, samt ta hensyn til type øl, (OG, osv).
Det er jo lettere å forholde seg til én standard, {mill celler} pr. Volum, og OG.
De kunne ev skrevel:
100 milliarder standardcelleekvivalenter (1).
(1) En «standardcelleekvivalenter» tilsvarer en biomasse på …..
Du er vel inne på det samme som Omega-folka der:).

Hei
lager nå en to-trinns gjærstarter WLP830 for lager øl. Er på første trinnet hvor jeg har laget en starter på 2 liter og den har stått på magnetrører i 24 timer før jeg deler den i 2 pg setter den i kjøleskap. Har da pleid å ha 20-22 grader i rommet. I dette tilfelket er ovnen blitt slått av og det har vært 8 grader i rommet. Har tatt den inn i romtemperatur hvor den skal få hvile litt før den går i kjøleskapet. Er det noen som har opplevd dette før? Har den utviklet nok gjærcelker selv om temperaturen har vært lav. Hva tror dere?

Hei
lager nå en to-trinns gjærstarter WLP830 for lager øl. Er på første trinnet hvor jeg har laget en starter på 2 liter og den har stått på magnetrører i 24 timer før jeg deler den i 2 pg setter den i kjøleskap. Har da pleid å ha 20-22 grader i rommet. I dette tilfelket er ovnen blitt slått av og det har vært 8 grader i rommet. Har tatt den inn i romtemperatur hvor den skal få hvile litt før den går i kjøleskapet. Er det noen som har opplevd dette før? Har den utviklet nok gjærcelker selv om temperaturen har vært lav. Hva tror dere?
Det kan godt ha gått greitt, men du må ta en prøve av den og måle SG for å vite.

Tilbake
Topp