Konsekvens av overgjæret pils?

realsørpe

Norbrygg-medlem
Hei,

Satt vårt første brygg i går. (yay!) Tenkte be om en "review" av prosessen etter hvert, men har et kjapt spørsmål.
Ser etter å ha søkt litt at konsekvensen av for høy temperatur blir fruktig smak?

Hvor ille kan det være i en pils lurer jeg på da?

Hovedspørsmålet er egentlig hva som blir den reelle konsekvensen av om pilsen vi satt i går står og gjærer i et rom med temp. mellom 12 og 15 grader istedenfor 8-12.
Mistenker at jevn temperatur kommer til å ligge rundt 14.

(Og jeg tappet over i karet og hadde i gjær når det var ca. 30 grader i brygget. Ble ille sent, så måtte bare gjøre meg ferdig til 03:00. :) )

Lars-Erik
 
For høy gjæringstemperatur kan gjøre at det blir fuselalkohol i ølen. Nå er ikke jeg kyndig nok til å vite forskjellen på lager- og alegjær da. Det blir pratet om fuselalkohol her --> http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=20448.msg204372;topicseen
 
Takk, jeg leste den tråden men er fortsatt ikke helt klok på det.
Ønsker meg en skikkelig lekmannsbeskrivelse. :)
Eks: Det kommer til å smake pyton, det kommer til å smake ok men ikke topp, det kommer ikke til å ha noen merkbar effekt med mindre du er kjenner...

Fant dette som heller ikke sier meg så mye.
Fuselalkohol - Ofte uønskede stoffer laget under gjæring og som påvirker aroma og smak ved produksjon av alkoholholdige drikkevarer (øl, vin, whiskey). Slike stoffer kan være isoamylalkohol, men også andre stoffer kan lages som etylacetat, acetaldehyd og organiske syrer. Mengden fuselalkohol avhenger av gjæringsbetingelser, gjærstamme og eventuell destillasjon.

Men får vel bare krysse fingra og prøve å kjøle så mye som mulig.
 
Det mest ødeleggende her, er nok at du har pitchet gjær ved 30c. Usmakene fra det vil nok totalt overskygge den litt forhøyede gjæringstemperaturen. Du burde heller ha satt dunken som holdt 30c rett på rommet hvor den skulle gjære, og tilsatt gjæren dagen etter, da bøtta holdt riktig temperatur..
 
Flott side. Takk, takk.
Har lært mye av første runde ja.

Får bare krysse fingra.
Har tre sett til og et tomt gjæringskar, så fare for at det blir en bryggedag til til helga.
Vil nødig sitte uten godt egenbrygget øl i mai. :)
 
Apropos - det er altså ingen krise om man bruker 24 timer på å kjøle enn om man bruker kjølestang og gjør det unna på en halvtime time?
 
Fortest mulig er det absolutt beste. Men korrekt pitchingtemperatur kan gjøre stor forskjell. Grei regel er å kjøle vørter en 2-3 grader lengre ned enn hva du skal gjære den på, så pitche. Gjæren lager mye varme selv under stormgjæring.
 
Når du får dilla, og det garanterer jeg at du gjør, anbefaler jeg boka "Yeast" av Zainasheff og White. Den er meget lærerik, og et must.
http://www.amazon.com/Yeast-Practical-Fermentation-Brewing-Elements/dp/0937381969/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1396439381&sr=8-5&keywords=yeast
 
Sitter og leser kapittel en i Yeast boka på Kindle. :)

Kikka på bøtta og det stormer iallfall ikke.
Ett sekund mellom plopp, og en cent- halvannen skum. (?)
 
Ikke bruk bobling i gjærlåsen som indikasjon på at det er aktivitet (eller mangel på aktivitet) i ølet. Det lekker ofte ut CO2 gjennom lokket. Hvis det er skum på ølet er det liv. Øl som gjærer kaldt vil uansett være mindre "aktivt" enn øl som gjæres varmere.
 
Det er neppe noko krise at ein pitchar på 30 grader som fyrstebrygg. I det stormgjæringa kjem skikkeleg i gong hadde nok brygget uansett nådd romtemperaturen, som rett nok ikkje synast 100% optimal for lagergjær - pytt, pytt. Ølet vert nok overraskande godt uansett.
 
Nå har jeg knapt lest ut kapittel to, men blir det ikke dannet CO₂ nettopp fordi det tas HO til EtHO fra c6h12o6? ;)
Tett er det iallfall, så noe h2o blir det ikke.

Fortsatt ved godt mot. Skal jo være mindre fuselproduksjon av lagergjær også.

Ellers får jeg sjekke markedet for bananparfymert løsemiddel. :D

For ordens skyld var det et par og tjue grader i bunnen av kjelen.
Stussa litt på det, men lærte av kollega at varmt vann stiger.
 
Hva mener du med H2O?

Ved 30 °C vil du antakeligvis få rumelig merkbar fuselproduksjon, lagergjær eller ikke...
 
Prøvde bare fleipe litt med nyervervet kunnskap. Gjæren lager vann hvis den får kontinuerlig oksygen.
 
Tilbake
Topp