Hva tror du gir den lille søtsmaken i i Budvar eller generelt check pils?

Hva er FG på brygget og hva er IBU? Søtsmaken kan bli mindre dominerende etterhvert som ølet modner og blir mer balansert. Men tro det eller ei beste pilsen er bare basemalt.

mvh
Bårdd

Kan ikke du lage en how-to lager? Med både dekosjon og ikke og de andre valgene man kan ta. Kunnskapen din på dette feltet er enorm på dette forumet og det er synd den er spredt utover masse poster her og der.
 
Ok. Har nå smakt øllen. Tidlig selfølgelig men men. Ser ikke ut som om texas gjæringen har ødelagt noe, MEN den er for søt. 420g cara forklarer nok det. Neste versjon ønsker jeg uten cara i det hele tatt, ref @Bårdd
2% melanoiden og 4% cara er altfor mye søtsmak.
Traff jo veldig godt med FG. Det må være såpass med sødme i en tjekkisk. Kunne vært en anelse bitrere, kanskje. Når du skriver Cara, er det Carapils?
 
Ny smaksprøve. Vesentlig mye bedre nå. Faktisk utrolig digg. Sazz humlen skjærer fint igjennom. Herlig humle. En anelse for søt ennå, men det er kanskje meg, samt at det ennå er tidlig.

@Holmentoppen ja carapils
 
Kan ikke du lage en how-to lager? Med både dekosjon og ikke og de andre valgene man kan ta. Kunnskapen din på dette feltet er enorm på dette forumet og det er synd den er spredt utover masse poster her og der.

Henger meg på denne oppfordringa, sjøl om tråden er nokre månader gamal.
 
Jeg tror saazhumlen bidrar mye. Byttet ut Saaz med mittelfruh og droppet humle siste 30min på siste lager. Det ble en mye lettere øl.
 
Ny smaksprøve. Vesentlig mye bedre nå. Faktisk utrolig digg. Sazz humlen skjærer fint igjennom. Herlig humle. En anelse for søt ennå, men det er kanskje meg, samt at det ennå er tidlig.

@Holmentoppen ja carapils

Hvordan ble denne etter hvert? Tenkte gå i gang med en tsjekkisk pilsner med utgangspunkt i Brewing classic style sin versjon. Ser her at Jamil opererer med så mye som 7,6 % carapils... Jeg registrerer at du synes din ble litt søt, men det er kanskje like gjerne melanoiden som har bidratt her som carapilsen? Og at det da fungerer greit med 7,6 % carapils og ikke noe annen spesialmalt uten at det blir for søtt? :)
 
Hei, øllet var meget godt med en gang, men øllet endret smakskarakter veldig fort. I starten var det mye saaz og søtsmak, men bare etter 2 uker var søtmaken balansert og fin, men saaz bidraget var i ferd med å forsvinne. etter 8 uker var saaz smaken omtrent borte og øllet hadde en slags slimete munnfølelse.
De var alstå best med en gang, og noe skjedde over tid. Mulig at øllet ble oksidert. Søtbalansen ble korrekt, og innenfor stilen.

I mine tanker er forbedringspotensiale å unngå oksidering ved å ta siste utgjæring på corny fat, mer saaz, og ellers følge @Bårdd sin singel malt med dekorsjon metode. Eventuell en "mellom" metode med bare melanoid men har ikke regnet på hvor mye. Det skal ikke være nødvendig med så mye carapils, og det kan hende at det var den som ga dette slimete preget, uten at jeg er sikker på noen måte.
 
Jeg dekokterer ikke for temperaturheving men for smak. Derfor starter jeg kvelden i forveien med å dekoktere 1/3 av malten. (restmalten har konverteringsevne i bøtter å spann så man trenger ikke starte bløtt). 1.5-2 liter vann for 1 kg malt. Varmer denne opp til 70 grader (start med varmt vann) hold i 15 min og bring relativt sakte opp til kok. Hold kok i 30 minutter (rør for ikke å svi). Kjøl ned og sett dette til hovedmesken neste dag. Varm opp til 37 grader. Hold i 10 minutter og trekk neste dekoksjon, 1/3 av mesken. Varm opp til 70 grader hold i 15 min etc. sett denne tilbake i hovedmesk og bruk dette til å nå neste steg som er 55 grader (proteinpause) hold denne i 30 min. Varm opp til forsukringssteget (67 grader) hold i 45 minutter, neste steg 72 grader (dextrin) i 25 minutter mesk ut på 78 grader. Her har du en dobbeltdekoktert Tsjekkisk pilsner. 100% pilsnermalt (evt litt surmalt). IBU 35-40. 3 g cacl pr 25 liter (trondheimsvann). Humle Saaz evt magnum som bitterhumle. Gjær wlp 800.

Ølet blir etter min mening vesentlig bedre ved bruk av weyermann floor malted bohemian pilsner. Såpass mye bedre at jeg skriver etter sekker som koster 300 ekstra i porto.

mvh
Bårdd


If I may:

Sånn for å få litt forståelse: anbefaler du å kjøre en proteinrast på weyermann sin bohem malt generelt ? (Gulvmaltet og litt mindre modifisert? bare nysgjerrig på om den er litt mer "oldschool".
På forhånd takk for hjelpen


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ja jeg anbefaler proteinpulver på alle øl med en høy andel pilsnermalt gulv altetende eller ikke. 55 grader i 20 til 30 minutter. Weber annet skal være bitte litt mindre modifisert. Men ikke Old school. Proteinpulver på 55 grader bryter ned større proteinmolekyler til mellomstore og dette gir bedre skumstabilitet. Tror ikke du trenger proteinpulver for effektiviteten skyld.

Mvh
Bårdd
 
Ja jeg anbefaler proteinpulver på alle øl med en høy andel pilsnermalt gulv altetende eller ikke. 55 grader i 20 til 30 minutter. Weber annet skal være bitte litt mindre modifisert. Men ikke Old school. Proteinpulver på 55 grader bryter ned større proteinmolekyler til mellomstore og dette gir bedre skumstabilitet. Tror ikke du trenger proteinpulver for effektiviteten skyld.

Mvh
Bårdd


Takk. Var en gammel veteran som sa husk proteinrast da han slengte 25kg med wheyermann bohem malt i bagasjerommet på bilen min. Har blitt noe utfordret på at dette bare var fjas av mine lokale bryggebrødere, men du bekrefter jo her at det er riktig uansett når vi snakker pilsgrister.. takk [emoji1303]altså vi snakker ikke effektivitet.. men snakker vi umaltet hvete feks.. så gjelder samme prinsippet, altså bryte ned store proteinmolokyler til "passe".. takk igjen. Proteinpulver er notert..[emoji1303]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Noe som dette, eller?
1cc5f52fb2c8bc49c728f013f191c4e7.jpg
 
Tilbake
Topp