Meske og skylle -12 timers pause - kok. Noe Problem?

Hei.
Om jeg ikke rekker å brygge ferdig, kan jeg da ta en pause etter skylling? Tenkte da på over natten. Er det da ok at jeg skrur av varmen slik at vørteren faller til romtemperatur for deretter å sette igang kok 12 timer senere?
Noen råd?
 
Hei
Jeg har gjort dette flere ganger. Men kjører temp opp til 100 grader først og dekker godt til.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Ein bør få vørter opp i over 80 grader før ein tar kvelden. Dette for å stoppe ensymen

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Rein rutine. Vanlig reinslighet rekker langt. Jeg gjør ikke noe mer enn å kjøre opp til vanlig utmesktemp og tapper. Lar det stå i gjæringsbøtter over natta. Gjorde det i går, og holder akkurat på å tappe ut dagen brygg nå, en Vestkyst, som skal kokes i morra.

Men det kan gå galt hvis du slomser, og det går litt for lang tid. Har erfaring for det:(. Det skaffet meg en skikkelig magesjuke, for jeg var dum nok til å få det i kjeften (hevert).
 
Jeg har ikke noe maltrør, så jeg må pent tappe over i noe. Har en BB60 som jeg både mesker og koker i. Men det er ikke noe problem.
 
Har og hatt suksess med dette, men en gang lukta det dritt av vørteren dagen etter. Litt den samme surlukten du får i den brukte malten om du ikke gadd å spa utav maltrøret samme dag som du brygga....
Ølet ble godt det allikevel. Har hele tiden tappa over i en gjæringsdunk mens jeg skyller, og forhold tmeg til normale hygienerutiner.

Etter det har jeg satt vørteren på kjølerommet (4°) etter skylling, og ikke hatt noe dårlig lukt siden.

Dette er mer eller mindre blitt standard metode for meg nå. Litt mer tid og ro og mindre stress synes jeg. Får også tid til å rydde skikkelig opp.
 
Tilbake
Topp